Koning David

Dit mailtje kreeg ik binnen van Karla Derks-Wolthuizen

Hallo allemaal,

Deze en volgende week vindt de actie 'Hotel Darfur?' plaats. In
verschillende grote steden in Nederland worden bij de bioscopen flyers
uitgedeeld en handtekeningen verzameld voor Darfur. De actie is gestart naar
aanleiding van de film Hotel Rwanda en vraagt aandacht voor de humanitaire
ramp die zich momenteel in Darfur afspeelt.

Voor de actie zijn we nog dringend op zoek naar mensen die willen flyeren.
In de stad Groningen wordt op woensdag 27 april, donderdag 28 april, maandag
2, dinsdag 3 en woensdag 4 mei geflyerd. Ook in andere steden zijn we nog op
zoek naar flyeraars. We zijn nog aan het regelen dat de flyeraars de film
gratis of anders tegen een gereduceerd tarief mogen bekijken. Een extra
stimulans om mee te doen?

De actie is een initiatief van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren, en wordt
onder andere gesteund door de filmdistributeur en de bioscopen. De
hoofdrolspeler van Hotel Rwanda heeft in de VS een dergelijke actie gevoerd
met als resultaat een manifest aan president Bush. Daar willen wij niet voor
onder doen. Om mee te doen hoef je natuurlijk geen lid te zijn van
PerspectieF, het is belangrijk dat je van harte achter de actie staat.
Voor wie de film niet kent, hier gaat het over:

Hutu Paul Rusesabagina is hotelmanager van het luxe vijfsterren hotel "Hotel
des Milles Collines" in Rwanda. Tijdens de burgeroorlog tussen de Hutu's en
Tutsi's begin jaren '90 biedt Paul onderdak aan meer dan twaalfhonderd
Tutsi-vluchtelingen in zijn hotel. Onder hen bevinden zich vooral
zakenmensen, politici en andere leden van de Tutsi-elite die het voornaamste
doelwit waren van Hutu-milities. In het heetst van de strijd vecht Paul ook
voor zijn eigen leven en dat van zijn (Tutsi)vrouw en kinderen....
[www.bios.nl]

Deze omschrijving is eigenlijk te mager. De film vertelt ook het verhaal van
de VN-generaal die machteloos tegenover de Rwandese milities staat omdat hij
van de VN geen mandaat heeft om in te grijpen. De blauwhelmen worden na
verloop van tijd vanwege de gevaarlijke situatie uit Rwanda
teruggetrokken... en we kennen de gevolgen. Rwanda stond niet op de
politieke agenda van de internationale gemeenschap en werd aan zichzelf
overgeleverd.

De actie Hotel Darfur wil mensen er van bewust maken dat wat in Rwanda
gebeurde geen verleden tijd is; in Darfur is de situatie op dit moment
vergelijkbaar. Naar schatting gaat het om 1.800.000 mensen en zijn er
200.000 naar het buurland Tsjaad gevlucht. Bijna twee miljoen mensen zijn
afhankelijk van humanitaire hulp. Dat is een derde van de gehele bevolking.
Over het aantal doden is niets bekend.

Het zou fantastisch zijn als jullie mee zouden willen doen of deze mail
willen doorsturen aan vrienden en bekenden. Voor meer info kun je me mailen
of bellen: 06 - 41 46 48 58 / 050 - 528 10 55.

Groeten,

Karla Derks-Wolthuizen

Hé, jij ook al?

Aardige actie, heb alleen geen tijd...

Dit is een goeie actie. Ik geef mijn hele bijbelkring op.

