Koning David

Gelukkig zijn er nog lang geen verkiezingen want anders krijgt Lijst Wilders 28 zetels volgens Maurice de Hond. De vraag is of over twee jaar het clubje rondom Wilders ook zo veel stemmen trekt of dat de rust in Nederland is wedergekeerd. Op dit moment is er weliswaar meer debat, is politiek spannender dan voorheen (dat vind ik dus positief), maar het debat lijkt zich alleen nog te concentreren op de islam en mensen met een keiharde mening (Geert Wilders, Ayaan Hirsi Ali, Bart Jan Spruyt en wijlen Theo van Gogh) krijgen alle aandacht van de media.

In reactie op Wilders gaat de VVD ook een hardere toon aanslaan over moslims omdat de VVD'ers bang zijn stemmen kwijt te raken. De PvdA sluit over twee jaar samenwerking met Wilders niet uit. Wouter Bos wil niet dezelfde fouten maken als Melkert die nooit met Fortuyn in zee wilde.

Wat vindt u van Wilders? Is hij de redder in nood? De nieuwe Fortuyn? Iemand die tenminste durft te waarschuwen tegen de fundamentalistische islam?

Of is hij een gevaar voor Nederland omdat hij veel te erg polariseert, iemand die alle moslims over een kam scheert, een ordinaire schreeuwer, iemand die profiteert van de moord op Theo van Gogh en van al de bedreigingen tegen zijn leven?

En wat vindt u als gelovige van al deze politieke ontwikkelingen? Is de islam echt een groot gevaar? Een valsche godsdienst die hard bestreden moet worden? Of moeten we in deze tijden juist een ander geluid laten horen? Is het niet een keer tijd om voor onze naaste in de bres te springen? Voor onze islamitische medeburgers? Dat wij een duidelijk nee laten horen tegen deze intolerante tijdgeest, tegen angst en vreemdelingenhaat?

