Carloz

Lieve Webcie,

ik was weer eens op het schaduw forum, en dacht: laat ik eens een aantal vragen stellen aan de webcie over deze bug. Niet zozeer om jullie op te jagen, of iets dergelijks, maar uit nieuwsgierigheid, en om te helpen dit probleem te verhelpen...

Het volgende bericht had ik getypt, drukte op 'verstuur' en toen kreeg ik de melding 'invalid session', waarna ik weer op het goede forum zat...

Het bericht:
Ik ben hier nu ook weer eens...

Kan het te maken hebben met lang online zijn op de gsv site, waarna je weer inlogt? Je sessie vervalt immers op een gegeven moment?

Ik ben nu ingelogd op de pc van Hans, heb net zijn account (dat automatisch inlogt) uitgelogd, en ben zelf ingelogd. Zou het zo kunnen zijn dat je dan meer kans hebt om op het schaduw forum te komen? Ik had het laatst namelijk ook, dat ik er terecht kwam, nadat ik opnieuw inlogde...

Verder: k ben benieuwd of de webcie al (of nog steeds) een beetje bezig is om e.e.a. op te lossen. Ik wil zeker niemand opjagen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar k ben juist eerder een beetje benieuwd naar wat voor dingen ze uitsluiten en wat voor dingen ze mogelijk achten. De openingspost (edit: openingspost van het schaduwforum van het gelijknamige topic) zegt: het heeft er de schijn van dat er 2 forums naast elkaar bestaan, waarbij je gelukkig meestal op het goede forum uitkomt, en dat de webcie ermee bezig is geweest, maar dat ze het eigenlijk ook niet goed snappen...

Het is vast ook niet echt een makkelijke 'bug', maar eigenlijk is het probleem heel raar (daar is iedereen het vast en zeker over eens). En wel omdat alle posts worden opgeslagen in de phpBB database (als de webcie die zo heeft genoemd), maar in ieder geval in de table 'phpBB_posts'. Het script actievetopics.php, en index.php lezen uit wat in de database staat opgeslagen. Het blijkt nu dat deze scripts in het ene geval je naar het goede item sturen, en in het andere geval de andere kant op.

Mijn vraag is: zijn deze berichten ook terug te vinden in de table phpbb_posts? (zo nee, dan is er waarschijnlijk een schaduw database, en is het tijd om te bellen met de hoster) zo ja, kunnen jullie als webcie eens kijken of de posts van deze thread dezelfde id's hebben als gelijknamige topics in het gewone forum? Dus een record van het schaduwforum vergelijken met een record van het niet schaduw forum, waarbij het zo is dat ze beide eigenlijk in het officiele forum horen, en wel in hetzelfde topic?

Op die manier moet op een gegeven moment uitgevist kunnen worden hoe e.e.a zit. Maar goed, het forum zit niet altijd even makkelijk in elkaar, en scripts zijn soms wat lastig leesbaar. Maar k was gewoon benieuwd naar de vragen die ik nu stel...

Neem bijv. eens het regiotopic. Als eerste zie ik mijn eigen regiotopic staan, regio oranje, en daarvan is dit de link:

http://www.gsvnet.nl/portal/viewtopic.php?t=47 Volgens mij staat de t voor het topic id, dus zouden jullie een query kunnen doen (in phpmyadmin) als SELECT * FROM phpbb_posts WHERE forum_id = 47; (uit mijn hoofd, heb ff geen phpmyadmin open) (Ik ben dan benieuwd welke posts er allemaal in staan. Is dat alleen van het schaduwforum? Is dat alleen van het echte forum? Of van beide fora? En waarin verschillen de 2 records als ze van beide fora zijn? (forum id's?) Het is namelijk niet zo dat berichten door elkaar heen gaan lopen (gelukkig niet overigens), dus er moet een 'consequente' fout in zitten... De vragen over het regio topic zijn met name interessant als het regio topic ook http://www.gsvnet.nl/portal/viewtopic.php?t=47 als link heeft op het echte forum... Tot zover... Ik heb deze vragen gesteld om aan te geven waar ik zou zoeken, misschien kan het jullie helpen... Succes met het oplossen van de bug... >>toevoeging: het blijkt dus idd dat het forum van oranje, dezelfde link heeft, dus ben benieuwd...

