L1Rn4urAyA7aTEe
Nu.nl schreef: 'Duizenden doden door explosie vrachttreinen' Uitgegeven: 22 april 2004 16:59 SEOUL - Op een treinstation in Noord-Korea aan de grens met China, zijn donderdag mogelijk tot 3000 doden gevallen door een grote explosie. Twee vrachttreinen die olie en gas vervoerden, botsten ter hoogte van het station van Ryongchon op elkaar en ontploften, aldus het Zuid-Koreaanse televisiestation YTN. Het station zou volledig zijn verwoest. Ook het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap repte van duizenden doden. De explosie had plaats enkele uren nadat de trein van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Il het station was gepasseerd. Die was op de terugweg van zijn bezoek aan China.

Enorm erg natuurlijk, maar wat denken jullie, zou het een aanslag kunnen zijn?

Koning David

Verschrikkelijk, zo'n ramp. Het lijkt mij niet dat dit een aanslag is omdat we het hebben over Noord-Korea, een vijand van de Verenigde Staten. Maar of het nu wel of geen aanslag is maakt niet uit. Het gaat om de slachtoffers en de nabestaanden. Ik hoop dat de overlevenden goed worden opgevangen. Ik maak maar hier zorgen over want Noord-Korea zit potdicht.

Als hier in Nederland een keer 50 doden bij een brand of een explosie vallen, dan is er 3 dagen niets anders op televisie. Dit soort dingen komt vaak niet eens op tv, maar het gebeurd heel vaak en ook met dergelijke getallen. Hoe vaak je niet in 5 regels in de rubriek 'buitenland' leest dat er weer honderden doden zijn in China door een ontplofte vuurwerkfabriek (voornamelijk kinderen) of duizenden door een tyfoon.
Hier weet het gros niets van af. Dit is best wel vreemd, tuurlijk het is niet in je eigen land of westerse beschaving maar het gaat vaak wel om duizenden mensenlevens.

Ook ik denk niet dat het om een aanslag gaat. Als het om Zuid-Korea was gegaan was het aannemelijker geweest maar ik denk niet dat Zuid-Koreanen het wagen een aanslag op Noord-Korea te wagen. Krijg je geheid een atoombom op je bakkes. Maar ja, dat is puur speculatie.

Op het een uur nieuws hoorde ik dat het ongeluk bevestigd is door de Noord-Koreaanse regering, maar er werd gesproken van 50-150 doden. Een aanslag lijkt mij onwaarschijnlijk, en volgens mij moet je dat ook pas overwegen als daar echt aanwijzingen voor zijn.
Het is waar dat er vaak weinig aandacht wordt besteedt aan ongelukken ver weg, maar met name in dit geval is dat ook logisch. Journalisten hebben natuurlijk geen toegang tot een land als Noord-Korea, en kunnen alleen berichten dat er iets gebeurd is maar niet precies hoe en wat.

GSV'er schreef: Als hier in Nederland een keer 50 doden bij een brand of een explosie vallen, dan is er 3 dagen niets anders op televisie. Dit soort dingen komt vaak niet eens op tv, maar het gebeurd heel vaak en ook met dergelijke getallen. Hoe vaak je niet in 5 regels in de rubriek 'buitenland' leest dat er weer honderden doden zijn in China door een ontplofte vuurwerkfabriek (voornamelijk kinderen) of duizenden door een tyfoon. Hier weet het gros niets van af. Dit is best wel vreemd, tuurlijk het is niet in je eigen land of westerse beschaving maar het gaat vaak wel om duizenden mensenlevens.

In noord korea is er de afgelopen drie dagen ook hoogstwaarschijnlijk niks anders op tv, en komen berichten over een nederlandse vuurwerkramp ook in een klein berichtje in de rubriek buitenland van de pyong yang times (of wat dan ook) wat is hier zo vreemd aan? Wil je dan een journaal met al het slechte nieuws van de hele wereld?
Bovendien, je kunt prima op de hoogte gehouden worden van al dit wereldnieuws als je BBC world of CNN aanzet, die lui zenden niks anders uit dan rampen, duizenden doden hier, honderden daar!.. Als je echt op de hoogte gehouden wil worden kan dat prima, ik denk alleen dat je er behoorlijk depressief van wordt.

Buffy schreef: [..] In noord korea is er de afgelopen drie dagen ook hoogstwaarschijnlijk niks anders op tv, en komen berichten over een nederlandse vuurwerkramp ook in een klein berichtje in de rubriek buitenland

?????

Net het Noord Koreanse Nieuws gezien (via BBC) en zoals je wel had kunnen verwachten wordt deze ramp aan de eigen onderdanen geheim gehouden. Nix dus over de ramp op Noord Koreanse TV. (of in ieder geval heel weinig!)

Hoofditem, het Leger mannen Koor had een optreden, alle goede dingen die Kim (of hoe die dictator ook heet) heeft gedaan werden opgesomt en de landschappenbeelden waren weer ongekend mooi.

Robespierre

Er wordt natuurlijk gedoeld op de selectieve aandacht voor doden, alsof er een rangorde is in belangrijkheid. Noordkoreanen en Chinezen zijn dan wel mensen, maar een ramp wordt pas boeiend als er een Nederlander bij is omgekomen. Dat is walgelijk en ik denk dat de journalistiek daar best wat aan kan veranderen.

'ongeluk o -ken 1 tegenspoed; ongunstige loop van de omstandigheden; 2 ongunstige toestand, omstandigheden; 3 ramp, ongeval.

Ik stel voor deze definitie te wijzigen in:

'ongeluk o -ken 1 aanslag; 2 aanslag van moslimterroristen.