Wilders held van de familie Doorsnee Van onze verslaggevers Bart Jungmann Ron Meerhof MAASSLUIS/ROZENBURG/ROZENDAAL - Hij staat nu op 28 zetels. Wie zijn die 1,7 miljoen potentiële Wilders-stemmers eigenlijk? 'Pim Fortuyn was me te extreem, maar Geert Wilders bevalt me wel.' Jan van Elowijk: 'Toen ik hoorde dat de moskee hier vlakbij in brand was gestoken, flitste het door me heen: jammer dat hij niet tot de grond toe is afgefikt!' Van Elowijk is een goedgehumeurde 64-jarige gepensioneerde manager van een linnenverhuurbedrijf. Met een bos bloemen in de hand beent hij naar de uitgang van het winkelcentrum Koningshoek in Maassluis. Een steenworp verder ligt de Turkse Yeni-moskee, een van de vier die Maassluis rijk is. Een paar dagen na de moord op Theo van Gogh stichtten onbekenden er brand. Afgelopen weekeinde gebeurde dat weer. Van Elowijk: 'Mijn haren gaan recht overeind staan van wat er allemaal gebeurt: de moord op Van Gogh, bedreigingen tegen Hirsi Ali en nou weer die koekenbakker die Wilders kanker toewenst.' De koekenbakker in kwestie is Abdul Jabbar van de Ven die deze woensdagochtend de voorpagina's siert met zijn wens dat Wilders binnen twee jaar het loodje leggen zal. Electoraal gezien kan Wilders zich geen nuttiger tegenstander wensen, valt uit reacties op te maken. Van Elowijk had al eerder zijn oog op Wilders laten vallen. 'Hij is degene die durft op te treden tegen de agressie van buitenlanders. Dat is hard nodig, want het gaat flink verkeerd en ik ga zeer zeker op hem stemmen.' Het Zuid-Hollandse Maassluis telt ruim 32 duizend inwoners, van wie ruim vijfduizend allochtoon is. In 2002 haalde de LPF hier een kwart van de stemmen. Een jaar later was het protest tegen het politieke establishment in Maassluis teruggebracht tot 10 procent. Gerard van Oorschot: 'Ik heb niks tegen buitenlanders, maar we zijn te ver gegaan. We krijgen onze tolerantie terugbetaald.' Van Oorschot staat voor de ingang van winkelcentrum Koningshoek te wachten tot zijn vrouw klaar is met de boodschappen. Zijn leven lang heeft deze59-jarige gepensioneerde ambtenaar op de VVD gestemd, maar dat lijkt nu afgelopen. 'Pim Fortuyn was me te extreem, maar Geert Wilders bevalt me wel. Ik denk dat ik op hem ga stemmen.' Sinds de dood van Theo van Gogh gaat het electoraal goed met Geert Wilders. In de eerste week van november, voordat Nederland in de hens ging, stond de politicus die in zijn eentje een groep vormt, nog op 9 zetels in de peiling van TNS NIPO. Nu kan hij al rekenen op 28 zetels. Wie zijn die 1,7 miljoen potentiële Wilders-stemmers eigenlijk? Zijn ze man of vrouw, jong of oud, arm of rijk, stedeling of plattelander, blauwe boord of witte boord? Het onderzoeksbureau TNS NIPO denkt het antwoord te hebben en dat luidt, samengevat: de familie Doorsnee. De Groep-Wilders scoort zowel bij man (53 procent) als bij vrouw (47 procent), van Friesland tot Limburg, zowel in de stad als op het platteland. 'De kracht van Wilders is dat hij bijna iedereen wel aanspreekt', aldus onderzoeker Peter Kanne. De opkomst van Geert Wilders gaat vooral ten koste van de VVD: 23 procent van zijn potentiële electoraat neemt hij mee van zijn vroegere partij. In het NIPO-profiel is de Wilders-stemmer tussen de 30 en 50 jaar oud, terwijl de hardnekkige VVD'er een 50-plusser is. Daaruit kan volgens Kanne de conclusie worden getrokken dat Wilders vooral generatiegenoten uit de moederpartij aanspreekt. Het Gelderse Rozendaal telt ruim 1500 inwoners. De enige allochtonen zijn de Deense dog die deze woensdag zo onbedaarlijk hard blaft en de Franse mevrouw die zegt niets van de Nederlandse politiek te weten en niet de indruk wekt dat wel te willen. In Rozendaal wordt het verleden gekoesterd, getuige het aantal instellingen dat de laatste 'a' in de plaatsnaam heeft vervangen door een 'e'. De inwoners zijn relatief oud, het geld is dat ook, en de VVD is derhalve heer en meester in Rozendaal. Bij de laatste verkiezingen, die van de Provinciale Staten, haalde de partij ruim 43 procent. Dat percentage is vrij stabiel, met uitzondering van 2002 toen de LPF met 13,3 procent Rozendaal binnendrong. Niets wijst er echter op dat Geert Wilders tot eenzelfde stunt in staat is. In de VVD-afdeling, waartoe Rozendaal behoort, zoemt zijn naam zelden rond. 