ik heb weinig verstand van dit soort dingen, maar kan het ook met je internetinstellingen ofzo (misschien je firewall etc?) hebben te maken? Ik kom namelijk met de comp van mijn ouders 90% van de keren op het schaduwforum, terwijl mijn eigen daar nooit last van heeft......

Het is zeker niet uitgesloten dat dat invloed heeft...

Sterker nog: dat lijkt na jouw bewering wel vrij waarschijnlijk...

Kun je iets meer zeggen over die pc?

Is het een oude? (type?, of is dat teveel gevraagd :))
Windows 95? Win 98? XP? of??
Welke browser gebruik je? Internet explorer 6? 5? Andere als netscape, mozilla, etc..?

Kunnen relevante gegevens zijn...
Ook dat Dorien zeer regelmatig op het schaduwforum komt, is apart.... Ik zelf namelijk niet heel vaak...

Verder vroeg ik me af of er niet recentelijk belangrijke wijzigingen zijn geweest bij de hoster, of in de scripts.

Mijn hoster test nu met php5, en ik weet dat phpbb2 daar last van heeft, maar dan werkt er volgens mij meer niet, maar misschien dat de webcie een bep. mod heeft geinstalleerd, waarna het geauwehoer begon...

Laat me raden: op je eigen pc log je automatisch in (computer onthoud je login-naam en wachtwoord) en bij je ouders moet je alles intikken?

Rossatron schreef: Laat me raden: op je eigen pc log je automatisch in (computer onthoud je login-naam en wachtwoord) en bij je ouders moet je alles intikken?

Nee, daar ben ik ook automatisch ingelogd.

@ Carloz:

die computer is net nieuw (2 maanden) XP, internetexplorer weet ik zo niet, volgens mij 6......

Henri!! schreef: Nee, daar ben ik ook automatisch ingelogd.

ow, dacht ik ook ergens verstand van te hebben... :)

Ik heb hier ook geen verstand van, maar het viel me gewoon op :D

Wat mij ook opgevallen is, is dat ik met mijn huidige browser nog nooit op het schaduwforum ben gekomen. Alleen met IE wil het nog wel eens gebeuren, maar met Mozilla Firefox is me dit nog nooit gelukt...

Mij valt op dat er spitsuren zijn op dit forum!

He Roberto, ik zal eens proberen wat antwoorden te geven, volgens mij ben ik binnen de webcie wel ongeveer degene die het 'Forum Chaos-probleem' het best kan verwoorden.

Ik ben overigens al een hele poos niet meer op het schaduwforum geweest...

De melding 'invalid session' heb ik slechts één keer gekregen, waarna ik ineens op het schaduwforum belandde (met als gevolg dat mijn post niet gepost werd).

Wij hadden het idee dat je de kans om op het schaduwforum kwam kon beinvloeden, vooral op XP en zonder automatisch inloggen kwam ik er vaak. Achteraf gezien is er helemaal geen enkele manier om je kans te vergroten, behalve het moment zelf (als je er eenmaal zit dan zit je er ook een klein moment later, als je er niet zit dan is de kans groot dat je er ook niet komt).

Lang online zijn (je cookie is na 3600 sec verlopen) heeft bij mijn weten geen invloed, misschien dat je na een uur pech hebt en bij het posten je cookie verloopt en vervolgens op de verkeerde site terecht komt (zoals jouw 'invalid session').

Verder zijn wij natuurlijk al lang geleden bezig geweest om dit op te lossen, we hebben de problemen gezocht in cookies, waarvoor een stuk script is verwijderd, we hebben de fora gehersynchroniseert, het leek even beter te gaan maar het mocht allemaal niet helpen. Steeds kwamen er mensen op het schaduwforum terecht.

