St. Reform. Wijsbegeerte

Op 21 november 2008 zal in de Jacobikerk te Utrecht het Bewegingcongres plaatsvinden. Dit congres wordt georganiseerd rond duurzaamheid, en wel duurzaamheid in relatie tot utopie. Dit naar aanleiding van het themanummer van het tijdschrift Beweging dat hierover onlangs is uitgekomen, en een publicatie die Gijsbert Korevaar, Jan Hoogland, Maarten Verkerk en Marc de Vries hierover in voorbereiding hebben.

Tijdens het Bewegingcongres zal nader worden ingegaan op aspecten van duurzaamheid die tot nu toe onderbelicht zijn, zoals: Wat zegt deze problematiek over ons? Wat zijn precies onze drijfveren wanneer we met duurzaamheid bezig zijn? Is de manier waarop moderne mensen met de wereld omgaan per definitie schadelijk voor onze leefomgeving, of is een duurzame omgang met de schepping mogelijk? Moeten wij onze hoop stellen op duurzaamheidconcepten als het Cradle to Cradle-principe, of is dit slechts een irreƫle droom waar wij elkaar graag aan helpen om ons gezicht van een dreigend onheilsscenario af te wenden? Grondvraag daarbij is: in hoeverre is sprake van utopisch denken? Hier zal aandacht aan worden besteed vanuit vijf verschillende perspectieven: vanuit technisch perspectief (dr.ir. Gijsbert Korevaar), gedragsperspectief (prof.dr. Jan Boersma), bedrijfsperspectief (ir. Rein Willems), utopisch perspectief (prof.dr. Jan Hoogland) en praktijkperspectief (Wijnand Duyvendak).

Het Bewegingcongres wordt georganiseerd door Beweging in samenwerking met de Stichting voor Reformatorische Wijsbegeerte.

Ga voor meer info naar www.christelijkefilosofie.nl en klik rechts op Bewegingcongres

Interessant! Ga ik zeker proberen bij te zijn.

Herbsgarden
St. Reform. Wijsbegeerte schreef: Wijnand Duyvendak geeft een worshop kraken

Ai, moet die beste man nu al als spreker op tour langs allerlei vuige zaaltjes om z'n brood te verdienen? Maar klinkt wel aardig, dit congres. Weet alleen weinig van de sprekers en dat het gratis is, is leuk, maar zegt ook wel iets over de kwaliteit, vrees ik.

Wat een onzin. De oprichter van de GSV vind je kwalitatief niet goed? :P

http://www.christelijkefilosofie.nl/ind ... ac26b7c4b5 hier vind je meer info over de sprekers. Ik ben blij dat ik het hier tegenkom. Ik heb namelijk voor mijn opleiding een zogenaamde CoP (Community of Practice) en dat gaat over het Cradle 2 Cradle principe. Lijkt me erg bijzonder als ik die mensen mee kan krijgen naar deze conferentie. Komen mooie gesprekken uit meen ik.

Opzich interessant, maar als de inhoud van het congres van een zelfde niveau is als de inhoud van het tijdschrift, dan hoef je niet te gaan. Er staat werkelijk niet veel interessants en hoogdravends in.