Hapkars

Afgelopen donderdag was het LSD van Gomarus College. Hier zijn Nienke Roel en ik geweest voor de GSV om zieltjes te winnen en foto's te maken. We hebben hier geflyerd met een website www.atv-gsv.nl. Het was erg leuk, goede muziek, springende kinderen en er waren teveel ATV-ers (6 man)

Opmerkelijk is nu dat op die site alleen ene link staat naar ATV of de GSV-site waar men vervolgens naar de foto's moet gaan zoeken. Naja allemaal heel leuk, de foto's op de ATV-site zijn wel te vinden. Gewoon onder foto's en dan kun je ze bekijken, zelfs hoe vaak een foto is bekeken en daar kun je nu zien dat veel foto's al 100 keer bekeken zijn.

Ga je naar de GSV-site dan staat er ook een kopje foto's (De GSV / Foto's)

Maar wat moet je hier als potential nu mee? Foto's van kampen van GSV'ers :s foto's waar ik niets aan heb, ik wil foto's zien van het tofste feest wat ik ooit heb gehad (voor een groot aantal de eerste keer dat ze écht op een dansvloer staan) Ja want het was een super feest !

Zaterdagmiddag kom je thuis, koppijn (ja dat krijg je dus van te veel alcohol) en nu wil je wel eens zien wat je allemaal gedaan hebt de vorige avond. Je pakt je flyer uit je broekzak (waar verder alleen nog wat kleingeld in zit, omdat je je fietssleutels kwijt bent geraakt). Je gaat achter de computer en gaat zoeken. HEEEEEEEEEL lang zoeken.

Oké, na wat navragen bij de Webcie van mijn kant, staan de foto's nu op een achterafpagina waar ze niet (naar mijn mening) gebruiksvriendelijk te bekijken zijn. Hét prescie deel. Hebben jullie de foto's al gevonden? (tip, er staat op de voorpagina een link onder de foto van het regenboogkamp)

Ik vind het allemaal ontzettend leuk om foto's te maken van het LSD, en het feest was ook echt tof. Maar wat ik vervolgens jammer vind is dat er zo weinig mee wordt gedaan. Iemand die op dat feest was komt niet zo maar even op www. GSVnet.nl kijken. Als iemand op onze site komt is dat om foto's te bekijken (en dat is niet allen na zo'n feest het geval, maar ook als ze aan het begin van het jaar onze site hadden bekeken) Hoe kun je nu beter via internet laten zien wat voor vereniging je bent. Dat is niet een forum met duizenden berichten, maar dat zijn foto's. Je trekt mensen met foto's.

Dan iets over de link naar de willekeurige foto's:
Is dit niet gewoon een heel leuk geschreven script in PHP wat heel goed laat zien wat je allemaal wel niet kunt doen met PHP maar waar niemand iets aan heeft? Wie gaat er nu Willekeurig foto;s bekijken. Ik snap dit écht niet, wie kan me dit uitleggen.Laat er een degelijke pagina komen waar duidelijk foto's bekeken kunnen worden !

Een beginscherm waar je een map kunt kiezen (feesten.kampen/sing-ins/HV's/ eventueel voor intern novitiaat)

Gewoon een grote foto in het midden
Een pijl links en rechts voor vorige volgende

Een hele rits thumbnails onderaan de pagina zodat je sneller er door heen kunt bladeren.
De mogelijkheid een foto op te slaan op de computer
Kunnen zien hoe vaak een foto is bekeken. (Kun je na een jaar zien dat dit dus echt werkt een fotoafdeling)
Mogelijkheid hebben om commentaar toe te voegen.

Niet het eeuwige gepriegel om via mijnalbum of picassa foto's te moeten linken met de lokkende tekst KLIK HIER

Nee ik snap zelf de ballen van PHP
Ja ik ben een beetje moedeloos

http://www.harryholsappel.nl/LSD/

om even een voorbeeld te geven, met een simpel gratis fotoalbum programma zet je dit al in elkaar. er zij ongetwijfeld andere programma's die ook de andere functies (als bijschrift en een teller hebben) gemaakt met JAlbum, dit is ook in een website te integreren)

Volgens mij is het hele probleem twee linkjes die verkeerd staan, de fotolader met mappen enz vind ik al een hele verbetering. Webcie: succes!

We hebben net sinds een week een fotoalbum, de opmaak van dit album is nog niet optimaal (zal later als ik meer tijd heb gebeuren) en het moet nog gelinkt worden in de menu's. Dit zal ik morgen als ik weer in groningen ben veranderen omdat ik daar de programma's heb om dat te doen. We hebben als webcie voor onderandere de prescie veel snelheid gezet achter dit project om het zo snel mogelijk af te hebben, maar het was niet zo simpel als het lijkt. Het album hebben we niet eerder gelinkt omdat het suf is een album te hebben zonder enige foto's, afgelopen week zijn er ook pas foto's op gezet.

Als het goed is zal het willekeurige album verdwijnen en het fotoalbum daarvoor in de plaats komen.