'Ons dorp is toch meer klassiek VVD', zegt secretaris Van Geelen van Rosendael '74, een plaatselijke politieke partij. Rozendaal is vrij algemeen van mening dat Wilders een VVD-Kamerzetel gebruikt om zich ten koste van de VVD te profileren. En dat vindt men not cricket. Anders dan de VVD moet Wilders het niet van de hoogopgeleiden hebben. Slechts 17 procent van zijn potentiële aanhang heeft hbo of wetenschappelijk onderwijs. Aan de andere kant steunt hij minder op laagopgeleiden dan Fortuyn destijds deed. De sociale herkomst van de kiezer vertoont een vergelijkbaar beeld. De LPF moest het hebben van de arbeiderswijken. De Groep-Wilders lijkt beter in staat de blanke middenklasse aan te spreken en heeft in dat opzicht de wind natuurlijk ook in de zeilen. Uit de NIPO-gegevens blijkt dat Wilders louter garen spint bij de angst en boosheid voor en over moslimextremisme. 'Wilders is het enig bruikbare alternatief om mijn ongenoegen te ventileren', zegt een geënquêteerde en die zin is 28 procent van de ondervraagden uit het hart gegrepen. Woensdag is marktdag in Rozenburg en de 61-jarige Jan Breestraat heeft zijn fleece-truien en trainingspakken breed uitgestald. Rozenburg ligt aan de Nieuwe Waterweg, heeft ruim 13 duizend inwoners, van wie net duizend allochtoon is. In 2002 was LPF de grootste partij met 27 procent. Een jaar later, na de val van het kabinet, was slechts 10 procent over van deze proteststemmen. Jan Breestraat: 'We hebben hier in Nederland enorme problemen met gedragscodes. Van buitenlanders, ja. Wij worden klein gemaakt door die immigranten. Ze zeggen dat wij ze als oud vuil behandelen, maar het is juist omgekeerd. Geert Wilders is de enige die er iets over durft te zeggen. Hij verwoordt het wel goed, maar hij moet ook voorzichtig zijn.' Zelf moet Breestraat van zijn vrouw ophouden met te zeggen wat hij denkt. Hij zou al zeker twee keer bedreigd zijn nadat hij zijn mening in vrijheid dacht te uiten. 'Meneer, het is dramatisch in Nederland.'
[size=18PvdA vreest nieuwe opstand kiezers[/size] Van onze verslaggevers DEN HAAG/AMSTERDAM - Er dreigt een nieuwe kiezersopstand die ook de PvdA kan treffen. Dat zegt PvdA-leider Wouter Bos in een interview met de Volkskrant. De opkomst van Geert Wilders zal volgens Bos niet zomaar aan de PvdA voorbij gaan. Hij toont zich vooral benauwd voor de reactie van de Amsterdamse kiezers. Zelfs in dat sociaal-democratische bolwerk kan de kiezer de PvdA de rug toekeren, waarschuwt Bos. 'De ingrediënten voor een opstand zijn nog altijd aanwezig, ook in Amsterdam.' Zo hekelt hij de 'buitengewoon ongelukkige' reactie van PvdA-burgemeester Cohen en andere PvdA'ers op de onrust in de Diamantbuurt. 'Ze hebben in Amsterdam nog steeds de neiging te denken dat wat in Rotterdam in 2002 gebeurde, in Amsterdam niet zal gebeuren. Dat hebben ze volstrekt mis. Er is daar alleen nog geen droomkandidaat bij wie ontevreden kiezers hun heil kunnen zoeken.' Wilders lijkt zo'n droomkandidaat en Bos sluit een toekomstige regering met hem niet uit. Volgens de jongste opiniepeiling van TNS NIPO zou de Groep Wilders op dit moment op 28 zetels kunnen rekenen. In opdracht van de Volkskrant heeft TNS NIPO een profiel gemaakt van de Wilders-stemmer. Daaruit blijkt dat Wilders net als Pim Fortuyn in 2002 vooral de niet-stemmers aanspreekt. Van degenen die in 2003 niet stemden, zegt 17 procent nu op Wilders te zullen stemmen. De LPF, die in 2002 26 zetels haalde, raakt de helft van die kiezers kwijt aan Wilders. Belangrijke leverancier is met 23 procent ook de VVD, de partij waar Wilders vandaan komt. Maar daar beperkt de aanhang van Wilders zich niet toe. Ook onder kiezers die voorheen CDA of PvdA stemden, kan hij op steun rekenen. TNS NIPO concludeert dat Wilders een breed publiek aanspreekt. Onderzoeker Peter Kanne denkt daarom dat het succes, nu vooral te danken aan Wilders' standpunt over allochtonen, snel kan wegebben. 'Zijn succes is ook de emotie van het moment.' Volgens Kanne heeft Wilders een 'bredere agenda' nodig om het electoraat vast te kunnen houden. PvdA-leider Bos meent dat een groot deel van de PvdA nog altijd 'te soft' is in het multiculturele debat. 'De eerste reflex in de partij is de moord op Van Gogh te zien als een symptoom van het harde debatklimaat rond moslims. Of het wordt gezien als een reactie op een film die hij misschien beter niet had kunnen maken. Het is mijn taak dat tegen te spreken', aldus Bos, die zegt niet te willen vervallen in 'de fout' van 2002. De toenmalige PvdA-leider Ad Melkert negeerde Fortuyn en sloot uit dat zijn partij een coalitie zou vormen met de LPF. 'Ik zal nooit meer iemand onderschatten en nooit meer een politiek tegenstander wegzetten als iemand die je geen inhoudelijk debat waard vindt. Want dan zet je ook z'n kiezers weg.'

