Stieneke

Aantal christenen nog nooit zo laag

Het aantal Nederlanders dat zichzelf als christen beschouwt, is de afgelopen jaren flink afgenomen. Dat is de uitkomst van een onderzoek naar bijbelconsumptie en godsdienstige opvattingen onder ruim duizend mensen.

Uit het onderzoek blijkt dat eenderde van de Nederlanders lid is van een protestantse of katholieke kerk, of zich daarmee verbonden voelt. Acht jaar geleden rekende de helft van de bevolking zich nog tot een kerkgenootschap.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Nederlands Bijbelgenootschap, de NCRV, de Vrije Universiteit en dagblad Trouw. De resultaten zijn gepresenteerd in Netwerk.

Bijbelbezit
Ook het bijbelbezit is flink afgenomen. In 1996 had tweederde van alle huishoudens nog een bijbel in huis, nu is dat iets meer dan de helft.

Onder protestanten blijft het bijbelbezit relatief hoog, bij katholieken is het juist gedaald. Zij hebben minder vaak een bijbel in huis dan bijvoorbeeld boeddhisten, new-age-aanhangers en niet-kerkelijke christenen. Mensen die wél een bijbel hebben, slaan hem overigens minder vaak open.

'Persoonlijke God'
De godsdienstige opvattingen zijn in dertig jaar ingrijpend verschoven, blijkt verder uit het onderzoek. Steeds minder mensen geloven in een 'persoonlijke God'. Dertig jaar geleden was dat nog bijna de helft van de Nederlandse bevolking, nu gelooft nog één op de vijf mensen in God. Bijna eenderde zegt "niet te weten of er een God bestaat".

De oorzaken van de ontkerstening zijn het uitsterven van de kerkgaande generatie en de veranderingen in de samenstelling van de bevolking.

BRON: www.nos.nl

Toen ik dit hoorde schrok ik wel eventjes. Dit was niet het beeld wat ik voor ogen had. Dacht juist dat evangelische kerken volstroomden. Misschien beetje naief op eenzijdige berichten afgegaan. Helemaal schrok ik van de beelden die ik erbij zag op televisie. Er werd aangebeld bij bewonders uit een voorheen 'overwegend christelijk' dorp. De verslaggever wilde bijbels zien. Ik had verwacht dat bijna iedereen wel een bijbel beneden in de kast had staan. Misschien niet allemaal voor dagelijks gebruik, maar dan in ieder geval om de kast te vullen of omdat het interessant staat. Maar bijbels waren of opgeborgen op zolder onderin een doos, helemaal achterin, of weggegooid of verkocht. Slik.