Pinkeltje

Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar ik twijfel al enige tijd wat voor stem ik uit zal brengen voor de verkiezingen. Normaliter ben ik geneigd om op de partij te stemmen die het dichtst bij mijn opvattingen aansluit, dat is meestal CU, maar nu vraag ik me af of een strategische stem niet beter is.
Ik ben niet zo'n fan van het huidige kabinet en als een stem op een andere, grotere oppositiepartij er voor zorgt dat de oppositie sterker wordt, dan wil ik wel een strategische stem op zo'n partij (bijv. Groenlinks of Pvda) overwegen.
Het probleem is, is dat het mij niet duidelijk is hoeveel invloed een stem voor de PS (en daarmee op de Eerste Kamer) op de politiek in de Tweede Kamer heeft. De media doet het voorkomen dat er veel invloed van deze verkiezingen uitgaat, maar hoe waar is dat? Wat zouden jullie doen?

Sowieso principieel stemmen op de PvdA, dat is trouwens ook verplicht als je woont waar ik woon. En niet meer verder lezen, alles wat hieronder staat is onzin.

Ik heb geen idee wat de PS allemaal voor vingers in de pap heeft, maar ik ga wel de huidige partijen van het kabinet steunen. Ik geloof wel in rutte en z'n vriendjes, en linkse oppositie heeft nog nooit veel goeds gebracht naar mijn mening.

Ik denk dat het niet veel uit maakt of welke oppositiepartij je stemt als je dit kabinet weg wilt hebben. Ik vind het trouwens ook dat als je alleen maar gaat stemmen om het kabinet weg te krijgen je verkeerd bezig bent. Het gaat hier allereerst om provinciale statenverkiezingen en dus over hele andere onderwerpen. Probeer daar eerst in te verdiepen en kies de partij uit die het beste bij jou past en het meest opkomt voor jou eigen standpunten. Dat aan deze verkiezingen de eerste kamer gekoppelt zit vind ik persoonlijk erg jammer. Geef dit kabinet de tijd, ookal ben je geen fan er van. Als dit kabinet problemen krijgt in de 1e kamer en niets meer kan regelen met kleine partijen denk ik dat de politieke chaos veel grotere negatieve gevolgen heeft dan als dit kabinet nog een paar jaar langer aan de macht blijft.

Als je twijfelt tussen oppositie en CU zit je goed, want CU is oppositie en aangezien ieders stem meetelt als een nihil procent voor die partij (jaha, zo werkt dat hier in Nederland) hoef je in ieder geval geen groen-links of zoiets engs te gaan stemmen.

Er zitten zowel voordelen als nadelen aan een oppositiemeerderheid in de eerste kamer. Het beperkt de ruimte die dit kabinet kan krijgen, maar aan de andere kant bied het ook misschien wel wat tegen gewicht tegen een al te rigoureus rechts.

Tja, voor het aantal zetels voor de oppositie als geheel maakt het niet echt uit hoe die zetels dan over de oppositiepartijen verdeeld zijn. Wat dat betreft kan je dus prima CU stemmen, tenzij je heel speculatief gaat denken en een mogelijk links kabinet met de PvdA in de toekomst een steviger basis wilt geven.

Als dit kabinet niet weg te krijgen is moet het maar zo, liever geen daadkracht dan verkeerde daadkracht. Vind ik tenminste. De oppositie heeft mijn stem dus in ieder geval.

Toch maar CU dan.

Herbsgarden

Heeft iemand na dat debat nog D66 gestemd?

Nee,

PVV. "Het afgelopen jaar kostte de massa-immigratie 7,2 miljard. Dus we hadden de afgelopen tien jaar 72 miljard kunnen besparen op immigratie". Briljant. Niks tussen te krijgen.

Goedbeschouwd gewoon cabaret zo'n debat.

Schofterig eigenlijk, de CU, een vrij solide partij, valt in het hele land vanwege solidariteitsstemmen voor de ´broeders´ van het CDA.