Redelijk lange post Klei!! :shock:
Nee maar ik wil wel ff proberen onder woorden te brengen wat ik van Geertje vind:

Ik vind dat hij het goed doet. Alhoewel ik me niet doodstaar op de opiniepeilingen, is er natuurlijk wel wat voor te zeggen dat hij het ´schijnbaar´ goed doet. Hij heeft een duidelijke boodschap over moslimextremisme, waar ik het volledig met hem eens ben, en velen met mij. Bovendien, komt hij rustig over, als iemand die goed nadenkt over zaken (toch een verschil met schreeuwerd Pim, niet dat Pim niet over zaken nadacht, maar dat straalde hij niet uit!!)
Geert vertelde vorige week zaterdag in Netwerk dat hij eerst wilde, dat het moslimextremisme wordt verbannen (uit Nederland) en dan is er pas ruimte om goed om de tafel te gaan zitten met de moslims. ´In die volgorde, anders kan het niet´, aldus Geert. Valt wat voor te zeggen, alhoewel ik vind dat je een gesprek niet bij voorbaat op de tweede plaats moet zetten.
Geert zei ook dat hij zich wel degelijk besefte, dat hij nu populair is, maar zou dat over 2 jaar met de verkiezingen ook nog zo zijn? Daar wilde hij wel naar streven! Grappig was, om te zien dat hij later in de uitzending ook nog even wat andere politieke issues aanbracht, om het niet alleen maar te hebben over moslims, zodat het leek alsof hij ook een brede partij zou hebben. Hij zei dat ook het onderwijs, sociale stelsel etc. slecht was geregeld (zit ook wel wat in opzich)
Maar waar ik me nou wel aan erger, is (zoals Klei al aangaf) andere politici nu ook een harde toon gaan aanslaan om kiezers te trekken. Van Aartsen deed dat gister met de VVD conferentie zo overduidelijk. Vervelend. Ze willen hun eigen hachje redden en meeroeien met Geert. Maar aan de andere kant wel goed, want hoe meer mensen in de politiek een harde toon aanslaan tegen het moslimextremisme, hoe beter, en hoe sneller er misschien echt wat aan gedaan wordt. (in hoeverre dat dan zal gaan lukken is een tweede vraag!!!)
Tuurlijk is het zo, dat de-man-uit-de-kroeg-op-de-hoek meteen op Wilders gaat stemmen. Veel kiezers van Pim zulllen overstappen. Daar ben ik van overtuigt. Kijk, daarvan moet Wilders (en moest Pim toentertijd) het ook een beetje van hebben. Maar ik denk dat Wilders meer stemmen uit andere lagen van de samenleving zal krijgen.
Ik sta niet afwijzend tegenover Wilders.
Toch moeten we ook oppassen als christenen. Want in deze politieke tijden heeft hij een goede boodschap over extremisme van moslims etc, maar hij vind de christenen eigenlijk ook maar niks. Het liefs zou hij alle religies zien verdwijnen. Al zegt hij dat dan niet expliciet.
Maar desondanks heb ik sympathie voor die man. Daarnaast is het natuurlijk van den zotte dat hij nu al 3 weken van hot naar her wordt gesleept om maar verborgen te blijven voor het gevaar. ´en dat in mn eigen land´, aldus Wilders.
Ik las net nog een interview met Geert Wilders in een (al oudere) HP de Tijd. Maar hij heeft zowieso natuurlijk ongenuanceerde uitspraken, waar hij soms ook wel gelijk in heeft, maar soms komt het op mij ook wel een beetje doorgeslagen over hoor!! Dan denk ik van, ja Geert, je punt is nu wel gemaakt. Bijv: Vroeg de verslaggever: Hoort Turkije in de EU? Nee, islamitisch Turkije hoort niet in de EU, ik zou eerder Australie of Canada toelaten!! Kijk zulke dingen, moet ik gewoon om lachen. Niet dat ik het met zijn punt oneens ben, maar soms praat hij wel wat te mooi!! Maar goed, we zullen zien wat er allemaal voor ontwikkelingen zullen komen!!