Ik denk dat ik mijn openingspost wel kan aanpassen in dat het lijkt dat er twee sites bestaan. Iig heeft het niks met phpBB/forum/MySQL enz te maken. En wel om de volgende reden: als ik op gsvnet kom, dan kan ik on-ingelogd al zien of ik op de schaduwsite zit of niet, mijn forumchaos is namelijk als extern nieuws gepost. Hiermee kunnen we dus al heel veel uitsluiten.

Om nog maar eens iets vreemds te noemen: zelfs de ftp-site schijnt last te hebben van dit fenomeen (kom er maar eens achter). Dat wil zeggen dat er op het zelfde moment verschillende inhoud te zien was (of te missen was, hetzelfde als op het forum).

Ik heb je databasecheck nooit (persoonlijk) uitgevoerd, maar dat lijkt me na bovenstaand gelezen te hebben ook niet echt interessant. Bovendien heeft niemand die php gebruikt er ooit last van gehad (naar het schijnt), we moeten het probleem dus ergens anders zoeken.

De posts die je te zien krijgt zijn afhankelijk van op welke 'site' je zit. Op het schaduwforum krijg je dus ook iets anders te zien als op het gewone forum. (Dus ook databasetechnisch gezien.)

Het geouwehoer begon bij mijn weten niet nav een mod die geinstalleerd is. Tijdens de zomervakantie deed namelijk helemaal niemand wat aan de webcie, en toen is het ongeveer begonnen (neem 1 Aug maar).

Wat mij wel opvalt is dat de locatie vanwaar je post invloed schijnt te hebben op de kans om op het schaduwforum te komen.

Wat ik denk en wat jij net al zij: waarschijnlijk heeft onze provider een serverprobleem, deze staan op verschillende locaties en worden niet gesynchroniseerd. Dmv een ping word bepaald bij welke server jij het dichtst bij bent, en dat bepaald op welke 'site' je terecht komt. De ping en jouw locatie hebben wel degelijk een bepaalde invloed op elkaar, net als server bezetheid enz.

Goed, als laatste, wij zijn met een nieuwe hostingprovider bezig, alleen zitten we nog vast aan bepaalde contracten, dit gaat dus nog even duren. Verder hadden wij het idee dat we door onze huidige provider vierkant uitgelachen worden met mijn hypothese, alhoewel ik na het schrijven van dit bericht daar anders over denk.

Goed, genoeg voor nu, dit lijkt me vrij duidelijk. Ik ga nu maar eens slapen...

Is er geen betere versie van dit forum beschikbaar?

ja die is er: phpBB 2.0.10 :: 17th July 2004
Nu gebruiken we versie 2.0.4, niet dat de kans groot is dat het probleem daarmee verholpen is maar het is het proberen waard lijkt me! Heeft de webcie ook eens wat anders te doen dan modereren! :wink:

Ongelovelijke Martijn...

Je doet je (door de webcie gegeven) status van superforumwijze geen eer aan :). Als het waar is wat de webcie zegt maakt het geen donder uit welke versie van het forum je draait. De host moet gewoon zorgen dat het goed werkt.

@ Tolle,

Bedankt voor je uitleg; vrij duidelijk, ondanks het late tijdstip waarop je reageerde :).

Ik heb nog een paar vraagjes. Ik vind het (hoewel het echt niet zou mogen als host) nu wel aannemelijk klinken dat je hypothese waar is. Helemaal doordat je op de ftp verschillende inhoud ziet, en op de site soms. Toch nog een paar vragen:

Je schrijft: "we hebben de fora gehersynchroniseert" Kun je zeggen wat je daarmee bedoelt? Kun je in 2 db's inloggen of zo? Hoe synchroniseer je fora?

