Stieneke

Amicae amicique,

Ongetwijfeld heeft u een stembiljet ontvangen voor de waterschapsverkiezingen. U kunt uw stem uitbrengen van 13 t/m 25 november via de post.

De grens van de 2 waterschappen uit onze provincie loopt precies door de stad Groningen. Oost valt onder Hunze en Aa's, en West onder Noorderzijlvest.

Mocht u meer willen weten over de waterschappen, dan kunt u via onderstaande sites meer informatie krijgen en zelfs een kieskompas invullen als u niet weet op wie u uw stem wilt uitbrengen. Nieuw bij deze verkiezingen is dat de leden van het waterschaps nu worden verkozen via een lijstenstelsel, voorheen was het personenstelsel van kracht.

http://www.noorderzijlvest.nl/ http://www.hunzeenaas.nl/ http://www.waterschapsverkiezingen.nl/

Ha dank je wel. Ik wist al niet zo goed wat ik er mee moest, maar dan werkt zo'n kieskompas toch wel.

Kan iemand me uitleggen waarom er eigenlijk landelijke politieke partijen meedoen aan zoiets als Waterschapsverkiezingen? Bij mij rijst altijd de indruk dat het hier veel meer om degelijk duurzaam bestuur gaat dan iets dat gebonden is aan partij-ideologie. Toch een beetje misleiding van de kiezers dan, omdat ze misschien op de PvdA stemmen 'omdat ze het altijd stemmen', terwijl daar wellicht de grootste bestuurlijke minkukels rondlopen.

Noot: de PvdA is slechts een voorbeeld.

Vriend Niels

Waterschapsverkiezingen zijn natuurlijk één grote grap, zoals gisteren ook bij de Jakhalzen in DWDD te zien was. Toch wil ik graag stemmen op het CDA, maar mijn envelop is kapot gegaan. Dat kwam doordat ie al een beetje dichtgeplakt was. Ik kan hem natuurlijk dichtplakken met plakband, maar dan lijkt het alsof ik meedoe met de verkiezingen in Noord-Korea en de postbode nog even mijn stem heeft veranderd. Kortom Stieneke, is mijn stem nog geldig?

Ik wil namelijk wel voorkomen dat van die milieuclubjes aan de macht komen die heel Nederland willen veranderen in één groot moeras en natuurgebied.

Vriend Niels schreef: Waterschapsverkiezingen zijn natuurlijk één grote grap, zoals gisteren ook bij de Jakhalzen in DWDD te zien was. Toch wil ik graag stemmen op het CDA, maar mijn envelop is kapot gegaan. Dat kwam doordat ie al een beetje dichtgeplakt was. Ik kan hem natuurlijk dichtplakken met plakband, maar dan lijkt het alsof ik meedoe met de verkiezingen in Noord-Korea en de postbode nog even mijn stem heeft veranderd. Kortom Stieneke, is mijn stem nog geldig? Ik wil namelijk wel voorkomen dat van die milieuclubjes aan de macht komen die heel Nederland willen veranderen in één groot moeras en natuurgebied.

Oioioi, ik heb het ook gezien idd. Wat een grap. Die gast van de LPF zou ik wel als het paard van Troje binnen willen loodsen.

Vriend Niels schreef: Kortom Stieneke, is mijn stem nog geldig?

Je stem is nog steeds geldig. Als de envelop echt onbruikbaar is, dan mag je het stembiljet ook sturen naar het antwoordnummer van het betreffende waterschap.

Je kunt er ook voor kiezen het stembiljet zelf bij het waterschap af te leveren. Dit kan tot dinsdag 25 november 12.00u. Via de postcodetool op de website van het waterschap kun je de adresgegevens achterhalen.

ik weet nog niet met welke partij ik in zee ga... straks raak in van de regen in de drup en stroomt al mijn vertrouwen in die partij weg. Gelukkig komt er na regen zonnenschijn.

Vriend Niels schreef: Ik wil namelijk wel voorkomen dat van die milieuclubjes aan de macht komen die heel Nederland willen veranderen in één groot moeras en natuurgebied.

Helemaal mee eens! Ook zoiets belachelijks: men gaat een stuk van Zeeland weer onder water zetten ter compensatie van het uitdiepen van de westerschelde. Vruchtbare landbouwgrond onder water zetten en het vervolgens 'natuur' noemen. Veel gekker moet het niet worden.

Is er eigenlijk een partij die er op tegen is om kunstmatige moerassen te kweken in ons overbevolkte landje?

Wel grappig dat mijn stem uiteindelijk ook in de buurt lag van mijn kieskompas. Kwestie van intuïtie zullen we maar zeggen...

Deed je zelf niet mee Antuma? Student en Sloot, klinkt prima.

Student en Nat is veel mooier :wink:

Ik vind dat er een paar goede Christelijke standpunten moeten komen over hoe de dijken beheerd moeten worden...

zucht, zet er een paar mensen neer met verstand ipv politieke partijen...

