Knapzak

Beste studenten,
Denk je wel eens: ‘Ik zou het ontzettend leuk vinden om met een groepje studenten o.l.v. iemand anders dát onderwerp eens goed uit te spitten.’ Of : ‘Ik zou best dat boek eens willen lezen en horen wat anderen er van vinden.’
Maar: je komt daar niet aan toe. Op de bijbelstudiekring kom je er niet uit en er is daar ook te weinig tijd voor. Of je zit niet op een studentenvereniging.
En eigenlijk heb je in het komende seizoen ergens best wel tijd om daar een paar avonden, zeg maar 3 of 4, aan te besteden.
Dan wil ik graag met je in contact komen.
Denk alvast even na over onderwerp of boek en geschikte tijd.
Om je een beetje op weg te helpen: mogelijke onderwerpen: ‘je relatie met God’, ‘christen zijn, hoe doe je dat?’, ‘geloof en wetenschap’, ‘student en kerk’, ‘hermeneutiek.’
Mogelijke boeken of boekjes: Henri Nouwen: Een parel in Gods ogen, Open uw hart, Eindelijk thuis ; Dietrich Bonhoeffer: Mijn ziel keert zich stil tot God, Verzet en overgave.
A. v.d Beukel: De dingen hebben hun geheim ; N. Wolterstorff: De rede binnen de grenzen van de religie. A.L.Th. de Bruijne e.a.: Woord opschrift.
Maar andere suggesties zijn natuurlijk ook hartelijk welkom.
Graag jullie reacties! Telefoon 3188078. E-mail: t.s.huttenga@wanadoo.nl.

                                                                             Ds. Huttenga, studentenpredikant

Dit concept vertoont wel de nodige overlap met onze disputen, of ook: facgroepen.
Enerzijds zou ik het tof vinden als GSV'ers naast dispuut/facgroep ook nog met zoiets mee wilden doen maar aan de andere kant is het misschien niet echt levensvatbaar?
Is het een mogelijkheid een en ander te integreren: 'dominee op dp/fg'? D.w.z. dat de stud.pr. op een aantal geschikte disputen / facgroepen langskomt als daar over een zodanig (christelijk) onderwerp gesproken wordt dat hij goed kan meedoen.

Wel een goed idee. Toch zijn er ook heel erg veel studenten denk ik,die niet lid zijn van een studentenvereniging.

Koning David

Wat ik ook eerder heb geopperd is een debatavond op soos waar we ook belangstellenden (misschien ook dominees, hangt van onderwerp af) voor uitnodigen net als vorig jaar met de "Wie is Jezus?"-discussie. Probleem is dat we nog geen onderwerp hebben hiervoor.

In de Commissie Sudentenwerk (CSW) van de CGK wordt over studiekringen vrijwel identiek waar het in deze topic over gaat. Misschien goed om eens met hun te communiceren.

De suggestie van am. Klei vind ik op zich goed als het gaat om eenmalige activiteiten. Maar daarvoor is het wel nodig om de basis te hebben in een bepaalde groep. Bij de "Wie is Jezus" discussie was dat zeer duidelijk het geval. Het ging om de GSV waarbij de discussie heel duidelijk op gang was gekomen naar aanleiding van het artikel in Sic. De discussie werd gevoerd op bk's, soos, in Sic en op dit forum. Daarmee was er een grote doelgroep en een zeer grote betrokkenheid bij dit onderwerp.

Wil je die betrokkenheid onder alle studenten organiseren, dan is het begin denk ik een communicatiestructuur die alle studenten in beginsel benadert. De CSW heeft bijvoorbeeld een nieuwsbrief waarvoor je je kunt opgeven. Praktischer is het misschien om studenten te benaderen per vereniging. Je houdt dan de studenten over die zonder vereniging zijn. Daar communiceer je mee via kerkblaadjes. Ruw gezegd representeren de verenigingen verschillende soorten studenten. Je organiseert activiteiten voor de verschillende groepen studenten, maar stelt ze wel open voor de mensen uit de andere groepen. Dat communiceer je via alle kanalen.

Essentieel is ook de terugkoppeling: weet je wat er leeft, hebben mensen gelegenheid om hun mening naar voren te brengen. Laat de invulling van activiteiten afhangen van die terugkoppeling. En ik denk dat er voldoende onderwerpen zijn. Het idee van de studiekringen bij de CSW is dat ze aan het eind van het jaar iets presenteren van hun bevindingen. Misschien moet je dat wel als ambitie nemen. Elk jaar een conferentie voor alle studenten en iedereen kan aanschuiven in de voorbereiding.