"De posts die je te zien krijgt zijn afhankelijk van op welke 'site' je zit. Op het schaduwforum krijg je dus ook iets anders te zien als op het gewone forum. (Dus ook databasetechnisch gezien.)"
>> Snap ik, maar daarom is het juist misschien als bewijs richting de provider wel handig om een test uit te voeren. Je hebt bijv. de inhoud van het regio oranje topic, je checkt de inhoud van enkele berichten uit het topic van het schaduw forum, én de inhoud van een aantal berichten op het echte forum, en dan kun je controleren of je inderdaad een of twee databases hebt. Als je echt met 2 sites te maken hebt (officieus zeg maar), dan zouden de berichten van het schaduwforum niet te zien kunnen zijn in de db. Dan heb je misschien nog een iets sterker verhaal richting de provider.

Verder ben k nog wel benieuwd naar het 'synchronisatieverhaal'. Want daarbij stel ik me voor dat ze eens in de zoveel tijd (en dat zou eens in verschrikkelijk weinig tijd moeten zijn, wil het werken...) zouden moeten synchroniseren, om de database goed te houden. Ik denk overigens dat dit technisch niet eens waterdicht kan, omdat het theoretisch gezien mogelijk is dat iemand op precieshet zelfde moment post, en dat dus tussentijds geen synchronisatie kan plaatsvinden. Je krijgt dan sowieso dubbele databases, of een gekunsteld systeem. Ik vind dat een wazig verhaal van je provider.

"Verder hadden wij het idee dat we door onze huidige provider vierkant uitgelachen worden met mijn hypothese, alhoewel ik na het schrijven van dit bericht daar anders over denk. "
Ja, lijkt mij ook, helemaal als je zegt dat je soms info op het scherm hebt, dat uit de db komt (berichten van het schaduwforum) die soms gewoon niet op het scherm te toveren zijn. Hiervoor kan ik geen andere uitleg geven.

Verder was ik nog benieuwd naar die contracten. Weet je ongeveer hoe lang de contracten nog lopen? En als dat zeer lang is, is de webcie dan van plan een brief / mail te schrijven om te klagen?

Ik ben benieuwd....

Nogmaals succes....

Ga nu gauw weer verder met het bellen voor het NIPO....

Carloz schreef: @ Tolle, Bedankt voor je uitleg; vrij duidelijk, ondanks het late tijdstip waarop je reageerde :). Ik heb nog een paar vraagjes. Ik vind het (hoewel het echt niet zou mogen als host) nu wel aannemelijk klinken dat je hypothese waar is. Helemaal doordat je op de ftp verschillende inhoud ziet, en op de site soms. Toch nog een paar vragen: Je schrijft: "we hebben de fora gehersynchroniseert" Kun je zeggen wat je daarmee bedoelt? Kun je in 2 db's inloggen of zo? Hoe synchroniseer je fora?

Bij het Adminstratie Panel zit een mogelijkheid om per forum te 'resync'-en, wat het precies doet weet ik niet, maar volgens de kenners van de phpBB-site kon het wel eens helpen...

Carloz schreef: "De posts die je te zien krijgt zijn afhankelijk van op welke 'site' je zit. Op het schaduwforum krijg je dus ook iets anders te zien als op het gewone forum. (Dus ook databasetechnisch gezien.)" >> Snap ik, maar daarom is het juist misschien als bewijs richting de provider wel handig om een test uit te voeren. Je hebt bijv. de inhoud van het regio oranje topic, je checkt de inhoud van enkele berichten uit het topic van het schaduw forum, én de inhoud van een aantal berichten op het echte forum, en dan kun je controleren of je inderdaad een of twee databases hebt. Als je echt met 2 sites te maken hebt (officieus zeg maar), dan zouden de berichten van het schaduwforum niet te zien kunnen zijn in de db. Dan heb je misschien nog een iets sterker verhaal richting de provider.

De berichten van het schaduwforum zijn ook niet te zien in de db, oftewel: afhankelijk van de 'site' waar je op zit.