Mocht je trouwens dingen bedenken die beter kunnen aan het album spreek me rustig hierover aan op soos, de opmaak zal sowieso nog veranderd worden

Het fotoalbum is momenteel te bereiken via: www.gsvnet.nl/fotoalbum

maar het komt er dus op neer dat de potentials dit nog steeds niet kunnen vinden... als wij al moeite hebben om het te vinden lukt het hen al helemaal niet.

Maar de link www.gsvnet.nl/fotoalbum kan toch gewoon ergens neergezet worden lijkt me? Nieuw topic bij extern nieuws bijvoorbeeld. Of kun je alleen maar bij de foto's als je ingelogd bent?

Ik onderschrijf het belang van die foto's wel zoals Harry het beschrijft. Goed dat dit even wordt aangezwengeld. Om foto's snel te vinden kan er lijkt mij toch een nieuwe menuknop bij in het menu met als titel "foto's".

er komt een knop naast kalender, jaarbundel etc. dan is het in een oogopslag te zien en in het menu komt er de juiste link onder foto's zoals roell ook al zei.

imhotep schreef: er komt een knop naast kalender, jaarbundel etc. dan is het in een oogopslag te zien en in het menu komt er de juiste link onder foto's zoals roell ook al zei.

ik bedoel eigenlijk dat er een knop "foto's" komt tussen "Home" "De GSV" etc. Belangrijk lijkt mij is dat het met 1 klik te bereiken is. En niet eerst door een menu moet zoeken.

Zoals Harmen zegt komt er dus een link naast 'Kalender' te staan in het menu. Dat is voor iedereen prima te zien.

Verder had de Prescie heel goed gebruik kunnen maken van de site voor foto's van het LSD feestje. De Prescie had een topic moeten openen in het 'Extern Nieuws' forum. Daar had de Prescie een enorme foto in kunnen zetten die zou doorlinken naar onze nieuwe fotolader (www.gsvnet.nl/fotoalbum). De Prescie wist namelijk als dat de nieuwe fotolader in de lucht was. Dan had er op de voorpagina een enorm plaatje gestaan waarop potentials konden klikken. Wij als Webcie zijn nu bezig met de juiste doorlinken van alle mogelijkheden in het menu.

En alles is relatief.

oke ik zie dat er aan gewerkt wordt, dat is een goede zaak

verbeterpunten op een rijtje (mijns inziens)

De foto's hebben nu allemaal de originele fotonaam, dit ziet er wat slordig uit, ik zou ze gewoon nummeren van 1- 100 ofzo (en dan uiteraard elk album een eigen nummering)

Foto's in landschapformaat (de liggende foto's zegmaar) die worden smaller gemaakt, iedereen heeft punthoofden. Niet echt lekker, moet anders.

portret foto's passen niet in een beeld, je ziet alleen de boevenste helft van de foto omdat ongeveer op 2/3 de foto's pas beginnen. Ik denk dat het handiger is om het album niet regelrecht in de GSV style neer te zetten. Een pagina die apart opent voor de foto's is makkelijker, en dit omdat je dan de foto's in normaal formaat beeldvullend kunt zien. (ik heb 1280*800) dit is de gangbare breedbeeldformaat voor 15.4 inch laptops. (wat weer ee veel voorkomende maat is) het is dus wel zaak hier aandacht aan te besteden. ook vanwege mijn volgend punt.

tijdens het bladeren is het makkelijk om te zien welke foto's er in het album staan. Een rij onder de foto's met thumbnails is hiervoor ideaal. Dit hoeft niet veel MB te nemen, en het maakt de boel een stuk overzichtelijker. In de huidige situatie is hier geen ruimte voor (of je moet nog meer gaan scrollen. en om voor elke foto weer te scrollen is een ramp.

De namen van de mappen (in het beginscherm) zijn niet mooi. Ze lopen over het plaatje heen, zeker als het een langere naam betreft. Daarnaast staan de foto's die op die mappen staan niet allemaal op lijn. Ook kan de kleur van de maptitel wat opvallende, blauw op blauw is misschien mooi bij een rolls royce, maar niet bij een website als link.

In een grote map (zoals die van lsd foto's) staan er boven de foto een aantal getallen, dit zijn dus de pagina's met foto's. Het staat overzichtelijk er het woord "Bagina" er voor te zetten.

ik merk dat je op het moment er mee bezig bent, want het veranderd aldoor, maar het woord foto;s wat in het rijtje van jaarbundel moet komen, moet niet onder actieve discussies komen te staan. Dit is een van de knoppen waar het meest op gedrukt wordt, hiervoor moet ik niet geheel nuchter zijn om op te klikken, maar ik moet met enige marge er omheen ook nog bij de actieve discussie komen, en niet bij de foto's

Er zijn echt tig kant en klare scripts te vinden voor fotoalbums. Volgens mij moet dit voor jullie een koud kunstje zijn om in de GSV-site te passen.

