PieterK

Geachte GSV,

de dingen die u moet weten eerst, dan kan u daarna beslissen of u verder wilt lezen.

Wat: Lezing van dr. G.J.E. (Emanuel) Rutten met de titel: 'Is geloof in het bestaan van God (ir)rationeel?'
Wanneer: 20.00 uur, 16 oktober 2017
Waar: Heymanszaal, Academiegebouw

Tijdens de afgelopen avonden waarin werd gereflecteerd op de gereformeerde identiteit van de vereniging, werd onder meer genoemd dat de gereformeerde traditie een sterk rationele traditie vormt. Binnen de gereformeerde traditie zijn vele theologische noten gekraakt. Dit is wel vaak een binnenbijbelse rationaliteit en dogmatiek die voor twijfelaars en zoekenden buiten de bubbel niet altijd bevredigend is.

Het is ook mogelijk om zonder christelijke bagage te beginnen, zoals wiskundige-filosoof Emanuel Rutten deed, afkomstig uit een areligieus milieu. Tijdens zijn studie filosofie in Amsterdam ontdekte hij via Augustinus het christendom, en schreef uiteindelijk een proefschrift bij de bekende atheïst Herman Philipse over argumenten voor het bestaan van God.

Emanuel Rutten is voor velen van u niet onbekend. Wellicht heeft u hem in debat zien gaan met Arjen Lubach in de Martinikerk tijdens de Nacht van de Levensbeschouwing afgelopen academisch jaar, of kent u hem van korte lezingen tijdens Passionweken. Op 16 oktober komt hij op uitnodiging van de OVcie (en dus van u) naar Groningen om te spreken over het bestaan van God op rationele gronden. We hebben hem ook gevraagd iets te vertellen over de stap van deze argumenten naar specifiek het christendom.

Of u nu rotsvast christen bent die de eigen positie eens vanuit een ander perspectief wil bekijken, een twijfelaar, of een evangelist die zijn of haar argumentenarsenaal wil uitbreiden, Emanuel Rutten heeft u wat te vertellen. Neem uw BK, uw amicale, kerkelijke, ongelovige en andersoortige vrienden mee.

De OVcie

PS. Meer over Rutten, of op zoek naar leesvoer? Zijn blog: http://www.gjerutten.nl/

beschrijving

Bij het lezen van het onderwerp moest ik denken aan deze lezing:

https://www.gsvnet.nl/forum/01-04-2014-10-april-lezing-ja-riemersma-de-onlogische-god?page=1

Was echt een ontzettend boeiend verhaal met grotendeels dezelfde insteek, zo kijkend naar de tekst in Pieters post. Dikke aanrader dus, kan je mooie argumenten uit halen voor discussies over het bestaan van (een) God en waarom geloven helemaal niet zo gek is.

Ik word ook irrationeel door het niet gecentreerde 'Emanuel Rutten' in de poster. Kan zijn naam in het midden geplaatst worden? Anders kom ik niet hoor.

Stayphanie schreef:

Ik word ook irrationeel door het niet gecentreerde 'Emanuel Rutten' in de poster. Kan zijn naam in het midden geplaatst worden? Anders kom ik niet hoor.

Als we dit niet doen, heb je wel aanleiding voor een vraag aan Rutten over het onrechtvaardige lijden in deze wereld. Dan niet komen is jezelf tekortdoen.

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:

  1. OV-cie
  2. Peter

Ok, nu nog niet heel effectief, dus geef namen.

  1. OV-cie
  2. Peter
  3. Alfred
grasMaaiker

1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike

Interessant onderwerp, wellicht bij.

Maar is het niet mogelijk een andere zaal te fixen dan de Heymanszaal? Die stoelen daar zitten zo vervelend dat ik vermoed dat ze tijdens de Middeleeuwen werden gebruikt om mensen te martelen.

Verder eens met Jasper, toplezing was dat #besteovcieooit #profilerenkunjeleren.

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:

1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily

PieterK schreef:

Stayphanie schreef:

Ik word ook irrationeel door het niet gecentreerde 'Emanuel Rutten' in de poster. Kan zijn naam in het midden geplaatst worden? Anders kom ik niet hoor.

Als we dit niet doen, heb je wel aanleiding voor een vraag aan Rutten over het onrechtvaardige lijden in deze wereld. Dan niet komen is jezelf tekortdoen.

Haha, nice.

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie

Eens met Maurice trouwens, die zaal is niet de meest prettige.

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol
12 Een van de Thomassen

Hilde Gunnink

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol
12 Een van de Thomassen
13 Hilde

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol
12 Een van de Thomassen
13 Hilde
14 Rob S

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol
12 Een van de Thomassen
13 Hilde
14 Rob S
15 Dussel

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol
12 Een van de Thomassen
13 Hilde
14 Rob S
15 Dussel
16 Remco

Vergeet dit niet, geef u op.
Wat heeft u te verliezen? Enkele uren op het eeuwigheidsleven.
Wat heeft u te winnen? Reflectie, zielerust, gespreksmateriaal voor BK en een uitbreiding van uw evangelisatiearsenaal.

Ook op Facebook:
https://www.facebook.com/events/486387758405948

peterbuchner

Enthousiasmerend aanwezigheidslijstje:
1 OV-cie
2 Peter
3 Alfred
4 Maaike
5 Emily
6 Stephanie
7 Mevrouw de P
8 Marlies
9 Lau
10 Tijmen
11 Knol
12 Een van de Thomassen
13 Hilde
14 Rob S
15 Dussel
16 Remco
17 Buchner

Dit is morgen al. Inloop vanaf 19.30 uur; de lezing begint om 20.00 uur.