Otter

Beste mensen,

De krant openslaan of het journaal aanzetten kan tegenwoordig bijna niet meer zonder geconfronteerd te worden met de eindeloze vluchtelingenstromen en de problemen rond de opvang van deze mensen. Politiek is het een chaos en veel mensen in kleine projectje of organisaties zijn bezig om deze mensen te helpen. Nu heb ik in de eerste zin heel gemakkelijk het woord 'geconfronteerd' gebruikt, maar in hoeverre confronteert dit thema ons eigenlijk? Is de vluchtelingenproblematiek niet eigenlijk een ver van ons bed show?

Met PerspectieF organiseren we de komende weken drie avonden rondom dit thema, waarbij we de verschillende kanten van het verhaal willen belichten. De eerste avond, maandag 5 oktober, komen twee medewerkers van Vluchtelingenwerk vertellen over hun werk en ervaringen.
Hiervoor bent u allen van harte uitgenodigd. We beginnen 5 oktober om 20:00 in het NSG pand, Hardewikerstraat 7.

Durft u niet zo goed alleen te komen? Neem dan vooral andere mensen mee.

pFHYB6a.jpg

NSG is geen kroeg. Dat weet iedereen.

Hoe lang duurt zo'n lezing? Stel dat ik elke maandag om 21.45 uur elders moet zijn, is het dan de moeite waard om te komen?

Helemaal precies kan ik het niet inschatten, maar ik denk dat je sowieso het grootste gedeelte mee kunt pakken van de lezing en dan hooguit bij het gedeelte waar vragen gesteld kunnen worden alvast moet vertrekken.
Dus ik denk dat het de moeite waard is.

Gisteren een slecht verhaal, maandag een goed verhaal. Bijzijn is meemaken.

Het eerste kroegcollege zit erop. Vorige week maandag vertelden vluchtelingenwerkers een interessant verhaal over de procedure die vluchtelingen moeten doorlopen. Er waren veel GSV'ers bij, erg leuk!

Het tweede kroegcollege komt eraan. De vorige keer ging het om het procedurele verhaal, in het tweede kroegcollege zal het persoonlijke verhaal centraal staan. Daarom hebben we drie vluchtelingen uitgenodigd om hun verhaal te vertellen. Ze zullen o.a. vertellen hoe het is om te moeten vluchten en om asiel aan te vragen. Uiteraard is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Ook als u het eerste kroegcollege gemist heeft, is het zeker een aanrader om hierbij te zijn!

Aankomende maandag, 19 oktober, vertellen drie vluchtelingen hun vluchtverhaal. U bent van harte uitgenodigd (20.00 uur, N.S.G.-pand)! Tot dan.

Goed dat dit georganiseerd wordt. Zoals Woerden en Oranje pijnlijk aantonen, niet heel Nederland is 'klaar' voor opvang van vluchtelingen.

Ik heb een vraag of er ook stilgestaan is bij de impact die deze crisis heeft op de samenwerking tussen EU landen. De Visegrad landen (wikipedia is je vriend), zijn al bezig met het onderzoeken naar alternatieven voor EU besluitsvorming (met mogelijk een uittreding als gevolg!). Verder zorgt de 'vastgestelde' verdelingssleutel voor nogal wat boze gezichten..

Voor een volger van politiek is dit een heel interessant onderwerp - een internationaal probleem wordt - nationaal - regionaal - lokaal.

Hoe ga je hier mee om?

Stel hier wordt niet op ingegaan (vanwege andere prioriteiten, of er is al op ingegaan) dan wil ik hier wel graag een FUIF over geven. Mocht dat kreng nog bestaan als ik terugben.

Groetjes

Alaberto schreef:

Goed dat dit georganiseerd wordt. Zoals Woerden en Oranje pijnlijk aantonen, niet heel Nederland is 'klaar' voor opvang van vluchtelingen.

Ik heb een vraag of er ook stilgestaan is bij de impact die deze crisis heeft op de samenwerking tussen EU landen. De Visegrad landen (wikipedia is je vriend), zijn al bezig met het onderzoeken naar alternatieven voor EU besluitsvorming (met mogelijk een uittreding als gevolg!). Verder zorgt de 'vastgestelde' verdelingssleutel voor nogal wat boze gezichten..

Voor een volger van politiek is dit een heel interessant onderwerp - een internationaal probleem wordt - nationaal - regionaal - lokaal.

Hoe ga je hier mee om?

Stel hier wordt niet op ingegaan (vanwege andere prioriteiten, of er is al op ingegaan) dan wil ik hier wel graag een FUIF over geven. Mocht dat kreng nog bestaan als ik terugben.

Groetjes

De derde avond zullen we stilstaan bij de politieke kant van het verhaal. Dan zullen we dus ook aandacht schenken aan de besluitvorming op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau. Insteek van de eerste twee avonden is het opdoen van kennis, zodat er de derde avond uitgebreid gediscussieerd kan worden over de stappen die nu ondernomen zouden moeten worden!

Dit dus. Vanavond 20:00 beginnen we weer in het NSG pand. Ditmaal het verhaal van een paar vluchtelingen.

PerspectieF Groningen organiseert aankomende maandag (2 november) een laatste kroegcollege over de vluchtelingenproblematiek, met als thema: hoe is de politieke situatie in Europa en wat zijn de gevolgen voor Nederland?

Gastspreker is niemand minder dan GSV-reünist Stieneke van der Graaf! Stieneke van der Graaf, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Groningen en kandidaat voor het Europees Parlement bij de verkiezingen van 2014, zal iets vertellen over de politieke situatie in Europa en de situatie in Ter Apel. Bovendien vertelt zij het standpunt van de ChristenUnie inzake de vluchtelingenproblematiek.

Aansluitend zullen we met elkaar in gesprek gaan over de praktische gevolgen van de vluchtelingenstroom in Nederland, door aan de hand van actualiteiten na te denken over het recht op zorg en huisvesting, de rol van de media, enz.

De avond wordt afgesloten met een borrel (eerste drankje gratis!).

Na twee goedbezochte avonden (5 en 19 oktober) met een juridische en emotionele invalshoek, willen we deze laatste avond de aandacht vestigen op de politieke kant van het verhaal. Ben jij erbij? We hopen je te zien (ook als je de eerste twee kroegcolleges hebt gemist) in het News Café op maandag 2 november! Inloop 19.30, start 20.00 uur. Zie voor meer informatie het facebookevenement: https://www.facebook.com/events/760103190768658/

Vanavond 20:00 hebben we het dus over de politieke kant van vluchtelingenporbleem. Wat wordt er gedaan en wat kan er gedaan worden. Kom langs om te luisteren, mee te praten en gezellig te borrelen.

20:00 @ Nieuwscafe