Dijkio schreef: Schofterig eigenlijk, de CU, een vrij solide partij, valt in het hele land vanwege solidariteitsstemmen voor de ´broeders´ van het CDA.

dat kan een reden zijn, maar volgens mij zijn er ook veel overgestapt naar de pvv en vvd. vooral landelijk heb ik het idee dat de christenunie te links word en te veel gezien wordt als een linkse oppositiepartij, terwijl een groot deel van de cu achterban behoorlijk rechts is. de CU moet zich mijns inziens opwerpen als een solide middenpartij die niet meedoet aan links of rechts, voor of tegen het kabimet, maar inhoudelijk kijkt naar ieder punt op zich. ze hadden bijvoorbeeld alleen al om de beeldvorming het linkse manifest niet moeten ondertekenen.

imhotep schreef:
Dijkio schreef: Schofterig eigenlijk, de CU, een vrij solide partij, valt in het hele land vanwege solidariteitsstemmen voor de ´broeders´ van het CDA.

dat kan een reden zijn, maar volgens mij zijn er ook veel overgestapt naar de pvv en vvd. vooral landelijk heb ik het idee dat de christenunie te links word en te veel gezien wordt als een linkse oppositiepartij, terwijl een groot deel van de cu achterban behoorlijk rechts is. de CU moet zich mijns inziens opwerpen als een solide middenpartij die niet meedoet aan links of rechts, voor of tegen het kabimet, maar inhoudelijk kijkt naar ieder punt op zich. ze hadden bijvoorbeeld alleen al om de beeldvorming het linkse manifest niet moeten ondertekenen.

Ik heb ook niet zoveel met de christenunie, precies om het punt dat het een linkse oppositie lijkt. Een soort groenlinks, maar dan christelijk.

R'nr schreef:
imhotep schreef:
Dijkio schreef: Schofterig eigenlijk, de CU, een vrij solide partij, valt in het hele land vanwege solidariteitsstemmen voor de ´broeders´ van het CDA.

dat kan een reden zijn, maar volgens mij zijn er ook veel overgestapt naar de pvv en vvd. vooral landelijk heb ik het idee dat de christenunie te links word en te veel gezien wordt als een linkse oppositiepartij, terwijl een groot deel van de cu achterban behoorlijk rechts is. de CU moet zich mijns inziens opwerpen als een solide middenpartij die niet meedoet aan links of rechts, voor of tegen het kabimet, maar inhoudelijk kijkt naar ieder punt op zich. ze hadden bijvoorbeeld alleen al om de beeldvorming het linkse manifest niet moeten ondertekenen.

Ik heb ook niet zoveel met de christenunie, precies om het punt dat het een linkse oppositie lijkt. Een soort groenlinks, maar dan christelijk.

Daar heb je zeker een punt Imhotep. Van GroenLinks zijn ze, mijns inziens, gelukkig nog ver van verwijderd. Daar moeten ze eerst nog een heel stuk schreeuweriger voor worden.

N.B. Steendam
Herbsgarden schreef: Heeft iemand na dat debat nog D66 gestemd?

Ja, ik. Was dat niet goed? Volgende keer zal ik het debat kijken en naar aanleiding daarvan mijn stem zo nodig wijzigen...

Jan doelt op het debat tussen mevr. Kennedy en Van der Wiel (denk ik?) hier in Groningen.

Ursa schreef: Jan doelt op het debat tussen mevr. Kennedy en Van der Wiel (denk ik?) hier in Groningen.
Veur. Cees van der Veur.

Ja, zoiets. ;)

Dank voor de steun én de stemmen voor de ChristenUnie. We keren met 3 zetels terug in de Staten van Groningen. Dat is er één minder dan waarmee we in de afgelopen periode waren vertegenwoordigd. Een licht stemmenverlies, het hogere opkomstpercentage en strategische kiezers lijken de combinatie te zijn geweest waardoor we onze vierde zetel niet konden behouden.

In 2007 heeft de ChristenUnie het in alle provincies heel goed en boven verwachting gedaan. Het was een hele uitdaging deze uitkomst te evenaren, maar niet onmogelijk. Als we de absolute stemmen vergelijken met de uitslag voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2010, dan hebben we op een aantal stemmen na, al deze kiezers kunnen bewegen hun stem op de ChristenUnie uit te brengen. Een gegeven waar we heel blij mee zijn!

Nogmaals dank. We zullen ook in de komende periode uit volle overtuiging het werk van de ChristenUnie in Groningen voort zetten!

Blijf ons volgen via de website: http://provinciegroningen.christenunie.nl/