Ursa

Amicae amicique,

bij het doorstruinen van mijn documenten kwam ik dit juweeltje tegen: het Sooslied. Minstens 10 jaar oud, maar nog steeds rete-actueel. Het probleem is echter dat de wijs verloren is gegaan. Sommige ouwe l*llen kennen 'm nog misschien. Vandaar dit oproepje. Het zou geweldig zijn als de GSV weer beschikking kreeg over de wijs van dit prachtige lied en de Rector/Rectrix Cantorum voor kon gaan in deze 'gouwe ouwe'. Desnoods bedenken we een nieuwe wijs. Opdat ook u kunt meegenieten, hieronder de tekst:

Sooslied

Elke donderdagavond
Maak ik me klaar en zeg:
‘’k Ben niet voor drie uur thuis, mam’,
En fiets naar de Hereweg.
Kom gezellig binnen
Hang je jas maar op
Bestel drie bier of snickers
Soos… dat is echt top.

Kijk daar staat een randlid
Het is tijd voor een goed gesprek
Ik vraag wat hij op soos doet
Maar hij slaat me op m’n bek.
Iedereen mag komen
Ook jij, jij hoort erbij
Net als in je dromen
Op soos… daar word je blij.

Met honger naar de GREBO
Daar zijn ze niet zo snel.
Soms moet je uren wachten
Op de ware frikandel.
De GREBO is weer open
Het vet spat in het rond
Ginds staat één te kotsen
Soos… dat is gezond.

Voor de laatste nieuwtjes
Ga ik naar de wandelgang
Er wordt niet echt geroddeld
Want we wisten het allang.
Soos dat ben je samen
Je let niet op de tijd
Hé kijk, daar heb je Geertsma,
Soos… dat is jolijt.

De sooscie die heeft bardienst
Ze staan achter de toog.
Daar kun je wat bestellen
Hou je sooskaart maar omhoog.
Whiskey, bier jenever
De sooscie weet wel raad
Een cola of een sjuutje
Soos… cie voor Senaat.

Soms is er iemand dronken
In de achterzaal of voor
Die wordt er uitgeflikkerd
De rest zuipt vrolijk door.
En als je weer naar huis gaat
Of woon je in een flat?
Roep je: ‘Sooscie bedankt hè!’
Soos… vrijdag in bed.

Met een beetje passen en meten past de tekst prima op 'het dondert en het bliksemt en het regent meters bier'.
Of op 'carnaval in 't noorden' van Rooie Rinus en Pé Daalemmer:

haha, puik lied hoor Harm :) zelfs ouwe gouwe Geertsma wordt nog aangehaald. Hebben wij dit lied niet nog gezongen tijdens ons novitiaat?

Ik ken hem nog, een van de vele GSV-liederen met een onmogelijke wijs. Het eerste stuk lijkt verdacht veel op dat van 'Carnaval in't Noorden' idd.

Ik kan me zelfs nog herinneren dat op de avond van onze pre-installatie gediscussieerd werd tussen de pasbenoemde rector cantorum, amice Doornbos, en de olim-rectrix cantorum, amica Oldenhuis, over de exacte wijs.

Ik kan me nog herinneren van mijn Stuntteam FM-tijd dat Hendri Jonker een cassettebandje had met allemaal oude GSV-liederen erop. Misschien dat deze er ook op staat?

Kan GREBO ook vervangen worden door Hasret? Voor de rest een goed lied.

@ Roell: geen idee. Wel heb ik zelf een poging gedaan 'm te laten zingen op de HV.

Bedankt voor de tips iedereen, maar eens navragen bij Jonker dan. De wijs van Rooie Rinus en Pé Daalemmer klinkt ook wel goed. Laatste regel is dan wel lastig, ipv. 'Elkenain, elkenain, elkenain gait plat' zing je 'Soos... dat is echt top'. Dit kan natuurlijk opgelost worden door Soooos... of Sohohoos! te zingen.

Sowieso vaker oefenen dus :)

Volgens mij zing je sowieso: Sooooooooooooooooooooooooooooos... Dat is echt top!

Ik heb hem nog wel geleerd, makkelijke melodie. Kan alleen geen wijs houden :wink:

YeHeSs schreef: Ik heb hem nog wel geleerd, makkelijke melodie. Kan alleen geen wijs houden :wink:

Geef die jongen even een bandje en een cassetterecorder, dan kan die hem inzingen voor ons allen.

