Koning David

Waarde GSV'ers. Ik ben contactpersoon van de GSV bij de Radix maar heb een tijdlang niets van ze gehoord. Laatst kreeg ik een mail van Annemarie Stolper die aan mij vroeg welke onderwerpen in de afgelopen twee jaar op de GSV bediscussieerd zijn. Ik heb haar een hele lijst opgestuurd maar deze zal wellicht onvolledig zijn. Vul aan s.v.p.!

Lieve Annemarie

ik ben weer in Nederland. Welaan, de onderwerpen waar de GSV zich mee bezig heeft gehouden de afgelopen twee jaar in ons verenigingsblad en op het GSV-forum:

1
Homoseksualiteit en de bijbel (lijkt me wel duidelijk).

2
Godheid van Jezus. (Zegt de bijbel wel dat Jezus God is net als God de vader?).

3
Letterlijkheid van de bijbel. (Moeten we genesis 1-11 wel letterlijk nemen? Daniel waar historisch gezien weinig van klopt? Wat moeten we met de bloedbaden en de opdrachten tot de uitroeiing van een van een heel volk?)

4
Nietzsche (zijn kritiek op het christendom).

5
Het probleem van het kwaad (abstract hoe dit te rijmen valt met Gods almacht en goedheid en ook concreet. De Holocaust en waarom God dit heeft toegelaten).

6
De vrijheid van meningsuiting. (Hoe ver kun je gaan in de politiek? Satires als egoland en kopspijkers. Maar ook discriminerende(?) opmerkingen Pim Fortuyn over de islam en Van Dijke over homo's. En ook in hoeverre kun je en mag je in de kerk en op de studentenvereniging afwijkende meningen hebben en verkondigen? hoe tolerant zijn gereformeerden?)

7
De Heilige Geest. Wat moeten we met teksten over tongentaal, ziekengenezing, de charismata etc.? Een groeiend aantal GSV'ers heeft een evangelische mening op dit punt.

8
Na.v. de openstellingsdiscussie op de GSV hoe vrijgemaakt we eigenlijk nogf zijn en hoe we met het vrijgemaakte verleden moeten omgaan. Hier is in de Radix veel over gediscussieerd. [/u]

Koning David

[^BUMP]

@#@%#!# Stelletje prutsacademici!

Vriend Klei schreef: [^BUMP] @#@%#!# Stelletje prutsacademici!

:? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Vriend Klei schreef: Vul aan s.v.p.!
@#@%#!# Stelletje prutsacademici!

Ik mis enige onderbouwing van de laatste uitspraak... Als ik jouw lijst niet verder aanvul ben ik een prutsacademici?

Koning David

Het was een uiting van pure wanhoop en frustatie. Af en toe ben ik ook onredelijk.

Trouwens, ik roep als redactielid de GSV op om voor woensdag nog een artikel te schrijven. De SIC is behoorlijk leeg op dit moment en mijn belevenissen uit Londen zijn leuk maar ik wil meer inhoud. Ik wil overigens Reinier van Houwelingen bedanken voor zijn polemisch getinte inzending.

Ik verwacht dit jaar van Rik Torn nog een artikel over Politieke Vernieuwing.
Ik verwacht dit jaar van Egbert Jan Tijssen een artikel van tenminste drie bladzijden.
Ik verwacht dit jaar van Luuk Buit een artikel over het geloof in leven na de dood in het OT.
Ik verwacht dit jaar van Rik Torn en Sabine Timmermans een artikel over de juridische kanten van openstelling.

Ik hoop op een debat in de SIC over het universitaire onderwijs tussen Stefan Antuma en Rik Torn.
Ik hoop op een artikel van Date Jan Jongsma en Peter Mulder over Edward Gibbon of een ander intellectueel historisch onderwerp n.a.v. de colleges van Frank Ankersmit.
Ik hoop dat Joanne van der Kamp eindelijk eens over Lola Ferrari gaat schrijven.
Tenslotte hoop ik dat de andere feministen op de GSV eens met een keigoed artikel komen. De artikelen van Koos en Hubert vragen om een reactie! Schrijf eens over je idool. Marie Curie, Verginia Woolfe, Tineke Huizinga, Simone de Beauvoir of Hind natuurlijk.

Anders nog?

Tasje, bonuskaart, airmiles, zegels, spaarpunten, koopspaarzegels.......???

Idd, het ziet ernaar uit dat dit topic meer verwordt tot een wensenlijstje van Klei mbt de inhoud van Sic dan tot een lijstje met onderwerpen waarover gediscussieerd is in de afgelopen 2 jaar.
Bovendien is een artikel nog geen discussie.
Misschien is een discussie over meer discussie wel leuk...
Volgens mij is er weinig discussiecultuur op de GSV en daarmee bedoel ik discussie via Sic. Directere discussies op bijbelkring, soos of waar dan ook maar zijn er wel. Deze worden alleen niet breed gevoerd en ik zie ook niet in waarom dit wel zou moeten.
Verder rukt het forum steeds verder op als discussiemedium. Ik kan me voorstellen dat er een enkeling is die dat jammer vindt, maar op het forum is de kans op een reactie aanzienlijk groter. Met een artikel in Sic is het altijd maar de vraag of er reactie op komt.

