Stieneke

Waarde amica, amice,

In de afgelopen jaren is er veel veranderd binnen gereformeerde studentenverenigingen. Vrijwel elke VGS of GSV voert de discussie over het bestaansrecht van de gereformeerde vereniging en over wat gereformeerd zijn nu precies inhoudt. Ook zijn er veel discussies gaande over de grondslag van een gereformeerde vereniging en hebben een aantal verenigingen de lidmaatschapscriteria verruimd.

In samenwerking met Sensor doen wij dit onderzoek onder gereformeerde studenten. Graag willen we weten hoe studenten aankijken tegen het geloof, de eigen kerk en de gereformeerde traditie. We hopen zo werkelijk bij de vragen die er leven aan te kunnen sluiten en wellicht een signaal te geven naar buiten toe; hoe denken studenten nu eigenlijk over de gereformeerde traditie, wat willen ze anders en wat is er juist goed?

Begin volgende week zul je een enquête ontvangen waarvan we je vragen die even in te vullen.

De resultaten worden eind juni bekendgemaakt aan de Senaat.

We hopen van harte dat je bereid bent deze enquête in te vullen!

Alvast bedankt voor je medewerking!

Met immer amicale groet,

Siebe Spijker (VGSL ‘Franciscus Gomarus’)
Marianne Vermeer (GSVA ‘Petrus Plancius’)
Stieneke van der Graaf (GSV Groningen)
Jos van Dijk (VGSU)
Bart van Egmond (FQI)
Evelyne van Wijnen (VeGetiST)
Rutger de Mare (VGSR)
Stefan Suurmond (VGSD)
Andries Middag (VGSW)
Willem-Jan van Dijk (VGST)
Marten Voogt (VGSEi)

Voor vragen kun je een mail sturen naar: siebespijker@hotmail.com

Goede zaak, succes dr mee!

Mooi dat jullie hier mee bezig zijn inderdaad!
Kun je die enquete niet naar me mailen, Stieneke?

Wat een goeie zaak dat er onderzoek naar wordt gedaan. Ik wil m ook wel even invullen.

Begin volgende week ontvang je hem als het goed is via de mail. Dus ook in Grenoble kun je de vragen beantwoorden. Instructies volgen bij de enquête.
Bedankt voor de positieve reacties!

Ik heb zojuist de enquête ingevuld. Mijn complimenten voor het vele werk wat er in zit en de uitgebreide vragenlijst. Toch een paar dingen die mij opvielen:

  • Er was een vraag over de ruimte om geloofstwijfel te bespreken. Nadat ik had aangegeven dat die ruimte op onze vereniging aanwezig is, kreeg ik de vraag voorgeschoteld of ik de gesprekken over geloofstwijfel positief waardeer. Hier lijkt een verband te zijn gelegd dat niet direct bestaat: iemand die aangeeft dat die ruimte er is, lijkt die ruimte ook te benutten om die twijfel te bepsreken. Dat lijkt me wat kort door de bocht.

  • Betrokkenheid: eerst de vraag of ik actief betrokken was bij mijn kerk. Dit is het geval. Vervolgens krijg ik de vraag of ik graag actief betrokken wil worden. Ehhmm? Ik heb maar aangegeven dat ik niet nog meer betrokken wil worden... er moet ook nog een studie worden afgerond per slot van rekening.

  • Bezoeken andere kerk: De reden om naar een andere kerk te gaan, wordt alleen gezocht in dingen die ontbreken in de eigen kerk. Het is blijkbaar niet mogelijk dat een andere kerk bezocht wordt vanwege teveel zondebesef in een preek, bijvoorbeeld. Sowieso vond ik het niet echt duidelijk dat hier direct om 'shoppen' gaat. In de vorige vraag werd gevraagd of er andere kerken dan de eigen kerk worden bezocht. Daarop volgt dan de vraag over shoppen, terwijl ik nooit shop, maar een andere kerk bezoek als ik bij familie ben.

