Koning David

Twijfelen aan jezelf vind ik trouwens op zich niet verkeerd want dit maakt je bescheiden. Aan bescheidenheid ontbreekt het echter helaas zo vaak. Dikwijls denk ik dat mensen zich lopen te overschreeuwen en eigenlijk helemaal niet zo zeker zijn over wat ze beweren.
Dit geldt voor gelovigen, agnosten en ongelovigen. Als we een goed gesprek willen, dat ik prefereer boven het geknetter van machinegeweren, moeten we misschien onze persoonlijke mening een beetje voorzichtiger onder woorden brengen en niet presenteren als een absolute waarheid.

Hoe het precies zit met Gods geest weet ik niet. Misschien is hij er. Ik ben het met Geertsma eens dat je niet noodzakelijk op spectaculaire ervaringen moet afgaan maar dat Gods geest zich misschien wel vooral in kleine dingen manifesteert. Ik probeer het te geloven.

Ben nog wel even benieuwd naar wat je precies bedoeld met dat zekerheid van het geloof geen optie is.

Dit is waarom ik denk dat geloof geen optie is.

  1. Geloof tot behoudenis. "De rechtvaardige zal door zijn geloof leven"
    Voor mij is dit: inzien dat alleen God een zondaar als mij kan redden en op Hem vertrouwen. (Het slot van Habakuk beschrijft dit trouwens ook erg mooi:) )

  2. Geloof dat zich uit in daden/werken.
    Dit is waar Jakobus over spreekt. Geloof bewijst zich door daden, doet het dat niet dan is het dood. Ook Hebreeën spreekt over een dergelijk geloof: mensen geloven in God, ze vertrouwen op Hem, en dat is de reden dat ze bepaalde dingen doen.

-De volgorde is volgens mij altijd geloof1 -> geloof2.
-Zonder geloof tot behoudenis (geloof1) ben je een "vijand van God" en ga je verloren.
-Geloof 2 dat zich uit in daden lijkt me ook onmisbaar. Dood geloof is geen geloof.

Daarbij wil ik nog wel de nuancering aanbrengen dat geloof in vele soorten en maten komt. Jezus vergelijking van "geloof als een mosterdzaadje" betekent volgens mij dan ook dat het niet gaat om hoeveel geloof je hebt, maar dat je geloof hebt, hoe klein ook. "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp" ligt in dezelfde lijn.

Jakobus zegt nog iets interessants over geloof:

U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden.
Koning David
Koning David schreef: Gert Hutten pleit voor meer aandacht voor de gaven van de Geest en beweert in zijn boekje Verrast door de Geest dingen die onze kerken nooit hebben geleerd. Hij beweert onder andere dat naast de bijbel ook andere vormen van openbaring zijn. Hoewel ik hem niet meteen een ketter zou willen noemen neemt hij onvoldoende afstand tot het charismatische gedachtegoed, met als gevolg dat de sluizen worden opengezet voor niet-onderbouwde amateurtheologie. Dr. A.N. Hendriks die zich al veel anger met dit thema bezighoudt heeft scherpe kritiek geuitop de visie van Hutten in het blad Nader Bekeken en vindt dat de synode zich eens moet uitspreken over de charismata. Dit is volgens mij beter dan de zaken hun beloop laten, met als gevolg dat het evangelische denken en exotische denkbeelden steeds meer het veld winnen. Vandaag organiseert het evangelische blad CV-Koers een (zoveelste) conferentie hierover, waar gelukkig twee theologische docenten (drs. C.J. Haak uit Kampen en prof. dr. J.W. Maris uit Apeldoorn) zich tegen verzetten, omdat dit (weer) zo'n conferentie van gelijkgezinden is waar de conclusie bij voorbaat al vaststaat. Zie: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=73071 En: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=73091

Gisteren las ik bij Auke het gewraakte nummer van CV-Koers (oktober 2005). Het was inderdaad frappant dat de voorstanders van meer aandacht voor de gaven van de Geest heel veel ruimte tot hun beschikking kregen, en de tegenstanders nauwelijks. Het feit dat Haak en Maris zijn weggebleven vind ik heel begrijpelijk.

Heej Geertsma, kun je die gruwelijke spellingsfout nog uit de topictitel weghalen?

Verder weet ik nog niet wat ik er van moet denken. Toen ik de open brief las van beide heren in het ND, met drie grote foto's en een suggestieve titel ('De teerling is geworpen') kreeg ik bijna het idee dat de genoemde krant nog een kerkscheuring wilde bewerkstelligen.

Wie is er afgelopen zaterdag nog naar het vierde Gods Geest werkt-congres geweest? Ik wel/ook, en ik vond het een erg mooie dag, tot eer van God. Ben benieuwd naar wat anderen er van vonden.

Voor wie geïnteresseerd is, een (nogal incompleet) verslag in het .

Koning David

Deo volente vrijdag 17 maart is er aan de Theologische Universiteit Kampen (Broederweg) ook weer een conferentie over dit onderwerp. Zie ook: http://www.tukampen.nl/cgi-perl/site/ni ... =20060120a

Ik kon helaas niet. 3 jaar geleden ben ik wel geweest, was tof. Op de website van Jos Douma staat wel zijn verhaaltje en powerpoint. Is ook mooi.