BTW atv heeft ook foto's gemaakt en aangezien mijn foto's ook op hun site staan mogen die van hun ook op onze site. Misschien voor de prescie goed om achteraan te zitten

(ja dat lezen ze hier wel, want volgens mij vinden ook zij de zichtbaarheid van foto's belangrijk)

wat mij zonet ook opviel is de tekst "Lid worden? Klik hier !" op de foto van het regenboogkamp. Als potentieel lid ben ik niet van plan gelijk op iets te klikken waar waarschijnlijk naar een inschrijfformulier linkt. Dat achter deze link een complete site zit met nuttige info missen ze zo. De titel moet daarom misschien veranderd worden naar iets als, "Meer informatie, Klik hier!" of gewoon helemaal geen tekst.

Harry, ik heb geprobeerd wat te doen aan de punthoofden, aantal rijen en de teksten die buiten de plaatjes van de map vielen. Verder snap ik je punten niet over dat foto's niet helemaal zichtbaar zijn, het album laat na de laatste paar wijzigingen prima foto's zien op de juiste groottes op mijn beeldscherm...

Voor het album dat wij gebruikt hebben wordt het trouwens niet veel beter als je het in een aparte pagina opent, de achtergrondkleur wordt alleen anders daardoor.

Van die speciale knop zijn we afgehaakt, zoals je net kon zien werd het een enorme chaos en willen we de knop er netjes naast hebben dan kunnen we zoveel veranderen binnen alle slices dat we dagen bezig zijn. De knop in het menu is wel veranderd...

De namen van de foto's is trouwens de taak van de beeldvormers of de prescie.

Harrie, leuk dat je meedenkt, de toon waarop geeft wat te denken, maar daar zal ik niet over uitweiden. Je moet begrijpen dat we nog wat in een experimentele fase zitten wat betreft het fotoalbum. Dit is een probeerseltje van ons, we hebben dus nog niet alle bugs etc. opgelost. Het kan zomaar zijn dat we over een tijdje weer iets anders/beters hebben. Je hoeft ons echt niet op elk mankementje te wijzen, we hebben het zelf ook allemaal prima door.
Het foto's nemen bij het feest vind ik een briljant concept, echter qua timing is het gewoon vervelend dat we nog een de ontwikkelfase van het album zitten. Dit is inderdaad jammer, maar laten we een positieve insteek houden. Dat lijkt me beter voor iedereen.

Verder lijk je me iemand die graag ziet dat de site er goed voorstaat. Nou wil het zo dat er altijd plek is in de WebCie. Ook al heb je de technische kennis niet zo erg, we kunnen je altijd gebruiken. Overweeg dit eens.

Nu ga ik pitten, de mazzel!

Hapkars schreef: Er zijn echt tig kant en klare scripts te vinden voor fotoalbums. Volgens mij moet dit voor jullie een koud kunstje zijn om in de GSV-site te passen.

Wellicht handig om even een mogelijkheid naar de webcie te sturen, als je een goede weet. Dat fotoalbum programma dat op jouw website staat is erg mooi, alleen daar kan je niet rechtermuisknop doen op een foto om hem op te slaan, dus dat lijkt me dan ook geen goede optie.

Het fotoalbum dat er nu opstaat is ook kant en klaar. Het is inderdaad een koud kunstje om die op een GSV site te zetten... denk je. Je hoeft hem alleen maar te integreren in de site. Maar dat is juist het probleem. Wij hebben de site niet gemaakt en zijn nu druk bezig met het ontrafelen van de structuren. Het is inderdaad makkelijk om die fotolader erop te zetten, als je de site zelf gemaakt hebt. Ons grootste probleem is dat de structuur die aangebracht is in de GSV site niet door ons gemaakt is maar door Postma, Lennert en JP. Wij zijn continu bezig met leren hoe de site eigenlijk in elkaar zit. We leren steeds wat meer en daardoor kunnen we in de toekomst waarschijnlijk sneller en efficienter gaan werken. Tot die tijd moeten jullie nog geduld hebben als jullie snel dingen willen.

Wij hebben voor deze fotolader gekozen omdat deze vrij goed te integreren was en omdat de Beeldvormers die makkelijk kunnen bedienen. Misschien zijn er betere fotoladers, wij zullen daar als Webcie naar gaan kijken.

respect voor de Webcie.

Leuk idee die foto's, leuk idee dat fotoalbum. Ga zo door allemaal! :)

YeHeSs schreef: respect voor de Webcie.

Amen

Er staan nu 2 mappen met LSD foto's in het fotoalbum. Misschien is het een idee om nu in de topictitel of in de eerste post www.gsvnet.nl/fotoalbum te zetten zodat er niet zo hard meer gezocht hoeft te worden....

Webcie, jullie zijn goed bezig!

Warning: opendir(albums/LSD Gomarus College 24 april 08/) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory in /home/gsvnet.nl/www/fotoalbum/functions.inc.php on line 17
Fatal error: Could not read directory: 'albums/LSD Gomarus College 24 april 08/'.
Dit krijg ik als ik op de link klik op de voorpagina...