Luuk

in Trouw bericht over een boek dat beschrijft hoe de normen en waarden in Europa (en Turkije) verdeeld zijn. Elke 10 jaar is er een onderzoek door middel van enquêtes om te bepalen hoe religieus en tolerant de Europeanen zijn.

Een gedeelte van het artikel:

Tolerantie is een waarde waar Europeanen aan zeggen te hechten - maar het onderscheid met onverschilligheid is moeilijk te maken. In het EVS moest de vraag ’Naast wie zou u niet willen wonen?’ verhelderen hoe tolerant iemand is. Of, preciezer, jegens wie iemand tolerant is, want je kon kiezen uit 12 pispaaltjes: van ’criminelen’ tot ’mensen met een groot gezin’. Helaas hebben de makers van de waardenatlas de antwoorden op die vraag (op één uitzondering na) niet per land weergegeven, maar gegroepeerd per regio. Zo is dus wel duidelijk dat in West-Europa een kleine minderheid niet naast een Jood zou willen wonen, maar wordt niet duidelijk of dat sentiment in bijvoorbeeld Duitsland misschien sterker of minder sterk leeft dan in bijvoorbeeld Denemarken. Alleen over Turkije wordt apart vermeld hoe daar de voor- en afkeuren voor een buurman liggen. Turken blijken van vrijwel iedere buitenbeen een vrij massale afkeer te hebben - massaler dan in West- of Noord-Europa. In West-Europa wil bijna 60 procent van de mensen liever niet naast een drugsverslaafde wonen; in Turkije is dat ruim 90 procent. Nummer twee op de topdrie van ongewenste buren is in West-Europa ’een zware drinker’ (met 50 procent weerstand) en in Turkije ’een homoseksueel’ (met 90 procent). Nummer 3 op de afkeer-topdrie is in West-Europa ’een zigeuner’ (met ruim 30 procent) en in Turkije ’een zware drinker’ - maar die afkeer is, met bijna 90 procent, opnieuw veel massaler dan in West-Europa. Het bezwaar tegen een buitenlandse werknemer als buurman leeft in Turkije (met 47 procent) ook veel sterker dan in West-Europa (ruim 10 procent). Een moslim als buurman, daar zitten ze in Turkije - allicht - totaal niet mee. In West-Europa zit zo’n 15 procent daar wel mee.

Kijk, West-Europa is nog vele malen toleranter dan Turkije. Maar ik vraag me af wat Joden en zigeuners in dit na-oorlogse tijdperk in een rijtje van ongewenste buren te zoeken hebben.

Een klein onderzoekje onder jullie lijkt me best boeiend. Ik zou natuurlijk een poll kunnen openen, maar daar kun je niet meerdere opties aanvinken en ook niet dingen beargumenteren.

Dus: naast wie zou jij niet willen wonen?

Koning David

De Tokkies.

paris hilton

naast de buren van Paris Hilton

Kan het jullie veel schelen wie je buren zijn? En vinden jullie die vraag een goede manier om te kijken hoe tolerant iemand is?

mits mensen daar serieus over nadenken, is de vraag goed. Beter zou het echter zijn wanneer een aantal opties werd gegeven van dubieuze mensen, met de vraag of men daar, concreet, bij het uitkiezen van de woning op af zou knappen. Hoewel dit natuurlijk bevooroordeeld werkt, doordat die groepen dus bij voorbaat al een stempel krijgen, lijkt me dit een concreter vraag.
Zelf zou ik niet naast een belabberd spelende pianobespeler willen wonen.