Koning David

Ik snap dus niet dat Van der Jagt als christen sympathie voor de ideeen van Wilders kan voelen. Jij hebt je mond vol van radicaal christelijk zijn - je bent daarom fel tegen homoseksualiteit en hebt sympathie voor bezwaarde gereformeerden - maar je bent het ook eens met iemand die geen naastenliefde predikt maar angst voor en haat tegen onze islamitische naaste loopt te zaaien. Ooit gehoord van de linkerwang?

van der Jagt schreef: Ik vind dat hij het goed doet. Alhoewel ik me niet doodstaar op de opiniepeilingen, is er natuurlijk wel wat voor te zeggen dat hij het ´schijnbaar´ goed doet. Hij heeft een duidelijke boodschap over moslimextremisme, waar ik het volledig met hem eens ben, en velen met mij. Bovendien, komt hij rustig over, als iemand die goed nadenkt over zaken (toch een verschil met schreeuwerd Pim, niet dat Pim niet over zaken nadacht, maar dat straalde hij niet uit!!) Geert vertelde vorige week zaterdag in Netwerk dat hij eerst wilde, dat het moslimextremisme wordt verbannen (uit Nederland) en dan is er pas ruimte om goed om de tafel te gaan zitten met de moslims. ´In die volgorde, anders kan het niet´, aldus Geert. Valt wat voor te zeggen, alhoewel ik vind dat je een gesprek niet bij voorbaat op de tweede plaats moet zetten.

Dezelfde aflevering van Netwerk heb ik gekeken. Eigenlijk is er juist na die aflevering bij mij weinig sympathie voor hem overgebleven. Bij mij heerste na afloop sterk het idee dat hij het moet hebben van enkel geschreeuw over extremistische moslims. Alhoewel ik natuurlijk ook vind dat het goed is hiertegen op te treden en ze te laten zien welke normen in onze Nederlandse samenleving gelden, vind ik absoluut niet dat we pas daarna moeten gaan praten met moslims in ons land.

Door zo'n uitspraak scheer je alle moslims over één kam. Je wilt met geen enkele moslim in gesprek omdat een heel klein groepje extremist is. Dat lijkt me een onjuiste houding en ik denk dat je moslims hierdoor stigmatiseert en een onjuist idee overbrengt naar de samenleving. Ik denk dat het goed is om tolerant te zijn en dat laat Wilders aan mij in elk geval niet zien door zo'n uitspraak te doen.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik het erg vind dat hij door deze standpunten moet onderduiken. Hij moet de dingen die hij vind natuurlijk kunnen zeggen, maar daar gaat al een ander topic over.

Verder heb ik bij Wilders stiekem een beetje het idee dat hij aan het meeliften is op de ideeen van Fortyun, hij wordt zelfs al de nieuwe Pim genoemd!
Voor mij blijft Wilders, toch veel meer dan Fortuyn, een schreeuwert die het moet hebben van ongenuanceerde uitspraken over gevoelige zaken die spelen in onze samenleving.

