JaMPot

Lieve webcie,
Ik heb met een goed-gereformeerde opvoeding altijd geleerd dat de zondag de eerste dag van de week is. Nu wil ik niet het sabbat-zondags-probleem hier naar voren halen, maar het viel mij wel op dat jullie een volmaakte oplossing hier voor gebruiken door de zondag als zevende dag te presenteren op de GSV-kalender. Kan dit in overeenstemming gebracht worden met het gereformeerde karakter van de vereniging?

WebCie doe er iets aan! :lol:

JaMPot schreef: Lieve webcie, Ik heb met een goed-gereformeerde opvoeding altijd geleerd dat de zondag de eerste dag van de week is. Nu wil ik niet het sabbat-zondags-probleem hier naar voren halen, maar het viel mij wel op dat jullie een volmaakte oplossing hier voor gebruiken door de zondag als zevende dag te presenteren op de GSV-kalender. Kan dit in overeenstemming gebracht worden met het gereformeerde karakter van de vereniging?

In het hebreeuws lezen ze volgensmij ook van rechts naar links. Als je dat nou doet staat de zondag direkt op dag 1. Om maar verder niet op een mogelijke discussie in te gaan. Wat wel interessant is overigens, de geschiedenis van de zondag, zaterdag -de sabbat- en de invulling van de zondagsviering. Maar dat terzijde.

ps. KJ -> Uit de forumregels: Het ongefundeerd roepen van iets in de trend van: 'Webcie doe er wat aan!' kan resulteren in een moderatie of verwijdering van uw bericht!
Doe dat dan niet!

Pieter schreef: In het hebreeuws lezen ze volgensmij ook van rechts naar links. Als je dat nou doet staat de zondag direkt op dag 1.

Dank je, dat lucht enorm op! Als goed-gereformeerde belijden we toch ook een doorlopende lijn van het volk Israel naar het vrijgemaakte kerkdeel te Nederland (en haar zusterkerken). Ik zal er even aan moeten wennen om van rechts naar links te lezen, maar dan ben ik er wel tevreden mee.

Pieter schreef: Om maar verder niet op een mogelijke discussie in te gaan. Wat wel interessant is overigens, de geschiedenis van de zondag, zaterdag -de sabbat- en de invulling van de zondagsviering. Maar dat terzijde.

Idd een heel interessante discussie, al is het volgens mij niet de bedoeling om die hier te gaan voeren.

Als je rechts begint bij de kalender staat de zondag op 1. Heel gereformeerd zou ik zeggen. Als je dan naar links gaat lezen kom je zaterdag tegen, wat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Deze komt namelijk voor de zondag en niet erna. Daarom vind ik van rechts naar links lezen een middel dat erger is dan de kwaal.

Nu gebruik je heidens-traditionele argumenten! De namen van de dagen zijn niet bijbels gegeven (en volgens mij ook niet kerkhistorisch, maar dat is iets lastiger na te zoeken) Er bestaan gewoon zeven dagen in de week, waar in het OT de zevende dag de sabbat genoemd wordt. In het NT en voornamelijk kerkhistorische redenen neemt de eerste dag die plaats in als rustdag. De andere dagen zijn niet belangrijk, en het maakt dus niet uit hoe ze genoemd worden. Dus gewoon een beetje flexibel zijn, dan is op deze manier het hele probleem opgelost.

[off topic]

Pieter schreef: ps. KJ -> Uit de forumregels: Het ongefundeerd roepen van iets in de trend van: 'Webcie doe er wat aan!' kan resulteren in een moderatie of verwijdering van uw bericht! Doe dat dan niet!

Ah johhh ik neem jullie maar in het ootje. Dat kun je toch wel zien aan de smilie? Dan verwijder je het bericht toch gewoon als je niet iets beters te doen hebt!

Ok, de namen van de andere dagen in de week zijn niet belangrijk, ze zijn toch geen gegevens uit de bijbel, en waarschijnlijk ook niet kerk-historisch.
Maar de data kloppen op deze manier ook niet, de 13 komt voor de 12. Volgens mij zijn de data die wij gebruiken niet bijbel-historisch, maar toch wel op een of andere manier kerk-historisch. (Hierover ben ik helaas niet zeker.) Volgens deze manier geredeneerd is er toch weer een probleem. :shock: Niet dat dat erg is overigens :D.

hmm, daar heb je idd een puntje. Maar misschien is dat ook wel eenl lacune in het ogenschijnlijk dichtgetimmerde gereformeerde systeem. Ik stel voor dat we hiervoor een mailtje sturen naar Kampen.

Als ik de tekst ge-'approved' heb (wat een draak van een woord trouwens :D ) zal ik het mailtje indien nodig zeker ondertekenen 8) .

JaMPot schreef: Ik heb met een goed-gereformeerde opvoeding altijd geleerd dat de zondag de eerste dag van de week is.
Genesis 2:2 schreef: Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had.

Wat nu? :wink:

JaMPot schreef: ... Nu wil ik niet het sabbat-zondags-probleem hier naar voren halen, ...

Wel het hele verhaal lezen. Mocht je hierover willen discussiƫren, dan moet je maar een nieuwe discussie opstarten.

Het was een grapje. Vandaar het :wink: je.

Ik ben niet opgegroeid met die stripcultuur. Als je het niet met woorden afkunt, dan moet je het maar laten.

Nog maar even een kalendervraagje! Als ik naar de kalender kijk, zie ik dat er op 00/00 een zomeravondconcert is. Nu wordt dat wel duidelijk als je even verder kijkt, maar misschien is het handig om de juiste datum/data daarbij te zetten. Ik weet niet of jullie dit moeten doen, of dat TJ daar iets mee moet doen. Maar zie maar. Heel nodig is het niet, alleen wat lelijk.

Daarnaast zie ik nu ook nog dat er elke avond een zomeravondconcert gepland staat, en nu ben ik wel enigszins liefhebber van wat klassiek, maar dit gaat me toch echt te veel worden.