Koning David

De religie heeft geen alleenrecht op moraal
door Boris van der Ham
DEN HAAG - In de Tweede Kamer werd woensdag gedebatteerd over de vrijheid van meningsuiting. Aanleiding voor dit debat vormde een artikel dat minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking schreef in de Yemen Times na de 'cartoon'-rellen. Volgens Boris van der Ham doet het commentaar van het Nederlands Dagblad van 23 maart geen recht aan de inbreng van 'verlichte' Kamerleden.
Voor een vrijzinnige partij als D66 is een pluriforme samenleving een groot goed. Mensen van alle gezindten, religies en opvattingen moeten zich hierin welkom voelen. Een van de smeermiddelen voor een dergelijke samenleving is de vrijheid van meningsuiting. Mensen moeten hierin zo min mogelijk worden beperkt. Natuurlijk kunnen de verschillen aan opvattingen botsen en kan er debat zijn, zelfs op het scherpst van de snede, zodat mensen elkaars opvattingen kunnen proeven, ervan kunnen leren, of ze kunnen aanscherpen.

Zowel op wetenschappelijk, religieus, sociaal-economisch als politiek gebied is vooruitgang altijd begonnen met individuen die de gangbare opinie ter discussie durfden te stellen. In 1509 opende Erasmus met zijn Lof der Zotheid een aanval op religieuze scherpslijpers. Galileo's ontdekking dat de aarde om de zon draaide, werd hem niet in dank afgenomen. Hij kreeg levenslang huisarrest. Toch was zijn aanval op de gevestigde opvattingen van belang.

In de jaren zestig van de vorige eeuw waren grote delen van de bevolking geschokt toen de feministische Dolle Mina's hun bh's publiekelijk verbrandden en leuzen als 'Baas in eigen buik' scandeerden. Hun optreden baande wél de weg voor een serieus debat over abortus en vrouwenrechten. Net zo prikkelend zijn heden ten dage de anti-abortusdemonstranten, die met schokkende foto's van geaborteerde foetussen rondlopen. Zij gebruiken deze methode om aan te geven dat abortus geen vanzelfsprekendheid mag zijn. Beide vormen dragen bij aan een volwassen debat over deze kwestie.

Natuurlijk zijn er ook mensen die misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting door doelloos te schelden en te kwetsen. Die uitingen zullen in het publieke debat vanzelf uitdoven of worden tegengesproken. In het algemeen geldt dat door de diversiteit van meningen discussies vaak op een hoger plan worden getild. Voor de kwaliteit van de wetenschap, de samenleving en zelfs voor religieuze beleving is diversiteit van meningen belangrijk. Als mensen hun meningen niet meer durven te uiten uit angst voor geweld, dan zullen niet de beste ideeën overleven, maar de minst controversiële.

Openheid
Die openheid zou een gemeenschappelijke houding moeten zijn van zowel gelovigen als niet-gelovigen. Bij velen is die houding ook aanwezig. Daarom verzet ik me tegen de stelling van minister Van Ardenne dat er een scheidslijn loopt tussen mensen die niet geloven en mensen die dat wel doen. Daarmee miskent ze dat er ook onder gelovigen grote verschillen zijn.

Hoe verklaart zij dat heel veel moslims na de publicatie van de cartoons niet de straat op zijn gegaan? Hoe verklaart ze dat in Saudi-Arabië vrouwen totaal geen rechten hebben, met een beroep op de Koran, terwijl er, met een beroep op dezelfde Koran, in New York vrouwelijke imams zijn? Hoe verklaart ze dat binnen het christendom de paus het nog steeds verbiedt dat vrouwen in het ambt treden, maar dat de Remonstranten en Doopsgezinden in de jaren twintig van de vorige eeuw al vrouwelijke dominees toelieten? De ene vrijzinnige christen staat toe dat homo's mogen trouwen, terwijl andere christenen 'de ander' dat recht ontzeggen.

Het ene individu staat open voor andere meningen, het andere niet. Dat is naar mijn mening de werkelijke botsing en die loopt dwars door religies en levensbeschouwingen heen.

Verscheidenheid
Jonathan Sacks, opperrabbi van de United Hebrew Congregations of The Commonwealth, wees in zijn boek The Dignity of Difference op de noodzaak van een open houding naar elkaar. Hij schreef: ,,De test van het geloof is of ik ruimte kan maken voor verscheidenheid. Kan ik Gods aangezicht zien in iemand die niet op mij lijkt, wiens taal, geloof, idealen verschillend zijn van die van mij? Als ik dat niet kan, dan wil ik dat God op mij lijkt, in plaats van dat ik naar zijn voorbeeld leef. (...) Verscheidenheid is een vorm van hoop, want het is gegrond op het besef dat vanwege onze verscheidenheid, wij allen iets unieks kunnen bijdragen aan het gezamenlijke project waar we deel van uitmaken.''