Vriend Niels

Wilders is niemand anders dan een politieke clown die handig gebruikt maakt van een zwalkend VVD en de angst voor moslimterreur in Nederland. Doordat de VVD een liberale partij is die aan de rechterzijde van het electorale spectrum veel ruimte overlaat kan Wilders snel populair worden. Het is juist terecht vd Jagt, dat de VVD probeert om ook de rechtse kiezer aan zich te binden, ook al lijkt het op napraten van Wilders. Doet de VVD dit niet en houden ze vast aan hun bestuurlijke arrogantie dan zullen ze flink gaan verliezen. Hoewel natuurlijk de vraag is of Wilders over twee jaar nog zo populair zal zijn. Waarschijnlijk niet, omdat de angst voor moslimterreur wat afgenomen zal zijn en er wat minder aandacht voor deze man zal zijn. Overigens is Wilders niet zo'n schreeuwert als Fortuyn, maar hij blijft juist wat op de achtergrond, misschien ook gedwongen door bedreigingen. Aandacht krijgt hij momenteel toch wel van de media, maar hoe lang?
Ik vind de opvattingen van de heer Wilders niet goed, terrecht is er aandacht voor de bestrijding van moslimextremisme, maar een oorlog tegen de islam zoals Wilders die bijna predikt werkt contraproductief. Je kan wel oorlogstaal gebruiken, de AIVD uitbreiden en terreurbestrijding topprioriteit maken, dit werkt echter niet. Zoals Sabine terecht zegt, niet alle moslims zijn terroristen en ik denk dat je door moslims als een groep hard aan te pakken alleen maar extremisme en intollerantie aanwakkert. Het is erg belangrijk om in dialoog te blijven met moslims en ook imams. Ik zeg niet dat extremisme niet bestreden moet worden, tuurlijk, maar hier moet niet de moslimsgemeenschap van Nederland de dupe van zijn. Het is ook uiterst onchristelijk om zo met onze moslimnaaste om te gaan. Nederland is een vrij land, laten we dat vooral zou houden. Vrij voor christenen, moslims, joden, homo's, hetero's, humanisten, bouwvakkers, turken en weet ik wie allemaal, laten we dat zo houden en niet megaan in de angst die alleen maar benauwend werkt voor een samenleving.

Sabine, ik vind, net zoals jij, dat je niet bij voorbaat al niet om de tafel moet gaan zitten met moslims. Dat zei ik ook. Ik ga alleen aan wat Wilders zei, en dat daar ook wel wat voor te zeggen valt. Maar ik vind het ook verkeerd om alle moslims over een kam te scheren. Dit is ook aboluut niet nodig. En ik heb niet gezegd dat ik met al zijn punten het eens ben.
Als ik op Klei zn reactie moet afgaan ziet hij dat wel zo. Onzin man. Lees eerst maar eens goed! Ik heb sympathie voor Geert, maar dat betekend niet dat je het met alles wat hij zegt het eens bent.
En Nylez, ja ik zeg ook dat Geert niet zo n schreeuwerd is!

Klei, om nog even in te gaan op jou reactie. Ten eerste heb ik nog nergens beweerd fel tegen homoseksualiteit te zijn!!(bij deze: ik ben ertegen) Ten tweede heb ik inderdaad sypathie voor bepaalde ideen voor bezwaarde gereformeerden. Ten derde heb ik sypathie voor ideen van verlichte gereformeerden Ten vierde vind ik Geert Wilders gewoon goed overkomen. Ten vijfde vind ik gewoon dat het extremistische, fundametalistische terorisme (of het nou van moslims, christenen, neonazis of wat dan ook is) uitgebannen moet worden. Ten zesde, als Geert Wilders dat ook vind (alhoewel natuurlijk erg beperkt) dan heb ik daar sypathie voor. Ten zevende, zeg ik dus normaals dat ik het niet met alles van hem eens ben (lees mijn post). Ten achtste hij heeft gewoon er gewoon een punt mee, dat het verkeerd is dat allochtonen die hier in Nederland de boel verzieken weg moeten.
Dit laatste moet secuur gebeuren. Want je moet het kaf van het koren scheiden. De rotte appels moeten eruit. En er zat veel goede moslims, daar kunnen wij nog wat van leren. Het is toch zo dat alle criminaliteit in Nederland moet worden aangepakt? Diefstal etc. Nou als er dan extremisme opkomt (´toevallig´ nu van moslims) dan moet dat worden uitgeroeit (klinkt hard!!!!) maar dan is dat niet goed. Alleen mensen denken dan meteen dat je tegen moslims bent. Dat ben ik helemaal niet. (zegt Wilders trouwens ook.....). Kijk dat ik het eens ben met Wilders standpunt van het extremisme, dat is toch niet vreemd. Ik vind het juist logisch. We willen rustig naast elkaar in liefde kunnen leven. Als er moorden worden gepleegd, lukt dat niet. Dus moet dat worden aangapakt. Zo simpel ligt het. Alleen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar.
Kijk Wilders doet het vanuit een andere achtergrond dan ik. Maar ik vind, dat het gewoon moet stoppen met het geweld. Dat vind Klei, Sabine, Nylez iedereen. NOu dat vind Wilders ook. Ben je dan meteen vooor deze man??? Ik ben het gewoon eens met sommige ideen.
Het is juist dom, als je iemand die misschien dingen zegt waar jij ook zo over denkt, maar omdat het een man is die je echt niet mag, dat je dan maar tegen dat idee bent. Dat is juist niet christelijk.

