Sjoerdk

Ik ben een student in Groningen, en ben op dit moment nog geen lid van een studentenvereniging. En daarom opzoek naar een christelijke studentenvereniging. Besef dat ik hier wel beetje laat mee ben, of juist heel vroeg... Maar ik zat tot afgelopen jaar nog op een sportvereniging, in mijn ouderlijke woonplaats, waardoor ik het niet goed te combineren vond, maar dat terzijde

Mijn vraag gaat over de kerkelijke achtergrond van de leden van GSV. Zelf ben ik Nederlands Gereformeerd en ik weet dat de meeste Vrijgemaakt zijn. Maar dat er door de het 'nieuwe' lidmaatschapscriterium ook niet vrijgemaakten lid kunnen worden. Maar ik vroeg mij af of er hierdoor werkelijk wel studenten lid zijn geworden van een andere achtergrond? Of dat hier nog een beetje vreemd tegen aangekeken wordt en mensen zoals ik, zich een beetje een vreemde eend in de bijt voelen. GSV lijkt mij namelijk wel de leukste christelijke vereniging en ik denk dat ik op het gebied van geloofsopvattingen niet meer verschil, dan sommigen van GSV onderling.

Sjoerd

Ik weet niet hoeveel niet-vrijgemaakten afgelopen jaar lid zijn geworden. De senaat kan daar wellicht meer over vertellen.

Wel weet ik zeker dat je niet met argusogen bekeken zal worden! Er zijn meerdere gsv'ers die niet vrijgemaakt zijn en absoluut als normaal en volwaardig lid beschouwt worden.

Sterker nog: over het algemeen worden deze mensen enorm in het zonnetje gezet...

Ik weet zeker dat er afgelopen jaar leden lid zijn geworden die niet vrijgemaakt zijn.

zeg gerust een stuk of 5

ik ben ook ned geref en ik merk dr ook nie veel van hoor, tis hier gewoon harstikke leuk :)

Er zijn idd vast wel eerstejaars die niet vrijgemaakt zijn, maar het grootste gedeelte is volgens mij wel vrijgemaakt. Dat neemt niet weg dat je van harte welkom bent.
Er is echter nog wel een ander punt. Je kunt bij de GSV niet zomaar halverwege het jaar lid worden. Bij ons moet je eerst een ontgroening doorstaan en die is altijd in augustus. Pas daarna kun je lid worden (als je de ontgroening niet te zwaar vindt natuurlijk & halverwege afhaakt...).
Er is eventueel een mogelijkkheid tot intro-lid, maar daar zijn volgens mij regels voor, dus dat zou je met de senaat moeten overleggen.
Ik raad je sowieso aan om contact op te nemen met de senaat, die kan je direct verder helpen. Ik weet het mailadres niet maar daar kan een andere GSV-er je via dit forum wel aanhelpen...
Misschien tot in augustus.... (of eerder)

ik weet het al:

senaat@gsvnet.nl

Hallo Sjoerd,

leuk te merken dat je de GSV de leukste christelijke vereniging lijkt. Ik kan je nog iets beters vertellen. De GSV IS de leukste christelijke vereniging.

Maar even over jouw punt.
Het klopt inderdaad dat er met het 'nieuwe' lidmaatschapscriterium leden van niet vrijgemaakte achtergrond lid mogen worden. Dit is dus gedaan om mensen welkom te heten die studeren in Groningen en die zich naast de studie op christelijke wijze verder willen ontplooien en niet alleen op basis van een kerk dit willen doen maar meer op basis van intentie. Dus ook zeker voor jou. Dat jij Nederlands Gereformeerd bent maakt niet uit. Het gaat erom dat jij de intentieverklaring wilt ondertekenen. Als jij dat doet dan zul je zien dat er tegen jou absoluut niet vreemd aan wordt gekeken.
Er zijn wel een aantal mensen van niet vrijgemaakte huize. Maar er zijn ook binnen de GSV mensen die niet meer vrijgemaakt zijn etc.
Mensen zijn hier verschillend, denken hier verschillend, doen hier verschillend. Dat maakt de GSV divers en juist heel erg tof.

Als ik jou verhaal zo lees, dan weet ik het al. Sjoerd, kom gewoon op de GSV. Ik nodig je in elk geval van harte uit om eens een biertje te komen drinken in onze societeit aan de Hereweg 40.

Met vriendelijke groeten,

Spreek hier de campagneleider voor de Kei-week?

Heey Sjoerd,

Ik ben zelf dit jaar lid geworden van de GSV en ik ben Evangelisch (nog wel ietsje afwijkender van geref. vrijg. dan Nederlands geref. denk ik). En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je daar echt niet op afgerekend wordt. Het is bij mijzelf de aanleiding geweest voor een paar goede gesprekken. De GSV is gewoon een supertoffe vereniging en ik raad je dan ook echt aan je niet te laten tegenhouden door het feit dat je uit een andere kerk komt. Je moet wel even het novitiaat doorlopen (zie mallechien) maar dat heeft tot nu toe iedereen overleefd. Bovendien is het gewoon een toffe ervaring (je doet dingen waarvan je normaal gesproken zou zeggen bekijk het maar) en je krijgt er heel veel voor terug!!!

Misschien tot augustus of eerder als je een keertje een biertje komt drinken op de SooS

Groetjes