Oftewel beste Klei: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Is dit een promo-topic voor Sic-artikelen of wil je alleen maar die lijst uitgebreid zien?

Koning David

Werkt het ene niet dan probeer ik het andere. En inderdaad is het bedroevend gesteld met de discussiecultuur in de SIC maar ik ben hier een roepende in de woestijn, een standvastige weliswaar die een kleine schare discipelen weet te inspireren.

De SIC is als medium natuurlijk veel beter dan het forum. Om de zo veel tijd besluit de webcie namelijk het forum helemaal leeg te gooien zonder enige consultatie. De Webcie is, om met de woorden van Joan Derk van der Capellen tot den Pol te spreken, een imperium in imperio.

Mocht u een discussie over discussie willen starten in de SIC dan juich ik dit van harte toe.

[quote="Vriend Klei"]Annemarie Stolper quote]

is m'n schoonzus, tof he!

Vriend Klei schreef: En inderdaad is het bedroevend gesteld met de discussiecultuur in de SIC maar ik ben hier een roepende in de woestijn, een standvastige weliswaar die een kleine schare discipelen weet te inspireren.

Gelukkig zijn er andere fora waar meer gediscussieerd wordt. Alles is vrijblijvend. Niets moet en alles mag. Misschien kunnen er links op dit forum misschien zelfs in dit topic komen waar mensen naar toe kunnen gaan om toch te discussieren.

agent_Fox_Mulder
HaJee schreef: [..] Ik mis enige onderbouwing van de laatste uitspraak... Als ik jouw lijst niet verder aanvul ben ik een prutsacademici?

prutsacademicus :wink:

deboer schreef: Gelukkig zijn er andere fora waar meer gediscussieerd wordt. Alles is vrijblijvend. Niets moet en alles mag. Misschien kunnen er links op dit forum misschien zelfs in dit topic komen waar mensen naar toe kunnen gaan om toch te discussieren.
Wat is er eigenlijk zo goed aan discussieren? Als je het allemaal eens bent, is het toch goed?
Pjotr schreef: [..] Wat is er eigenlijk zo goed aan discussieren? Als je het allemaal eens bent, is het toch goed?

Dat is een prima aanvulling op wat ik zei

Vriend Klei schreef: Ik verwacht dit jaar van Rik Torn nog een artikel over Politieke Vernieuwing. Ik verwacht dit jaar van Rik Torn en Sabine Timmermans een artikel over de juridische kanten van openstelling. Ik hoop op een debat in de SIC over het universitaire onderwijs tussen Stefan Antuma en Rik Torn.

Een artikel over politieke vernieuwing heb ik niet beloofd naar ik meen. Wel één over de kleinburgerlijke moraal op de GSV. Dit artikel is zo goed als af en heb je vanavond nog in je sic-redactiemailbox. Wat betreft het artikel over de juridische kanten van een openstelling, wat ik samen met Sabine schrijf. Hiervan is een belangrijk deel morgen ook af, deel 1 van het artikel kan dus in de volgende SIC geplaatst worden.
Wat betreft de discussie over het HO, hiervan verwacht ik van Antuma eerst nog een degelijke reactie op dit forum. Als u het op prijs stelt kan ik misschien nog wel eens een artikel(tje) over het HOOP schrijven. Dit zal mij weinig extra moeite vergen daar ik het hier volgende week over zal hebben met de RvT der RUG.

Verder wil ik u er wel op attenderen dat natuurlijk niet iedereen zijn tijd aan het schrijven van artikelen e.d. besteed. Ook politiek en studie kunnen een hoop tijd van een mens vergen. Edoch dat zal u ook wel begrijpen.

Koning David

Waarde redactie van Radix en beste contactpersonen,

helaas ben ik op 23 oktober in Duitsland. Ik kan dus niet komen. Wel wil ik via deze mail enkele kritische opmerkingen maken over de gang van zaken bij Radix.

Ten eerste ben ik al twee jaar contactpersoon maar ik heb nog nooit een Radix in de bus gehad. Ik leen ze van iemand anders. Ik heb enkele keren gezegd maar het is nog steeds niet opgelost.

Ten tweede ben ik ook niet zo te spreken over de inhoud van de Radix. Het blad leeft helemaal niet bij studenten. De artikelen zijn nogal saai en eigenlijk vooral gericht op wat er in de gereformeerde zuil gebeurd. (De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat er uitzonderingen zijn: ik vond de bespreking van de biografie over Menno ter Braak door George Harrinck erg goed.) Er zou eigenlijk een vernieuwingsimpuls moeten uitgaan van Radix, het is immers een blad door en voor gereformeerde studenten geschreven, en dat betekent dat jullie veel meer aan horizonverbreding moeten doen.