Zelf kan ik maandag de 2e mei wel. (Tenminste, als de actie 's avonds plaatsvindt. Anders kan ik donderdagmiddag). Mailadres heb ik niet, maar mijne is R.C.van.Houwelingen@student.rug.nl

M'n mailadres is kderks-wolthuizen@hetnet.nl. Ben hartstikke blij met deze eerste aanmelding (dank ook aan vriend Klei!). Er wordt nog gewerkt aan www.voorkomhoteldarfur.nl . Hier nog even wat informatie:

ChristenUnie-jongeren: voorkom een ‘Hotel Darfur’
PerspectieF verzamelt handtekeningen voor veiligheid vluchtelingen

PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, voert actie voor de bevolking van Darfur. De jongeren willen met de actie: ‘Voorkom Hotel Darfur’ zo veel mogelijk handtekeningen verzamelen voor het creëren van veiligheid in de vluchtelingenkampen door de internationale gemeenschap. De handtekeningen komen onder een brief die wordt verstuurd aan minister Bot van Buitenlandse Zaken en aan Jan Pronk, speciaal gezant van de Verenigde Naties voor Sudan.

De Sudanese regio Darfur wordt geteisterd door milities die de bevolking stelselmatig vermoorden, verkrachten en verminken. De situatie doet denken aan die in Rwanda, waar tien jaar geleden een vreselijke genocide plaatsvond. Over de genocide in Rwanda is een film gemaakt: ‘Hotel Rwanda’. Onder andere bij bezoekers van deze film verzamelen de ChristenUnie-jongeren handtekeningen.

De jongeren van de ChristenUnie vinden dat het tijd wordt om als internationale gemeenschap te laten zien dat de situatie in Darfur nu eindelijk eens moet veranderen. Zij vinden het creëren van veilige plaatsen voor vluchtelingen een eerste noodzaak. De ChristenUnie heeft inmiddels laten weten de actie van de jongeren te steunen. Vanuit de Tweede Kamer wil de ChristenUnie zich inzetten voor de veiligheid in de vluchtelingenkampen. Ook de distributeur van ‘Hotel Rwanda’, RCV-Film heeft steun betuigd aan de actie.

Koning David

Dat komt door de maillijst van PerspectieF die nog steeds niet is bijgewerkt. Ik hoor er namelijk al lang niet meer in te staan.

Kom op mensen. Probeer even door de vertrouwede GSV-muren heen te breken...

Ik ga dus maandag meedoen. Voor de film (die rond half tien begint) flyeren, film kijken en daarna handtekeningen verzamelen. Wie doet er mee?

Sowieso ff de petitie tekenen lijkt me... Dit is een goede actie van Perspectief!

Zeker doen. De film Hotel Rwanda is trouwens een echte aanrader: gruwelijke beelden blijven redelijk beperkt maar het is zeer aangrijpend. Meer dan bij Schindlers List bekruipt je een schaamtegevoel. Het is vooral een aanklacht tegen de passiviteit van de Westerse wereld. En juist dat zie je op dit moment in Darfur gebeuren.

Heb de film ook gezien vorige week. Schokkend hoe de scheiding werd aangebracht tussen Internationale Gemeenschap en inwoners.

Ik wil er wel voor waken om Rwanda op een lijn te zetten met Darfur. De houding van de VN in het conflict in Darfur verschilt van de houding in 1994 (al heeft Pronk ook veel medewerkers weggehaald). Overigens is de situatie op zich al ernstig genoeg om in te grijpen.

Een vraag die mij overigens bekroop. Hoe kan het dat een groot deel van de wereld bevolking tegen de oorlog in Irak was???? Onbegrijpelijk!

Ik denk dat een antwoord hierop deels is dat er vanuit de media niet zozeer de aandacht werd gevestigd op de situatie daar, als wel heel erg op de politieke spellen hier en in de VS. Erg jammer idd dat daardoor veel onbeschrijfelijke zaken ondergesneeuwd raken.

RC schreef: Kom op mensen. Probeer even door de vertrouwede GSV-muren heen te breken... Ik ga dus maandag meedoen. Voor de film (die rond half tien begint) flyeren, film kijken en daarna handtekeningen verzamelen. Wie doet er mee?

Hoe was het, veel positieve reacties? ik ga het vanavond doen.

Leuk om te doen. Het is echter niet echt kosteneffectief of tijdsefficient. De film is natuurlijk niet commercieel, en met een half uur voor de bios staan krijg je niet heel veel handtekeningen. Volgens mij kan er beter langs de collegezalen worden gegaan.