GSp

Durf te dromen!

Op woensdag 10 november a.s. organiseert het GSp – Studentenplatform voor Levensbeschouwing het symposium Durf te dromen: over idealisten, dagdromers en de realiteit. In lezingen, workshops, theater en muziek kijken wij naar het spanningsveld tussen onze dromen en idealen, en de weerbarstige realiteit van alledag.

Wat zijn onze dromen en idealen? Is er in ons leven nog ruimte voor dromen en idealen? En hoe realiseren wij die in de praktijk? Het idealisme lijkt terrein te hebben verloren aan pessimisten die zich realisten noemen. Volgens hen moeten we de realiteit aanvaarden zoals zij is en is dagdromen zinloos. Zijn onze idealen echt verbannen naar een droomwereld? Of vullen we ze alleen op een andere manier in?

In het ochtendprogramma, zullen twee sprekers zich over deze thematiek buigen: Rob Wijnberg, filosoof en hoofdredacteur van nrc.next, zal vanuit een breed, filosofisch perspectief naar dromen en idealen kijken. Natasja van der Berg, columnist en auteur van Praktisch idealisme, spreekt over idealen in uitvoering. Daarna volgt een discussie met de zaal onder leiding van dagvoorzitter Hans Harbers.

‘s Middags zijn er workshops over verschillende aspecten van het thema Durf te dromen:

  • Volg je dromen - met wereldreiziger, publicist en radiomaker Henk Weltevreden;
  • Idealen in ontwikkeling – door Paul van Geert, hoogleraar ontwikkelingspsychologie;
  • Song Kitchen - met Ro Halfhide en Roely van het Amsterdam Songwriters Guild;
  • Ondernemen met idealen – Idealisme versus realisme op de werkvloer.

Als afsluiting inspireert acteur en theatermaker Peter Faber ons in Durf te worden wie je bent! Na afloop is er een borrel in het restaurant van het Academiegebouw.

www.durftedromen2010.nl

Woensdag 10 november, Academiegebouw Groningen
Voor studenten hbo en universiteit: € 7,50 (incl. lunch)
Niet-studenten: € 25,-
Aanmelden via de website

Herbsgarden

Net een kaartje besteld. Ik weet nog niet of ik de hele dag ga, maar het lijkt mij wel leuk. Alleen Rob Wijnberg en de lunch zijn die 7,50 al waard.

Misschien kunnen mensen die hier aan meedoen nog wat opsteken van onze grote vriend Ben Tichelaar.

http://www.youtube.com/watch?v=h0O-5sYvXcc