Hopelijk worden mijn kritiekpunten meegenomen op de vergadering. Ik wens jullie veel succes.

Vriendelijke groeten,

Ewout Klei

PS
Nadat ik terug ben uit Duitsland stuur ik mijn eindscriptie naar jullie op.

On Sat, 16 Oct 2004 21:38:30 +0200
"annemarie stolper" <annemarie@stolper.nl> wrote:
> Beste contactpersonen,
>
> Je krijgt deze mail omdat je tot nog toe als
>contactpersoon tussen jouw
> studentenvereniging en RADIX/GWG geregistreerd staat –
>en dat in het
> verleden ook zeker geweest bent –. Het kan zijn dat je
>vergeten bent door te
> geven dat je niet meer als zodanig functioneert omdat je
>afgestudeerd bent
> of je taak (binnen de senaat) overgedragen hebt. Als dat
>inderdaad het geval
> is, reageer dan zo snel mogelijk met een antwoordmail
>met gegevens over de
> persoon die nu deze taak binnen de vereniging uitvoert.
>Want ook je gratis
> RADIX elke maand zal dan doorgestuurd moeten worden
>:-(.....
>
> In deze mail vind je een uitnodiging voor de
>langbeloofde
> contactpersonenmiddag die 1x in de 2 jaar gehouden wordt
>tussen het bestuur
> van het GWG, de redactie van RADIX en jullie als
>contactpersonen. De vorige
> keer in de amersfoortse klei, nu in het amsterdamse. Als
>je zelf niet kunt
> komen, zorg dan dat iemand jouw aanwezigheid kan
>vervangen – want deze
> bijeenkomst is een must. En als je zelf geen
>contactpersoon meer bent, stuur
> deze mail dan door naar je opvolger!
>
> Dus bij deze de uitnodiging voor de .......
>
> RADIX/GWG contactpersonenmiddag op zaterdagmiddag
>
> 23 oktober a.s. van 14.00u-17.30u
>
> in Amsterdam, het wilhelmina-dok
> Noordwal 1,
> cafe met vergaderruimte bovenin, schuin tegenover CS aan
>de andere kant van
> het IJ, met
> briljant uitzicht op CS en de stad. 5 minuten vanaf CS
>met gratis pontje
> naar de overzij.
>
> voor een informeel samenzijn & een stevige discussie
>over:
> is religie echt weg uit onze samenleving? En Hazes dan
>als ‘psalmist van
> onze tijd’?
> ingeleid door o.a. de winnaar van de radix-scriptieprijs
>2004
>
> daarnaast is deze middag bedoeld tot nadere
>kennismaking, het maken van
> afspraken over de samenwerking tussen radix/gwg
> en de studentenverenigingen, het uitwisselen van
>ervaringen en het mee-nemen
> van promotiemateriaal
> voor de radix-scriptieprijs 2005 (250 euro!).
>
>
> Ik hoor graag of je komt. Reiskosten worden vergoed!
>
> Namens radix/gwg,
> Annemarie stolper
> tel. 0570-513429, 06-14373535
>
>
>

Vriend Klei schreef: Ten tweede ben ik ook niet zo te spreken over de inhoud van de Radix. Het blad leeft helemaal niet bij studenten. De artikelen zijn nogal saai en eigenlijk vooral gericht op wat er in de gereformeerde zuil gebeurd. [...]Er zou eigenlijk een vernieuwingsimpuls moeten uitgaan van Radix, het is immers een blad door en voor gereformeerde studenten geschreven, en dat betekent dat jullie veel meer aan horizonverbreding moeten doen.
De Radix is gebaat bij een interactieve aanpak, redactieleden moeten de boer op om onderwerpen op te sporen die leven, anderzijds moeten ze de gereformeerde studenten ook een schop onder de kont geven. Wat doen gereformeerde studenten nou aan horizonverbreding? De gelegenheid om ergens diep in te duiken heb je als student waarschijnlijk veel meer dan na je studie, en om discussies te voeren is de studentenvereniging een ideaal platform. Dus doe er wat mee!
Koning David

Beste GWG'ers,

zoals ik u heb beloofd heeft u hier mijn scriptie die beoordeeld is met een negen. Het gaat weliswaar niet over een gereformeerd onderwerp, Joan Derk van der Capellen tot den Pol (patriots politicus en het grote voorbeeld van Pim Fortuyn) was weliswaar lid van de gereformeerde kerk maar volgens mij was hij niet bepaald orthodox, toch denk ik dat figuren als hij daarom wellicht interessant zijn voor ons gereformeerde wereldje. Van der Capellen was namelijk een non-conformist, iemand die op vernieuwing uit was en zich door buitenlandse denkers liet inspireren. En hij heeft veel bereikt.

Vriendelijke groeten en succes met het verbreden van uw horizon,

Ewout Klei
Saffierstraat 220
9743 LP Groningen
050-5733574