Koning David
Mausie schreef: 'Orthodoxie en conservatisme zijn onverenigbaar'. - Abraham Kuyper -

Dit onderschrift vind ik opmerkelijk en verdient uitleg. Temeer omdat christen-historici als Spruyt en Harinck Abraham Kuyper typeren als een conservatief denker. Verklaar je nader Maurice!

Orthodoxie in de zin van vasthouden aan de leer. Preken, leren en leven vanuit de bijbel.
Conservatisme zoals het woord het zegt; conserveren. Strak blijven vasthouden aan oude gebruiken, dogmas e.d. kortom het niet willen veranderen, vanwege de angst voor identiteitsverlies.

Deze twee zaken worden vaak verward en zelfs gelijk geschaard, terwijl het twee verschillende zaken zijn. In onze huidige (kerk)maatschappij hebben beide een negatieve klank gekregen.

Ik denk dat Maussie dit een beetje bedoeld. Ik denk ook dat hij redelijk orthodox is, maar niet conservatief is of wil zijn. Voor mij geld dat in ieder geval wel. De reden dat hij dit als onderschrift heeft is waarschijnlijk dat 'orthodoxen' conservatisme verweten wordt. Heb ik dit een beetje goed buddy?

Jackhals, je slaat de spijker op zijn spreekwoordelijke kop. Althans, bijna. Inderdaad stoor ik mij er wel eens aan als ik zie dat mensen conservatisme en orthodoxie voor hetzelfde aanzien. Orthodox proberen te zijn, zie ik als iets positiefs. De leer van de kerk, voor zover die duidelijk en helder gebaseerd is op de bijbel!, vind ik belangrijk. Conservatisme staat echter heel ergens anders voor. Conservatisme KAN goed zijn, sommige dingen zijn goed om aan vast te blijven houden. Het kan echter orthodoxie wel in de weg staan. Ik denk dat Jackhals dit vrij duidelijk uitlegt.

De reden voor mijn onderschrift ligt echter eerder in het feit dat ik de uitspraak uit Kuypers mond ook opmerkelijk vond en niet zozeer in het feit dat ik me er wel eens aan erger dat de genoemde begrippen door elkaar worden gehaald en dat hun betekenis voor velen in onze tijd niet geheel duidelijk schijnt te zijn.

Toch kan ik denk ik zeggen dat Abraham Kuyper in de eerste plaats streefde naar orthodoxie, niet naar conservatisme. Koning David heeft echter gelijk als hij zegt dat Kuyper bekend stond als conservatief (eigenlijk vanaf de ontmoeting met Pietje B.). Zijn uitspraak, die ik als onderschrift heb, laat volgens mij echter zijn goede bedoelingen juist zien. Misschien gedroeg hij zich soms conservatief in de negatieve zin van het woord, dan is zijn uitspraak niet minder waar natuurlijk.

Koning David, misschien zou jij je mening kunnen geven over deze twee begrippen en je licht laten schijnen over hoe ze in verband met elkaar staan?