Deze fraaie tekst geeft ook duidelijk aan dat de door de minister geschetste tegenstelling tussen seculier en niet seculier vals is.

De minister stelt in haar artikel dat het ,,een onomstotelijk feit is dat culturen en religies de voornaamste bindende factoren van onze tijd zijn: de twintigste eeuw was een tijdperk van ideologieën, de eenentwintigste eeuw wordt een tijdperk van identiteit''. Natuurlijk kan religie ook een samenbindend element zijn en inspiratie bieden. Maar ze doet net alsof religie de enige vorm is waaraan je identiteit kunt ontlenen. Mensen kunnen hun identiteit ook aan andere zaken ontlenen. Aan muziek, aan literatuur en ook aan vrijzinnige denkers. Ik word bijvoorbeeld warm als ik teksten van de Engelse sociaal-liberaal John Stuart Mill lees. Religie heeft niet het alleenrecht op de moraal. Er zijn meer inspiratiebronnen. Juist de diversiteit aan inspiratiebronnen maakt onze samenleving zo rijk.

Boris van der Ham is lid van de Tweede Kamer voor D66.

Ja, en toen?

Edit:
Ik bedoel, wat wil je hiermee? Een discussie? Laten zien dat je het met Boris eens bent of juist niet? Misschien kun je ook even je bron vermelden...

Ik vind het wel een erg goed artikel. Niet nieuw maar eigentijds verwoord.

Best een goed artikel inderdaad. Boris verwacht alleen wel een beetje erg veel van de combinatie verscheidenheid en vrijheid. Alsof dit de toverwoorden zijn die de samenleving - in vrede - tot een steeds hoger niveau zullen brengen. Dit geloof in de utopie van een samenleving die het best af is zonder de universele waarheidsclaim van religie is een veel voorkomend verschijnsel onder atheïsten, maar in mijn optiek een doodlopend spoor.

Dat religie niet het alleenrecht heeft op moraal ben ik overigens wel met hem eens. Ieder mens heeft besef van goed en kwaad (wat ons strafwaardig maakt voor God) en dus is ethiek en moraal een intrinsiek element van ieder mens, ook voor hen die God niet kennen.

fopschipper schreef: Dit geloof in de utopie van een samenleving die het best af is zonder de universele waarheidsclaim van religie is een veel voorkomend verschijnsel onder atheïsten, maar in mijn optiek een doodlopend spoor.

Leg uit. Dat vond ik juist het sterke van het artikel.

fopschipper schreef: Dit geloof in de utopie van een samenleving die het best af is zonder de universele waarheidsclaim van religie is een veel voorkomend verschijnsel onder atheïsten, maar in mijn optiek een doodlopend spoor.

Dit kan ik niet zo snel in het artikel terugvinden. Zie zelfs eerder de tendens dat Van der Ham verschillende waarheidsclaims van verschillende religies waardeert omdat die een discussie in een samenleving mogelijk maken zolang mensen geen angst hebben die discussie aan te gaan.

Ik heb het artikel te snel en te kritisch gelezen blijkt nu. Het punt dat hij wil maken is inderdaad goed, en zijn artikel gaat niet primair over de door jullie gequote zin.

Koning David

Ik ben het ook met onze D66-vriend eens. Volgens mij is er geen scheiding tussen seculieren en confesionelen, maar tussen mensen die de ander wel ruimte gunnen een andere mening te hebben en mensen die hun mening aan anderen willen opleggen. Dat kunnen moslims of christenen zijn, maar ook seculieren. Religie heeft niet het alleenrecht op moraal. De Verlichting ook niet.

Even iets anders: Ewoudt, waar is het toppic over Wilders, Spruyt en hun nieuwe verkiezingsprogramma wat je pas gestart hebt? Ik wilde een reactie plaatsen maar ik kan het nergens meer vinden.

Bedoel je ?

Animal schreef: Bedoel je ?

Nee, niet die. Ik bedoel een ander toppic (met maar één bericht) maar volgens mij is die weer verwijderd. Waarschijnlijk door Ewoudt zelf.

Koning David

Er reageerde niemand op. En niemand kan mijn voornaam goed spellen. Maar misschien kunnen we het stuk van Wilders in deze discussie betrekken. Boris v.d. Ham ergerde zich aan minister Van de Ardenne van ontwikkelingssamenwerking, omdat zij de seculiere tegenstanders van het molsimfundamentalisme voor Verlichtingsfundamentalisten uitmaakte. Bart-Jan en Wilders zijn ook tegen het moslimfundamentalisme, maar pleiten niet voor het uitbannen van religie uit de publieke sfeer, maar voor de joods-christelijke traditie (waar de Verlic/Nederlandsehting ook uit is voortgekomen) als oorsprong van onze Europese identiteit. Hoewel ik niet voor een verbod op de bouw van moskeeën en dergelijke ben valt voor hun zienswijze wel wat te zeggen.