joanne p

Ik heb een probleempje! Ik ben zo handig geweest om mijn laatste versie van mijn artikel op mijn laptop op te slaan, die het niet meer doet nu..
Ik was bezig op mijn laptop toen ik de melding kreeg: insert system disk in drive o.i.d. Press any key when ready. Nu heb ik zelf al even op google gekeken hoe ik dit kan verhelpen, maar ik kom er net niet uit. Ik had overigens toen ik bezig was een diskette in a-schijf, en daar heeft t mee te maken denk ik. Kan iemand mij helpen om mijn laptop zo snel mogelijk weer levend te maken?

Wanneer kreeg je die melding dan?
En heb je niet toevallig nog de diskette erin zitten als je hem opstart?

nee, ik hem al 5x opgestart zonder diskette.. Niets helpt.. Ik las op google al iets over een aschijf formatteren en dan tot systeemdiskette maken, maar dat lukt me niet..

Waarschijnlijk zijn dan de systeembestanden van je laptop beschadigd (miss. doordat je hardeschijf is gecrasht, maar dat hoeft niet).

Wat je inderdaad kan doen, is je laptop op diskette opstarten, en kijken of je de harde schijf nog kan benaderen voor je artikel...

je laptop op diskette opstarten? wat voor diskette.. Ik heb ook al geprobeerd met een andere diskette op te starten dan waar mn artikel op staat. Dan zegt hij: NTLDR ontbreekt. Druk toets om opnieuw op te starten.. ZUCHT..

Via www.bootdisk.com kun je een opstartdiskette maken, dan de pc daarop opstarten (moet je in de bios instellen), en dan kun je kijken of je harde schijf nog werkt...

Als je 't nog nooit hebt gedaan, is dat misschien lastig te doen...

ehh ja, ingewikkelde site. Heb je t druk>? zo niet, kun je me niet telefonisch bijstand verlenen?

Ja kan ik wel, maar ik weetn niet hoe makkelijk dat gaat...

Waar ligt de Herman Colleniusstraat 9a?

Is dat een beetje op de route van vinkhuizen naar soos? Of ben je daar nu niet?

Dan wil k wel ff kijken of je er makkelijk wat aan kan doen...

joanne p schreef: je laptop op diskette opstarten? wat voor diskette.. Ik heb ook al geprobeerd met een andere diskette op te starten dan waar mn artikel op staat. Dan zegt hij: NTLDR ontbreekt. Druk toets om opnieuw op te starten.. ZUCHT..

hiermee impliceer dat je het artikel nog op diskette hebt staan

met het programma easy recovery professional edition kan je bijna altijd elke diskette lezen als er ooit data op heeft gestaan (ook harde schijven overigens, hoewel een laptop schijf wat moeilijker is te koppelen aan een gewone pc)
is wel te downloaden via fileshare programma's..

Lief aangeboden! Nee ben daar nu niet. Ik bel je wel ff!

Pieter, het artikel staat wel op schijfje alleen niet mijn laatste versie. ik zei het een beetje verkeerd. Ik ben er nu net achter gekomen m.b.v. Roberto dat mijn laptop de c en d schijf niet meer kan vinden :-(

Ok, dat lijkt dus niet goed.

We hebben een systeemdiskette gemaakt, de laptop hierop opgestart, en geprobeerd via de msdosprompt de c schijf te benaderen.

Dat opstarten lukte, maar na het commando (c: enter ) gaf de laptop 'invalid drive specification', wat betekent dat hij de c niet als schijf ziet.

Ik denk dat de harddisk stuk is. Misschien werken Pieters tools hiervoor?

Om maar ff wat valse hoop te vermijden: ik heb er een hard hoofd in, en zou gewoon weer met je laatste concept (van je schijfje) verder gaan.

Ok, meestal is alleen de 'index' van de schijf kapot.
Dan lijkt de schijf formatted, maar easy recovery pro kan hem dan vaak wel benaderen.

Echter aangezien het op laptop harde schijf staat en ik mijn tussenstukje (Behuizing voor 2.5 inch HDD (USB 2.0), 22,50 bij norrod) voor zo'n schijf en een gewone pc niet in de buurt heb, en ik denk niet dat veel mensen die zo 1 2 3 hebben gaat het een lastig verhaal worden.

  1. easy recovery pro zal hem (zo vaak met succes maar geen garantie) waarschijnlijk wel vinden, maar je zult die laptop harde schijf moeten zien te koppelen aan een 'werkende' harde schijf..en dat kost misschien zo veel tijd dat je

  2. toch maar weer beter verder kan gaan waar je was...

Hmm dit was een zinloze bijkdrage die ik er zo net had staan.. Ik begrijp dat ik hoop op moet geven.. Bedankt in ieder geval allemaal!

  1. stel de harde schijf is kapot. en dat is het enige, dan kan je voor een klein bedrag zo een nieuwe laptop harde schijf kopen voor je laptop, kan je de laptop gewoon blijven gebruiken

  2. hoe koppel je je huidige (gecrashde) laptop harde schijf aan een gewone pc, dat stond hierboven ;), m.b.v. een behuizing voor 2.5 inch HDD (USB 2.0), 22,50 bij norrod, daar stop je die harde schijf in, klikt hem in een usb port en je kan bijv. met behulp van easy recovery pro de schijf doorzoeken naar bestanden die er ooit op hebben gestaan..

3..hmm op die zinloze bijdrage was ik al aan het reageren.. ;)
stop ik ook maar, succes ermee

Misschien wat (te) simpel, maar wat mij bij een vergelijkbaar probleem eerder is gelukt is via fdisk in de MSDOS-prompt op de systeemdiskette het MSDOS gedeelte van de c-schijf te verwijderen en daarna weer opnieuw te installeren. Daarna herkende hij hem wel. Tenminste... Ik geloof dat ik het toen zo gedaan heb... Op de één of andere manier was het MSDOS van de diskette die ik via bootdisk had gemaakt niet compatible met die op de harde schijf...

Of ben ik al te laat ;)?

je bent niet te laat, we hebben dubbel glas ;-)
Ik breng m nu maar via mn werk naar n pcbedrijfje.. Kijken of die er wat mee kunnen. Maar bedankt voor de tips!