YeHeSs schreef: Student en Nat is veel mooier :wink:

Gerstennat - nog beter.

imhotep schreef: Ik vind dat er een paar goede Christelijke standpunten moeten komen over hoe de dijken beheerd moeten worden... zucht, zet er een paar mensen neer met verstand ipv politieke partijen...

Daar sluit ik me volledig bij aan.

Bovendien vind ik de waterschapsverkiezingen een bedreiging voor de democratie.

H3nQ schreef: Daar sluit ik me volledig bij aan. Bovendien vind ik de waterschapsverkiezingen een bedreiging voor de democratie.

Ha! H3nQ, kun je dat nog even toelichten?

Ja hoor, dat kan.

Democratie is iets waar heel veel mensen heel lang voor hebben gestreden. Nog steeds wordt er voor gestreden, omdat het nog lang niet overal is ingevoerd. Democratie is nu een fundamenteel recht en een kenmerk van beschaving geworden. Democratie is iets wat we in ere moeten houden, en niet moeten "verspillen" aan iets als waterschapsbeheer. Waterschapsbeheer heeft niets met politiek te maken, daar moeten gewoon mensen mee bezig zijn die er verstand van hebben.

Democratie is iets wat we serieus moeten nemen, het is de basis van ons hele politieke systeem. En dan komt er iemand met het briljante idee van waterschapsverkiezingen. Als je de mensheid zover wilt krijgen dat hij zijn grondwettelijke recht niet meer serieus neemt, lijken waterschapsverkiezingen me een goed begin.

Waterschapsbeheer heeft wel iets met politiek te maken. We betalen er namelijk belasting voor. Wie betaald bepaald. Daarom heb je dmv verkiezingen invloed op het beleid. Jij als betaler mag dus mensen kiezen die er verstand van hebben. En er valt wel degelijk iets te kiezen. Om het simpel te zeggen; CDA zal haar beleid op de boeren richten, de linkse partijen zullen nadruk leggen op natuurbescherming, ChristenUnie op eerlijke verdeling van de kosten en op veiligheid en de VVD op recreatie en belastingen.

Dit is democratie in de kern, Nederlanders nemen zichzelf én water serieus.

Fop schreef:
Vriend Niels schreef: Ik wil namelijk wel voorkomen dat van die milieuclubjes aan de macht komen die heel Nederland willen veranderen in één groot moeras en natuurgebied.

Helemaal mee eens! Ook zoiets belachelijks: men gaat een stuk van Zeeland weer onder water zetten ter compensatie van het uitdiepen van de westerschelde. Vruchtbare landbouwgrond onder water zetten en het vervolgens 'natuur' noemen. Veel gekker moet het niet worden.

Is er eigenlijk een partij die er op tegen is om kunstmatige moerassen te kweken in ons overbevolkte landje?

Volgens mij moet je dan CDA stemmen. Dat is echt een boerenpartij.
Sanzo Panza

waterschappen zijn altijd al een heet hangijzer geweest in de Nederlandse politiek. Willem de eerste had al ruzie met de besturen van de waterschappen. de waterschappen hadden in die tijd zoveel specifieke kennis dat ze zelfstandig konden beslissen wat ze deden en hoeveel geld Willem even moest betalen. tegenwoordig leeft dit probleem nog steeds in mindere mate. inmiddels zijn er 26 waterschappen waar niemand echt zicht op heeft. ze vragen allemaal hun eigen tariefen en lijken allemaal hun eigen macht te willen beschermen. jammer dat ze gewoon niet tot een overzichtelijk staatsorgaan zijn gemaakt. nu moeten we er zonodig over stemmen. de landelijke politiek denkt met hun inbreng de waterschappen te kunnen reguleren. volgens mij gaat dat echter niet lukken. ik zou graag of een zelfstandig waterschap of de waterschappen als overheidsonderdeel zien. uit protest wilde ik op de hengelsportvereniging gaan stemmen. helaas was dit laatste niet mogelijk

Rinze schreef: Waterschapsbeheer heeft wel iets met politiek te maken. We betalen er namelijk belasting voor. Wie betaald bepaald. Daarom heb je dmv verkiezingen invloed op het beleid. Jij als betaler mag dus mensen kiezen die er verstand van hebben. En er valt wel degelijk iets te kiezen. Om het simpel te zeggen; CDA zal haar beleid op de boeren richten, de linkse partijen zullen nadruk leggen op natuurbescherming, ChristenUnie op eerlijke verdeling van de kosten en op veiligheid en de VVD op recreatie en belastingen. Dit is democratie in de kern, Nederlanders nemen zichzelf én water serieus.

Ik meende het niet heel erg serieus moet ik zeggen, maar ik had de ironie wel wat meer moeten benadrukken.

Ik vind wel nog steeds dat waterschapsverkiezingen onzin zijn. We beslissen toch ook niet over bijvoorbeeld het bestuur van de belastingdienst? dat zijn ambtenaren die namens de democratisch verkozen overheid functioneren. En zo zou het met waterschappen ook moeten zijn.