Heb nog wel een Gedenckklank thuis liggen uit 2000. Misschien staat er wel een wijsje in geprent.

De melodie van Land van maas en waal lijkt me ook uitermate geschikt. En ik wil voorstellen om 'ginds staat er één te kotsen' te veranderen in 'ginds staat er één te reigeren'. Graag gedaan!

Herbsgarden

Wat een lomp liedje, mag dat wel in de liedbundel? Wat zullen de mensen denken als ze dit (in mijn ogen overigens prachtige) gezang horen?

Kan jenever in het een-na-laatste couplet worden vervangen door martini? Veel actueler.

@ Hanneke: reigeren past niet op de melodie. Maar 'ginds legt één een braakje' past wel.

Herbsgarden schreef: Wat een lomp liedje, mag dat wel in de liedbundel? Wat zullen de mensen denken als ze dit (in mijn ogen overigens prachtige) gezang horen?

Dit gaat idd veel te fur - maar sinds wanneer trekken we ons daar iets van aan? Gisteren lekker geoefend op soos - gaat helemaal goed komen met dat lied. Over liederen gesproken, waar is rupsie de rups eigenlijk als je 'm nodig hebt? Komende HV is deze toch echt een must.

Oh, en voor tekstuele veranderingen aan de canon moet je niet bij mij wezen. Geschiedvervalsching!

Eerst een beetje een topic openen en dan aan het eind zo nog even om mij roepen?
Dat is natuurlijk een verkeerde volgorde hè. Het sooslied staat al een poosje in de planning van de Rector Cantorum. Enkelt de wijs is nog een heikel punt. Maar met zekerheid weet ik te zeggen dat Amice Jonker deze nog kent, of anders op een audiodrager paraat heeft. Voor de volgende HV doe ik nog geen beloftes, maar ergens dit jaar gaat het sooslied zeker langskomen, net zoals andere oldies als de step en Groningen stad van mijn dromen.

En nu kan hier een slotje op.

En Carnaval in 't Noorden!?

Prima, ook wel een goeie.

Grietje_Eva

Ursa schreef:

Amicae amicique,

bij het doorstruinen van mijn documenten kwam ik dit juweeltje tegen: het Sooslied. Minstens 10 jaar oud, maar nog steeds rete-actueel. Het probleem is echter dat de wijs verloren is gegaan. Sommige ouwe l*llen kennen 'm nog misschien. Vandaar dit oproepje. Het zou geweldig zijn als de GSV weer beschikking kreeg over de wijs van dit prachtige lied en de Rector/Rectrix Cantorum voor kon gaan in deze 'gouwe ouwe'. Desnoods bedenken we een nieuwe wijs. Opdat ook u kunt meegenieten, hieronder de tekst:

Sooslied

Elke donderdagavond
Maak ik me klaar en zeg:
‘’k Ben niet voor drie uur thuis, mam’,
En fiets naar de Hereweg.
Kom gezellig binnen
Hang je jas maar op
Bestel drie bier of snickers
Soos… dat is echt top.

Kijk daar staat een randlid
Het is tijd voor een goed gesprek
Ik vraag wat hij op soos doet
Maar hij slaat me op m’n bek.
Iedereen mag komen
Ook jij, jij hoort erbij
Net als in je dromen
Op soos… daar word je blij.

Met honger naar de GREBO
Daar zijn ze niet zo snel.
Soms moet je uren wachten
Op de ware frikandel.
De GREBO is weer open
Het vet spat in het rond
Ginds staat één te kotsen
Soos… dat is gezond.

Voor de laatste nieuwtjes
Ga ik naar de wandelgang
Er wordt niet echt geroddeld
Want we wisten het allang.
Soos dat ben je samen
Je let niet op de tijd
Hé kijk, daar heb je Geertsma,
Soos… dat is jolijt.

De sooscie die heeft bardienst
Ze staan achter de toog.
Daar kun je wat bestellen
Hou je sooskaart maar omhoog.
Whiskey, bier jenever
De sooscie weet wel raad
Een cola of een sjuutje
Soos… cie voor Senaat.

Soms is er iemand dronken
In de achterzaal of voor
Die wordt er uitgeflikkerd
De rest zuipt vrolijk door.
En als je weer naar huis gaat
Of woon je in een flat?
Roep je: ‘Sooscie bedankt hè!’
Soos… vrijdag in bed.

Ik zou het wel waarderen als dit pareltje weer in het repertoir komt eigenlijk