Armani

Heej, ik ben op zoek naar iemand die in de Parel woont en de huur verdeeld heeft volgens de oppervlakte die gebruikt word (gezamenlijke oppervlakte + eigen ruimte). Ik ga binnenkort namelijk ook in de Parel wonen maar mn huisgenote en ik moeten de huur nog even eerlijk verdelen.

Alvast bedankt!

Marrita

Wij hebben een hele mooie huur-oppervlakte verhouding. Ik zal eens kijken of ik het desbetreffende excel-document kan 'schoonmaken' en doorsturen. :) Je woont wel in een driepersoonshuis?

Ik neem 2 kamers :) Relaxed Ursa!

Vergeet niet dat het huis geen standaard - boven de vierde verdieping - indeling heeft. De balkonkamer is in tweeën gedeeld.

Inderdaad. Ga je op/onder of juist boven de vierde wonen? Wij hebben zo's huis waarbij de balkonkamer in tweeën is, dus als jij dat ook hebt, kan ik je wel vertellen wat de verdeling per kamer is.

Ik ben al blij als er iemand is die iets weet over de parel, maar een parel-met-balkonkamer-tweedeling is natuurlijk ideaal!

In dat geval laat ik Hannah voorgaan in dezen.

Uit nieuwschierigheid: is het enige verschil tussen de twee 'typen' dat de balkonkamer in tweeën gedeeld is? Of zijn er verschillen in oppervlak?

Hey ik kan je wel vertellen hoe wij het verdeeld hebben, maar daar schiet je niks mee op omdat je vaste lasten ongetwijfeld verschillen van hoe wij dat hebben. Wij hebben huursubsidie en in heb alleen inclusiefprijzen, dus dan weet je nog niks. Hee maar weetje, je kunt heel ingewikkeld gaan doen en allemaal mensen vragen, maar je kunt het veel sneller zelf uitrekenen.

  1. Je meet je huis op, waarbij je het aantal vierkante meters per kamer berekend. Dan neem je de kale huurprijs en die deel je door het aantal vierkante meters van het totale huis. Dan weet je wat iedereen per vierkante meter moet betalen. Kwestie van vermenigvuldigen.
  2. Vervolgens neem je alle overige kosten (gas, water, licht, electra, afvalstoffen, internet, wasmachine, tv enz.) en die deel je door het aantal huisgenoten, omdat je dat niet naar oppervlakte betaalt.
  3. 1 en 2 tel je op en je weet ieders huurprijs. Best simpel toch?

berekent..

En de gezamenlijke ruimtes als het balkon, keuken, toilet en douche moet je gewoon delen door het aantal bewoners.

Je kunt ook de totale oppervlakte van het huis nemen, daarvan berekenen hoeveel daarvan gemeenschappelijke ruimte is (gang keuken douche toilet opberghok) dat percentage wat daar uit komt neem je ook van de kale huur. Dat gedeelte deel je door drie. Het resterende gedeelte van de vierkante meters verdeel je over de resterende kale huur. Vervolgens deel je de vaste lasten ook door drie.

Je kunt ook gewoon vijf euro teveel of te weinig betalen, je niet druk maken en één el aan je lengte toevoegen.

En iets met stoppen met roken zodat je 2 dagen langer leeft

Persoonlijk zou ik er toch voor kiezen om de gemeenschappelijke vierkante meters minder zwaar mee te wegen, want je bent toch het meest op je kamer. Ik zou zeggen, ongeveer 43,7% van de meters in de kamers. Daarbij moet je ook de praktische inzetbaarheid van de meters per kamer meewegen, want aan een kamer van 1x12 heb je minder dan aan een kamer van 3x4. Hierbij kun je het beste een praktische-inzetbaarheidsindex uitwerken waarin je de formaten van de meubels van de huisgenoten meeneemt en een percentage berekenen op de kans dat de bewoner van iedere kamer deze volledig naar eigen smaak kan inrichten. Het balkon telt uiteraard ook mee, hiervoor stel ik voor dat degenen die niet op de balkonkamer wonen 24,78% meebetalen omdat ze daar toch minder gebruik van zullen maken. De loopafstand tot douche/wc/keuken wordt vaak vergeten. In het geval van een schuin dak tellen de meters die daar onder vallen natuurlijk minder zwaar mee. Ook moet je meewegen hoeveel zon elke kamer per dag krijgt, en op welke uren van de dag dit gebeurt.