Carloz schreef: Verder ben k nog wel benieuwd naar het 'synchronisatieverhaal'. Want daarbij stel ik me voor dat ze eens in de zoveel tijd (en dat zou eens in verschrikkelijk weinig tijd moeten zijn, wil het werken...) zouden moeten synchroniseren, om de database goed te houden. Ik denk overigens dat dit technisch niet eens waterdicht kan, omdat het theoretisch gezien mogelijk is dat iemand op precieshet zelfde moment post, en dat dus tussentijds geen synchronisatie kan plaatsvinden. Je krijgt dan sowieso dubbele databases, of een gekunsteld systeem. Ik vind dat een wazig verhaal van je provider.

Dat verhaal komt niet van de provider, daarmee hebben we hier nog niet over gesproken.

Carloz schreef: "Verder hadden wij het idee dat we door onze huidige provider vierkant uitgelachen worden met mijn hypothese, alhoewel ik na het schrijven van dit bericht daar anders over denk. " Ja, lijkt mij ook, helemaal als je zegt dat je soms info op het scherm hebt, dat uit de db komt (berichten van het schaduwforum) die soms gewoon niet op het scherm te toveren zijn. Hiervoor kan ik geen andere uitleg geven. Verder was ik nog benieuwd naar die contracten. Weet je ongeveer hoe lang de contracten nog lopen? En als dat zeer lang is, is de webcie dan van plan een brief / mail te schrijven om te klagen?

Daar gaat de webcie morgen ook over vergaderen...

Aha.

mbt resyncen:
Het lijkt erop dat resyncen bedoeld is om alle topics weer achter elkaar te zetten qua forum-id's etc. Als er veel topics verwijderd zijn, of veel posts, vallen er gaten in de 'telling' van forum_id's en post_ids. Ik denk dat het daarvoor is, maar k heb niet heel goed gekeken. In dit geval heeft dat geen nut, want de forum-id's van de schaduw db zie je niet als je in de gewone db zit...

Succes met de vergadering, en natuurlijk met het 'vermanen' van de provider :twisted:.

Carloz schreef: Ongelovelijke Martijn... Je doet je (door de webcie gegeven) status van superforumwijze geen eer aan :). Als het waar is wat de webcie zegt maakt het geen donder uit welke versie van het forum je draait. De host moet gewoon zorgen dat het goed werkt. ....

De verhalen die hier worden gepost zijn me veel te lang om door te lezen!

Volgens mij leven we nu ipv in 2 fora in 2 tijden. Zodat mensen een half uur in het voren kunnen posten. Zie bv oranjetopic. Waar ik iemand gequote heb die pas later iets getyped heeft (qua tijdsaanduiding dan).

Dit is ook grappig bij nu aanwezig:
Geert Woe Nov 10, 2004 16:22 Forum index
Geertsma Woe Nov 10, 2004 16:23 Forum index
Gerard Woe Nov 10, 2004 16:22 Forum index
HaJee Woe Nov 10, 2004 16:46 Forum index
Hanke Woe Nov 10, 2004 16:21 Forum index
Hinke Woe Nov 10, 2004 16:41 Forum index
K%S aka Boter... 60B Woe Nov 10, 2004 16:25 Forum index
Kiffen Woe Nov 10, 2004 16:38 Forum index
KJ Woe Nov 10, 2004 16:40 Forum index
Koopa Woe Nov 10, 2004 16:42 Forum index
LTW Woe Nov 10, 2004 16:24 Forum index
Mbeki Woe Nov 10, 2004 16:46 Forum index
Pepe Woe Nov 10, 2004 16:21 Forum index
Rienk Woe Nov 10, 2004 16:31 Forum index
Robbert Woe Nov 10, 2004 16:45 Forum index
Sabine Woe Nov 10, 2004 16:30 Forum index
TanjaNee Woe Nov 10, 2004 16:46 Forum index