St. Reform. Wijsbegeerte

Ook dit jaar mogen wij weer uitzien naar een aantal boeiende colleges onder de naam Rethink. Hoofdzakelijk zullen er (op basis van in samenspraak met de studenten twee thema’s worden behandeld aan de hand van twee boeken die onlangs zijn uitgekomen.

De Matrix Code
Ontwikkelingen in de cultuur, en de rol van de technologie daarin, worden vaak heel trefzeker in beeld gebracht door filmmakers. Soms zijn die films voor filosofen aanleiding om er artikelen en boeken over te schrijven. De Matrix-trilogie is daar een duidelijk voorbeeld van. Wat je verder ook van de film denkt, het is in elk geval een visueel hoogstandje en het wemelt van de verwijzingen naar religieuze en filosofische thema’s. Het bespreken meer dan waard!

Belevingscultuur
Het tweede deel van de collegeserie zal worden besteed aan de belevingscultuur, een actueel thema. In de cultuur van vandaag staat het gevoel centraal: waar is wat goed voelt. Het is echter ook een cultuur die op zoek is naar zin en levensoriëntatie. Door wetenschap en techniek is de levensstandaard enorm toegenomen, maar wordt ook een verlangen opgeroepen om de leegte van het bestaan te vullen. Wat is die belevingscultuur nu eigenlijk? Kan hierbinnen gestalte worden gegeven aan een christelijke levenswijze? Dit zijn slechts enkele vragen die naar voren zullen komen in de colleges.

Data: semester 2, 31 maart, 7 april, 14 april, 21 april, 19 mei en 26 mei 2008
Zaal: Harmoniegebouw, H12.0018
Coördinator: Prof.dr. Jan Hoogland, j.hoogland@utwente.nl
Doelgroep: iedere geïnteresseerde

Voor meer informatie over de colleges en aanmelding kun je contact opnemen met het Centrum voor Reformatorische Wijsbegeerte: postbus 3206, 3760 DE Soest, telefoon: 035-5880205, e-mail: pr.reform.philos@planet.nl.
Studenten die de colleges volgen krijgen een jaar lang gratis Beweging thuisgestuurd, het filosofisch magazine van de Stichting voor Reformatorische Wijsbegeerte.

Bezoek ook onze site: www.aspecten.org

mijn huisgenoot en ik lijken het erg interessant. wordt er ook een boek gebruikt of een klapper, zodat je de verhalen thuis nog eens na kan lezen?

Heej,
Ik heb even geïnformeerd naar de collegeseries van Rethink. Er wordt van te voren geen klapper uitgedeeld, wel kan het handig zijn om de genoemde boeken even in te kijken (De Matrix Code en Alles wat je hart begeert?).
Het lijkt mij wel interessant, en ik heb me net (samen met mn huisgenote) opgegeven.
Zijn er trouwens meer mensen die de college's gaan volgen?

N.B. Steendam

Jazeker, ik ben er ook bij. Vanavond mensen, kwart voor zeven.

Ik ook. Voor geïnteresseerden; het duurt tot half 10.