Zou een eitje moeten zijn.

H3nQ schreef: Persoonlijk zou ik er toch voor kiezen om de gemeenschappelijke vierkante meters minder zwaar mee te wegen, want je bent toch het meest op je kamer. Ik zou zeggen, ongeveer 43,7% van de meters in de kamers. Daarbij moet je ook de praktische inzetbaarheid van de meters per kamer meewegen, want aan een kamer van 1x12 heb je minder dan aan een kamer van 3x4. Hierbij kun je het beste een praktische-inzetbaarheidsindex uitwerken waarin je de formaten van de meubels van de huisgenoten meeneemt en een percentage berekenen op de kans dat de bewoner van iedere kamer deze volledig naar eigen smaak kan inrichten. Het balkon telt uiteraard ook mee, hiervoor stel ik voor dat degenen die niet op de balkonkamer wonen 24,78% meebetalen omdat ze daar toch minder gebruik van zullen maken. De loopafstand tot douche/wc/keuken wordt vaak vergeten. In het geval van een schuin dak tellen de meters die daar onder vallen natuurlijk minder zwaar mee. Ook moet je meewegen hoeveel zon elke kamer per dag krijgt, en op welke uren van de dag dit gebeurt. Zou een eitje moeten zijn.

Kan het zijn dat Hans bij jullie daarvoor een speciaal wiskundig algoritme heeft opgesteld?

H3nQ schreef: De loopafstand tot douche/wc/keuken wordt vaak vergeten. Zou een eitje moeten zijn.

Moet je dan meer betalen als je ver moet lopen aangezien je dan meer vierkante meters gebruikt of moet je minder betalen omdat je in het nadeel bent dat je elke keer verder moet lopen.
Ook moet je rekening houden met de lengte van de persoon en de inhoud. Een groot iemand zal meer ruimte innemen en heeft ook meer warmte nodig.

Ben schreef:
H3nQ schreef: De loopafstand tot douche/wc/keuken wordt vaak vergeten. Zou een eitje moeten zijn.

Moet je dan meer betalen als je ver moet lopen aangezien je dan meer vierkante meters gebruikt of moet je minder betalen omdat je in het nadeel bent dat je elke keer verder moet lopen.
Ook moet je rekening houden met de lengte van de persoon en de inhoud. Een groot iemand zal meer ruimte innemen en heeft ook meer warmte nodig.

En een mager persoon heeft weinig vet waardoor die de verwarming weer hoger op zal moeten stoken om warm te blijven :D

imhotep schreef:
Ben schreef:
H3nQ schreef: De loopafstand tot douche/wc/keuken wordt vaak vergeten. Zou een eitje moeten zijn.

Moet je dan meer betalen als je ver moet lopen aangezien je dan meer vierkante meters gebruikt of moet je minder betalen omdat je in het nadeel bent dat je elke keer verder moet lopen.
Ook moet je rekening houden met de lengte van de persoon en de inhoud. Een groot iemand zal meer ruimte innemen en heeft ook meer warmte nodig.

En een mager persoon heeft weinig vet waardoor die de verwarming weer hoger op zal moeten stoken om warm te blijven :D

Ik bedoelde dat je minder moet betalen als je verder moet lopen elke keer. Want dat is inderdaad een nadeel.

Maar ik weet niet of het zo'n goed idee is om iemands gewicht mee te tellen. Het gaat dan over de woonlasten, niet over de huur. En dan moedig je mensen dus aan te dik te worden, omdat ze dan minder gas verbruiken.

Maar als je alles in kubieke meter berekend en de inhoud van de persoon ook meerekent dan ben je in het nadeel, omdat je meer ruimte inneemt en ook meer water gebruikt.

Daarbij, dan produceer je meer afval. Patrimonium moet vaker de afhaaldienst bestellen, wat leidt tot een hogere vaste lasten-bijdrage (waarbij wel de hele flat mee betaalt aan jouw uitdijende bierbuikje).