Zo waren er wel meer vragen die mij deden aarzelen om een antwoord te geven, omdat ik bang ben dat er verkeerde verbanden zouden worden gelegd. Vnadaar dat ik mijn gedachten bij bepaalde vragen hier maar neer zet. Misschien zit ik er wel helemaal naast en zijn de verbanden tussen vragen lang niet zo direct als ik het me voorstel :)

Veel succes verder in elk geval!

Vriend Niels

Goede enquete, maar bij de beantwoording van de stellingen kon je geen middenweg kiezen. De enige keuze is 'geen mening'. Edoch, ik kan ook een mening hebben en het toch niet direct met een stelling eens zijn of het er juist mee oneens zijn. Beter zou een NIPO-keuze: niet mee eens, niet mee oneens zijn aangevuld met een extra hokje voor de mensen die echt geen mening hebben.

Wanneer is de e-mail verstuurd? Ik heb namelijk nog niks ontvangen.

Prima enquete, alleen;
Wat gaat er precies gebeuren met deze uitkomsten van dit onderzoek bij Sensor? En hebben jullie nog inspraak in wat er mee gebeurt?

Volgens mij kan je dergelijke onderzoeken prima gebruiken voor "hype-gevoelige"artikelen met koppen als: "Gereformeerde Studenten verzuimen kerkgang en weigeren actieve betrokkenheid bij de gemeente" of "Gereformeerde Studenten ontsporen".
Dan is een onderzoek met onvolledige antwoordvermelding, zoals Vriend Niels aangeeft, makkelijk te misbruiken.

Ik heb em zojuist ingevuld. Goed initiatief, ik ben benieuwd naar de resultaten!

Stieneke schreef: .. In samenwerking met Sensor doen wij dit onderzoek ..

Wie zijn 'wij'? Als in: een werkgroep van de CV? Een club mensen dat door Sensor bijeengeroepen is? Waar gaat het initiatief van uit?

Ik heb de enquete inmiddels ook gekregen en ingevuld. Goed initiatief. Toch deel ik de 'kritische' puntjes die opvielen van Hajee. Daarnaast val ik ook Vriend Niels bij met dat er een aantal NIPO mogelijkheden verwerkt had kunnen worden in de antwoorden. Ik mistte steeds de mogelijkheid: Een beetje mee eens (...) een beetje mee oneens. Ik heb aardig vaak 'geen mening' in moeten vullen, niet omdat ik geen mening had, maar omdat de andere mogelijkheden ontoereikend waren.

ik heb geen mail gekregen..

ro schreef:
Stieneke schreef: .. In samenwerking met Sensor doen wij dit onderzoek ..

Wie zijn 'wij'? Als in: een werkgroep van de CV? Een club mensen dat door Sensor bijeengeroepen is? Waar gaat het initiatief van uit?

Dit initiatief staat los van de CV. Het is een onderzoek wat vanuit een groep studenten in samenwerking met Sensor wordt gehouden onder leden van VGS-en.
De resultaten zullen worden verwerkt voor een speciale editie van Sensor voor/over studenten.

Mocht je willen meehelpen met het verwerken en doorspreken van de gegevens van de enquete voor het boekje van Sensor, dan kun je contact opnemen met Siebe Spijker. (gegevens staan in eerste post).

ARD schreef: ik heb geen mail gekregen..

Dat is vreemd, want het was gewoon een linkje in de webciemail.

Precies, en veel mensen krijgen geen webciemail omdat ze zich hebben afgemeld.

Duidelijk een kwestie van (verkeerde) prioriteiten stellen. Dan zou je ook de gevolgen moeten dragen...

Denkt u eraan de enquete in te vullen? De link is te vinden in de webciemail die u hierover heeft ontvangen.

Net ingevuld. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Ik zag trouwens een spelfout in een van de vragen..

Als je voor abactis was gegaan was dit een goede opmerking geweest.

Nog even onder uw aandacht brengen:

De enquete kan nog worden ingevuld tot het einde van deze maand. U heeft dus nog een paar dagen tot de deadline van 30 mei.

Mocht u het betreffende webciemailtje met de link niet meer hebben en u heeft de enquete nog niet ingevuld, geef dat dan even door aan mij. Dan stuur ik u een nieuwe link toe.

Ik hoop nog weer op uw medewerking!

Amicale groet