JP.

Aangezien de zon nog wat op zich laat wachten heb ik me eens verdiept in de wereld van het DVD's rippen en encoden. Op volkomen legale wijze overigens (webcie :wink: ).

Het rippen gaat prima, maar het encoden (met FlaskMPEG) heeft nogal wat voeten in de aarde. Het probleem ligt vooral bij het bepalen van de bitrate, en bij welke codec.
Bij DivX is dit m.b.v. de bitrate calculator nog wel redelijk te bepalen, maar de kwaliteit daarvan blijkt wat dubieus. Xvid ziet er beter uit, maar komt met een nogal onprecieze calculator.
Een bitrate van 900 is ongeveer nog aanvaardbaar, maar als ik die neem zit ik met films die op anderhalve CD passen. Ik wil graag kunnen bepalen dat een film exact op 1 of 2 CD's past. Kwaliteit (bitrate) aan de hand van de ruimte dus.

Mijn vraag is dan ook: wie o wie heeft verstand van deze dingen, en/of kan mij aan een betrouwbare Xvid bitrate calculator helpen?
Of als iemand het geheim weet voor een scherpe DivX poort mag hij of zij dat ook wel vertellen.

Kleine kans, maar ach. Niet gemist is altijd raak.

ik heb me er ook ooit eens in verdiept, lastige materie

het encoden van een eenmaal geripte dvd doe je eigenlijk op de gok, voor elke film zul je afzonderlijk de instellingen moeten 'finetunen', het zou dus goed kunnen dat je een paar keer overnieuw moet beginnen voordat je de juiste waarden hebt, en aangezien het op de meeste computers nogal een aardige klus is kan dat behoorlijk frusterend zijn... :wink:

overigens is het goed mogelijk om een image van 700 en (en zelfs nog wel groter!) op een cd-rom van 650 te branden, omdat elke cd-rom nog extra ruimte heeft voor bv een filesysteem, hier kun je dus wel goed gebruik van maken mocht je image (of file) te groot worden.

veel succes!

zoek anders eens op , hebben ze topics vol met info over van alles!

PS het is: niet geschoten is altijd mis! :wink:

Tolle schreef: voor elke film zul je afzonderlijk de instellingen moeten 'finetunen'

Dat klopt. Daar ben ik dan ook al een middag en avond mee bezig geweest. Ik probeer aan de hand van stukjes van twee minuten uit te rekenen hoe groot de hele film wordt, maar dat is natuurlijk niet echt betrouwbaar en inderdaad best frusterend werk.
Hoewel het encoden van een 94 minuten film hier in 2,5 uur gebeurd is, in tegenstelling tot de 6 tot 10 die op de verschillende sites vermeldt staat. Hiephoi! :D

Tolle schreef: overigens is het goed mogelijk om een image van 700 en (en zelfs nog wel groter!) op een cd-rom van 650 te branden

Daar had ik vluchtig ergens iets over gelezen ja. Maar dat is alleen bij video-bestanden toch? En daar moest je ook weer allerlei acties voor ondernemen. Dat komt nog wel een keer. Eerst maar eens goed kunnen bepalen hoe groot het ding wordt.

Oh ja, ik heb de moed opgegeven om The Gladiator met kwaliteit op 1 CD te passen. :)

Jean schreef: 2,5 uur
Jean schreef: Oh ja, ik heb de moed opgegeven om The Gladiator met kwaliteit op 1 CD te passen. :)

geen wonder... :shock:

wat je zou kunnen doen, en wel een lastige operatie is opzich, je zoekt gewoon een man of 5 op, en dan ga je gewoon tegelijk met verschillende waarden je rip encoden, dan vergelijk je de kwaliteit en zoek je de beste uit, of neemt deze settings over voor een nog beter resultaat.

zoiets moet binnen vinkhuizen enigszins mogelijk zijn...

Jean schreef: Daar had ik vluchtig ergens iets over gelezen ja. Maar dat is alleen bij video-bestanden toch? En daar moest je ook weer allerlei acties voor ondernemen. Dat komt nog wel een keer. Eerst maar eens goed kunnen bepalen hoe groot het ding wordt.

één vinkje in Nero 8)

Er zijn ook cd's van 800 mb, maar dan zit je weer met die film die net 820 mb is geworden...

Hoezee!

Vandaag mijn Gladiator-rip in tweeën geknipt:
CD 1: 719 Mb
CD 2: 714 Mb

:D Lang leve de bitrate-calculator!

Dit topic kan wat mij betreft dus wel worden.