Zullen we alsjeblieft niet meteen tegen elkaar gaan roepen; dit is niet christelijk en dat wel etc.? Voor mij doet dat niet echt goed aan de discussie...

Natuurlijk ben ik tegen geweld en ook tegen het extremisme, maar wie is dat niet? Ik mag hopen dat iedereen in politiek den Haag dat is, dus dat is voor mij geen reden om meteen sympathie te hebben voor Wilders. Hij schreeuwt het momenteel het hardst maar is daarin wel heel erg ongenuanceerd zoals ik hierboven ook al zei. Dat maakt dat ik geen sympathie voor zijn ideeen heb.

Verder vind ik het ook niet goed dat hij zich maar op één groep; namelijk de moslimextremisten richt. De Nederlandse politiek moet zich richten op het uitbannen van alle geweld. Dus ook diegenen die een school in brand steken of moskeen bekladden. Ook het opkomende rechts-extremisme moet in de hand worden gehouden enz. Ik zeg niet dat dit niet gebeurt, maar je kan je dus niet, zoals Wilders doet, je alleen maar richten op het moslimextremisme. Dat is volgens mij iets te bekrompen.

ja!

Koning David

Gelukkig dat je de zaken wat minder zwart-wit ziet dan ik aanvankelijk veronderstelde, Van der Jagt. Ik sluit mij aan bij Sabine en vind dat je het argument of iets wel of niet christelijk is liever niet moet gebruiken. Ik bespeurde een inconsequentie in je denken, wel op christelijke gronden tegen homoseksualiteit zijn maar niet in bres springen voor naastenliefde voor moslims, maar heb dit wellicht iets te snel gezien.

Een hard antwoord op extremisme is denk ik contraproductief. Je kweekt alleen maar nieuwe terroristen. De oorlog in Irak is denk ik het beste voorbeeld. Onder saddam was Irak niet bepaald fundamentalisitsch maar sinds de Amerikaanse inval fundamentaliseert de Irakese bevolking, mede door de Arabische provocateurs en de harde reactie van de Amerikanen. Het geweld wordt alsmaar erger. Aan de geweldspiraal moet een einde komen. Haat beantwoord je niet met haat.

van der Jagt schreef: ja!

Fijn!

Vriend Klei schreef: Ik bespeurde een inconsequentie in je denken, wel op christelijke gronden tegen homoseksualiteit zijn maar niet in bres springen voor naastenliefde voor moslims, maar heb dit wellicht iets te snel gezien.

Zeg je dit tegen mij of tegen van der Jagt? Werd me niet helemaal duidelijk.

Koning David

Van der Jagt.

Ik vind Geert Wilders een gevaar voor de samenleving.

Het gaat er niet zozeer om of Wilders gelijk heeft, maar om het effect van zijn woorden en (toekomstige) daden. Hoewel hij blijft benadrukken dat hij niet tegen de islam is maar tegen extremisme ('ik ben niet tegen haarspoelingen maar tegen uitwassen van haarspoelingen'), jaagt hij een groot deel van de moslimgemeenschap tegen zich in het harnas. Nu is dat het ergste niet, maar dit heeft zijn weerslag op hoe die moslims de Nederlandse samenleving in het algemeen zien. Wanneer Wilders een groot aantal zetels krijgt zal dit mijns inziens leiden tot verdergaande radicalisering.
Moslimextremisme moet worden aangepakt, maar met fluwelen handschoenen. Dit om te voorkomen dat je meer terrorisme creeert. De grens tussen moslimextremisme en de gewone islam is voor (met name jongere) moslims niet zo scherp. Daarom moet de nadruk niet zozeer liggen op de banden tussen extremisme en de islam maar op het feit dat extremisten een gevaarlijke soort criminelen zijn. Ook voor moslims moet duidelijk worden dat extremisme een bedreiging is voor de samenleving.

