Ernst

Hoi GSV'ers,

Ik las op de campagnesite van Henderi Lenting iets over samenwerking tussen ATV en GSV op geloofsgebied. Nu ben ik benieuwd hoe zeer dat eigenlijk leeft binnen de GSV? Is daar behoefte aan, zien jullie daar meerwaarde in?

Misschien goed om dat gesprek eens verenigingsbreed te doen in plaats van bestuur met senaat. Dus, wat wil de GSV? Op het ATV forum heb ik een soortgelijke topic geopend, we zullen zien of er uberhaubt animo voor is :).

Gegroet!

Ernst

Leuk topic!

Ik ben zelf ook heel erg nieuwsgierig naar de reacties en meningen!

Zoals op mijn website te lezen is lijkt het mij een erg goed idee. Dit komt voort uit het gegeven dat er afgelopen jaar stemmen opgingen om te kijken naar een samengaan van de GSV en de ATV. Mijn standpunt daarin is dat het vreemd is om te spreken over samengaan als er nog nauwelijks sprake is van gezamenlijke activiteiten.
Dit betekent dat we 'elkaar' helemaal nog niet zo goed kennen en dat we dus weinig zicht hebben op de precieze verschillen en overeenkomsten.

Vervolgens ben ik gaan nadenken over activiteiten die er aan kunnen bijdragen dat we elkaar beter leren kennen en dat er over en weer contacten ontstaan. Gezamenlijke sing-ins en lezingen zijn bij uitstek activiteiten die zich hier geschikt voor zijn. Beide verenigingen komen voort uit dezelfde geloofsrichting. Dit zorgt dat het gezamenlijk houden van lezingen en sing-ins dus vrij gemakkelijk te realiseren is.

Uiteraard was dit niet mijn enige idee. Af en toe een gezamenlijke soosavond zou ook voor betere contacten kunnen zorgen.

Tenslotte leek het houden van gezamenlijke sing-ins mij gewoon een heel erg leuk idee, omdat we dan samen God groot kunnen maken.

Herbsgarden

En wat denk jij ervan, Ernst?

Herbsgarden schreef: En wat denk jij ervan, Ernst?
Ik zie er zelf wel heil in, maar ik had tot op heden nooit echt het idee dat hiervoor voldoende animo was. Ik heb nu het gevoel dat het wel wat meer begint te leven. Dat is absoluut tof! Persoonlijk heb ik mijn contacten binnen de GSV als zeer plezierig en absoluut een meerwaarde ervaren. Met deze mensen heb ik met name ook op geloofsgebied veel gemeenschappelijk, en dat leidt tot mooie gesprekken en daden. Juist daarin zie ik meerwaarde als we de krachten bundelen. Zo heb ik begrepen dat jullie slechts 2x een sing-in/praise per jaar hebben? Wij hebben dat zo'n 6x. De GSV heeft daarentegen een bezinningsweekend gehad, wat mij ook zeer zeker de moeite waard lijkt. Dit zijn zo maar concrete dingen. Het lijkt me gaaf om dergelijke dingen samen te doen, en van elkaar te leren. Binnen ATV vinden we het nog wel eens lastig om goede inleidingen te verzorgen, ik denk niet dat ATV en GSV op dat gebied ver uit elkaar liggen. Op dat gebied zouden we ook kunnen samenwerken. Eventueel is het zelfs een optie om BK-leiders (GSV), en BG-hoofden (ATV) gezamenlijk toe te rusten. Dit zijn echter vergaande ideeen en hoeven wat mij betreft niet persé uitgevoerd te worden, ze zijn brainstorm waardig. Als jij nog andere ideeën hebt? Overigens is er dan nog wel de overweging van interne binding (zowel binnen ATV als GSV), dergelijke activiteiten binnen de vereniging houden zou voor de interne binding een positief effect hebben, maar ik denk dat ondanks dat aspect het nog steeds wenselijk is om samen te werken. Juist wanneer het over geestelijke zaken gaat. Verandering van spijs doet eten. Misschien ook wel met geestelijk voedsel :wink: . Het lijkt mij een mooie uitdaging om dit samen aan te gaan. We merken vanzelf wel als het niet werkt, en dan is er nog niks verloren mijns inziens.

Heeft hier verder niemand een mening over?

Ik zie 3 opties die kunnen gebeuren:

  1. Er gebeurt niks, we blijven bij wat we doen.
  2. We gaan voor de federatieve methode, een beetje zoals de bedoeling was tussen CGK en GKv (CGK synode is afgehaakt ivm delicate interne balans). Samenwerken op de gebieden waar dat wenselijk is, en zelf beslissen wat je doet. Dit systeem is niet gebonden aan een bepaalde periode, maar kan eventueel ontwikkelen naar het samengaan van de beide verenigingen (mocht daar tegen die tijd behoefte aan zijn) of gewoon apart blijven met een paar dingen die we samen doen.
  3. De ene vereniging heft zich op en gaat in de ander door.

Optie 3 is op dit moment niet aan de orde. Optie 1 is de oude situatie. De vraag nu is gaan we wel of niet voor optie 2. Het zou goed zijn als er wat visie wordt ontwikkeld op dit gebied.

Je hebt niet het ideale weekend gekozen om veel GSV-ers digitaal aan de praat te krijgen, Ernst, vandaar de weinige reacties. In ieder geval is het al tof dat je als ATV-persoon hier komt, goed bezig!

Wat mij betreft is het erg tof om dingen samen te doen, ook op geloofsgebied, maar uberhaupt is het wel leuk. Maar ik denk dat veel GSV-ers de samenwerking toch eerst via OCSG willen laten lopen. Gezamenlijke bijbelstudie klinkt wel leuk bijvoorbeeld, zelfde jaarthema, of iets dergelijks. In ieder geval lekker de huidige gezamenlijke dingen goed bezoeken is een mooi streven, meer opkomst mag wel op Vraccie-feestjes.

Ik denk dat het ATV-bestuur en onze Senaat hier ook wel over praten trouwens.

C.A. schreef: In ieder geval lekker de huidige gezamenlijke dingen goed bezoeken is een mooi streven, meer opkomst mag wel op Vraccie-feestjes.

Hmm, waar je dus voor moet uitkijken is dat je samen staat te praisen, maar dan naast elkaar, net als dat we op Vraccie-feestjes naast elkaar bierdrinken, maar niet met elkaar. Ik denk niet dat mensen aansporen om naar Vracciefeestjes te gaan gaat helpen. Je kunt beter het initiatief nemen van een gezamenlijke sing-in oid, met een verbroederingsborrel er achteraan, zodat je een biertje kunt drinken met dezelfde mensen als waarmee je net God aanbeden hebt.

Ik sta overigens positief tegenover intensievere samenwerking, voornamelijk op geloofsgebied. Daar overstijgt je identiteit als christen/grefo de respectievelijke verenigsidentiteit (IMHO).