Agnes

Vanaf heden te zien in de expositiezaal van het Harmoniegebouw (Oude kijk in 't Jat 26):

Tentoonstelling
'Bespottelijk: Spotprenten ten tijde van de Eerste Wereldoorlog'

Geopend van dinsdag t/m vrijdag van 12.00-17.00 uur (toegang gratis)

[/b]

‘Bespottelijk: Spotprenten ten tijde van de Eerste Wereldoorlog’

Sarcastisch en ronduit schokkend. Deze termen zijn van toepassing op de prenten in de tentoonstelling ‘Bespottelijk’, waarin de gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog bekritiseerd worden. Wie deze tentoonstelling bezoekt zal onder de indruk raken van het actuele karakter van de spotprenten. Ze vormen nog steeds een aanklacht tegen de verschrikkingen die elke oorlog met zich mee brengt.

De prenten werden tussen 1914 en 1920 gepubliceerd als bijlage bij het radicale weekblad ‘De Nieuwe Amsterdammer’. In de prenten werden de waanzin en tragiek van de Eerste Wereldoorlog van een scherp commentaar voorzien door de kunstenaars Piet van der Hem, Jan Sluijters en Willy Sluiter. De kunstenaars deinsden er niet voor terug om de politieke situatie in de wereld en de neutrale positie van Nederland kritisch in beeld te brengen.

Geopend van 20 februari tot en met 17 maart 2006
Tentoonstellingszaal Harmoniegebouw: Oude Kijk in ’t Jatstraat 26, Groningen
Dinsdag t/m vrijdag van 12.00-17.00 uur (Toegang is gratis)
Georganiseerd door studenten Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen

Erg de moeite waard, deze tentoonstelling. Leuke thematische indeling en erg mooie platen maken het erg interessant en leuk om eens te bekijken.

Als je Agnes even belt krijg je vast wel een rondleiding. :D
(Bedankt nog, Agnes)

Ja ik ben net ook langs geweest bij de tentoonstelling (dit omdat ik vanmiddag met de rondleiding voor regio Rood een vergadering heb). Maar ik kan het zeker aanbevelen. Erg mooie cartoons en sommige waren shockerend (vooral als je het in zn tijd plaatst!).
Agnes, goed bezig!

Voor liefhebbers staat er een uitgebreid artikel over de tentoonstelling en de prenten in De Groene Amsterdammer: http://groene.alias.nl/index.php?show=article

Agnes bedankt voor de rondleiding! het was mooi en leuk en interessant! :D

Agnes, echt supertof!! Ik ben blij dat jij erbij was anders had ik veel dingen niet gezien of geweten. Nog heel erg bedankt!

Wat mij weer op het volgende brengt: Agnes, kun je nog even zorgen dat die spotprenten op posterformaat te krijgen zijn? Ik kreeg van een collega van je vandaag de magere tip dat ik de affiches wel van de prikborden kon jatten. Ook een optie, maar je kunt me nog overhalen op legale wijze eraan te komen...

Jo ik hou er wel even eentje voor je achter. Morgen zit ik van 12-17 in de Harmonie bij de tentoonstelling dus als je dan ff langsloopt...

Deze week voor het laatst te zien. Dus kom nog even langs;)