Wilders doet geen enkele poging om ook moslims te bereiken en achter zijn aanpak te krijgen. En daarom is hij een gevaar. Ongenuanceerdheid is in dit verband even gevaarlijk als een extremist met een bom.

Ik wil graag nog ingaan op de stelling of Wilders de Nieuwe Fortuyn wordt.
Ik vind dat Wilders absoluut niet de uitstraling en het spreektalent heeft van een Fortuyn. En dat is heel belangrijk in een land vol zwevende kiezers die zelf niet echt een politieke kleur of voorkeur ambieren.
Verder is het volgens mij zo dat Wilders vooral veel stemmen scoort vanwege de huidige problematiek in Nederland. De verkiezingen zijn echter in 2007 en ik acht de kans groot dat de 'hype' van deze problematiek over is en dat zou Wilders veel stemmen kosten. Fortuyn plande zijn politieke aanval op een heel goed moment namelijk vlak voor de verkiezingen van mei 2002. Wilders is meer in deze situatie gerold dan dat hij er daadwerkelijk voor gekozen heeft zoals Fortuyn dat destijds deed. Wilders werd namelijk gewoon keihard opgenaaid door Van Aartsen om in het kader van het dualisme tegen het kabinet te ageren.
Fortuyn veel talentvoller dan Wilders.

Als laatste is het ook zeker niet te hopen dat de heer Wilders zoveel zetels gaat krijgen tijdens de verkiezingen aangezien Wilders an sich een prima kerel is maar zijn 26 aanstaande maatjes zouden heel goed van het niveau Varela of Nawijn kunnen zijn.

agent_Fox_Mulder

Hij heeft in ieder geval meer haar dan Fortuyn, dus hij lijkt niet echt op Fortuyn. Daarom denk ik dat Wilders niet de nieuwe Fortuyn zal worden!

ja ok, maar ook Wilders kan kaal worden!! (loop anders maar s een novitiaat bij de GSV!!!!!! :shock: )

agent_Fox_Mulder

Ik denk niet dat Wilders de intentieverklaring van de GSV onderschrijft, of onze lidmaatschapscriteria deelt. Maar we kunnen natuurlijk altijd even bellen om te vragen of hij kaal wil worden.

Vriend Niels
RC schreef: Ik vind Geert Wilders een gevaar voor de samenleving.

off topic: ik zeg een mooie opdracht voor novieten van volgend jaar: bel die man even.
sorry, dit wilde(rs(haha!)) ik even kwijt.

Vriend Niels
RC schreef: Ik vind Geert Wilders een gevaar voor de samenleving.

Misschien enigzins offtopic, maar dit geldt misschien ook in nog grote mate voor onze vriendin Ayaan Hirsi Ali. Zij heeft vanuit haar veilige en ongetwijfeld gezellige safehouse aangekondigd dat er een vervolg komt op de Submission film. In de film moeten de moslims verder worden verlicht en gewezen worden op de ellende die hun geloof hun biedt. Als ik me probeer te verplaatsen in meneer of mevrouw de moslim, zou ik me enigzins in mijn geloof beledigt voelen door Hirsi Ali. Hirsi Ali maakt de kloof tussen niet-moslims en moslims alleen maar groter. Ik begrijp dat ze een gefrustreerde moslima is, maar kan de VVD haar alsjeblieft een beetje in het gareel houden. Of anders moet ze zich maar aansluiten bij Wilders. Tenminste, als ze zich weer met politiek wil gaan bezighouden en weer in de Twee Kamer wil komen, ipv een carriere als filmmaakster.

agent_Fox_Mulder

Anders lees je eerst het interview dat gisteren in het NRC stond even helemaal.

Vriend Niels
agent_Fox_Mulder schreef: Anders lees je eerst het interview dat gisteren in het NRC stond even helemaal.

Ik heb het hele artikel niet gelezen. En leg uit waarom ik het helemaal moet lezen, post anders gewoon helemaal niks ipv deze opmerking.