Senaat

Amicae Amicique,

Vanavond zal de GSV-soos, wegens het op 3 juni 1993 genomen besluit inzake soos op hemelvaartsdag, geen doorgang kunnen vinden. Hedenochtend bleek het quorum niet aanwezig te zijn in de vrijgemaakte kerken van de 4 windstreken van Groningen die om half 10 of later begonnen. Het aantal in Groningen-west zou kunnen maken dat het quorum wel aanwezig zou zijn maar die bewuste dienst begon al om 9.00 uur.
Gelukkig heeft een enthousiaste GSV-er het op zich willen nemen de soos te reserveren om zo toch gelegenheid te scheppen om deze donderdag op soos samen te komen nadat we de amicitia hebben kunnen beleven bij de barbecue aan de Hoornse Plas.

met amicale groet,

namens de Senaat,
Henk van Biessum

Wie heeft er geteld in Oost dan??

zo lang als ik lid ben, is er op hemelvaartsdag altijd soos geweest. Ik zie de noodzaak van het besluit dan ook niet echt meer in.
Is het besluit ooit genomen om mensen die 's ochtends niet naar de kerk willen, maar 's avonds wel naar soos, van dat gedrag te doen afzien?

geen idee, ik denk dat het besluit er is omdat het naar buiten toe (ook naar binnen natuurlijk) heel vreemd is dat mensen niet naar de kerk gaan en wel naar SooS. Dan hoeft daar bij iemand nog niet gelijk sprake te zijn van een 'verkeerde prioriteiten kwestie' maar het kan wel heel vreemd overkomen.

Maar... ik nodig iedereen uit om op SooS te komen vanavond. Ik heb de SooS gereserveerd voor alle GSV'ers, dus iedereen kan gewoon komen!

Volgens mij is het besluit genomen omdat dit de makkelijkste manier is om te kijken of er genoeg mensen in de stad zijn om de soos open te doen. Je kunt ook iedereen gaan bellen of ze in de stad zijn, maar dan is dit toch handiger.

Robbert schreef: Maar... ik nodig iedereen uit om op SooS te komen vanavond. Ik heb de SooS gereserveerd voor alle GSV'ers, dus iedereen kan gewoon komen!

Wauw, Robbert geeft een feestje!! hoeveel consumpties per persoon komen op jouw naam, Robbert :lol: :wink:

Bij mijn weten is het besluit wel degelijk genomen om GSV'ers te stimuleren 's morgens naar de kerk te komen. Goede zaak wat mij betreft. Snap nog steeds niet waarom college om 9 uur wel haalbaar is en de kerk niet. Misschien een nieuw besluit waarin staat dat je alleen naar soos mag als je 's morgens ook naar de kerk bent geweest ;).

Volgens mij interpreteert de Senaat het besluit trouwens wel ietwat verkeerd. De niet-voor-half-tien-regel is juist bedoeld om de regel wat te versoepelen. Ik geef wel toe dat het uiterst dubieus is geformuleerd en hoe het nou precies werkt heeft volgens mij nooit iemand gesnapt, dus wat dat betreft zou er sowieso wel es opnieuw naar het besluit gekeken mogen worden. In ieder geval is het raar om het besluit zo te interpreteren dat het voorstel erdoor onhaalbaar wordt. In West waren trouwens 23 GSV'ers. Deze zijn overigens tot nu toe ook elk jaar meegeteld omdat men niet goed wist wat men met lid 2. van het besluit aanmoest.

Overigens draagt lid 3. de Senaat op te controleren of het quorum aanwezig is. Ik ben benieuwd wie dit in Oost, Noord en Zuid hebben gedaan.

Verder maakt het mij ook weinig uit, want ik ben er vanavond toch niet, maar goed...

Geertsma schreef: De niet-voor-half-tien-regel is juist bedoeld om de regel wat te versoepelen.

Oeps, ik zie op GV Groningen dat de dienst in Groningen West om 9.30 is.
En ik het kerkblad staat 9.00 uur! Was altijd een traditie om op hemelvaartsdag iets eerder te beginnen als de rest, vertelde men.

Hoe zit dat, in het kader van die 'half tien regeling'?

Geertsma schreef: Bij mijn weten is het besluit wel degelijk genomen om GSV'ers te stimuleren 's morgens naar de kerk te komen. Goede zaak wat mij betreft. Snap nog steeds niet waarom college om 9 uur wel haalbaar is en de kerk niet. Misschien een nieuw besluit waarin staat dat je alleen naar soos mag als je 's morgens ook naar de kerk bent geweest ;).

Ik heb gisteravond andersom gepeild. Op soos heb ik gecontroleerd wie er 's ochtends in de kerk hadden gezeten. Daaruit bleek dat een zeer substantieel gedeelte (ruimschoots meer dan de helft) er niet was geweest.
Ik ben van mening dat mensen op de GSV mij best mogen aanspreken op mij kerkgang, maar dat dit niet in een besluit min of meer afgedwongen moet zijn. Het kan een makkelijke manier zijn om te peilen hoeveel mensen er op soos komen (hoewel het verband tussen kerkgang en soosbezoek niet op blijkt te gaan), maar als de soos zoals gisteravond gewoonweg door een GSV'er wordt afgehuurd (Robbert bedankt), lijkt het mij toch duidelijk dat er een ongewenste situatie is ontstaan.

Mensen wilden over de afgelopen jaren op Hemelvaartsdag steeds gewoon naar soos. Daarmee is de noodzaak van het besluit vervallen (vermoedelijk een lage opkomst, of gaat het er echt om dat zoveel mogelijk GSV'ers 's ochtends in de kerk zitten?).

Geertsma schreef: Overigens draagt lid 3. de Senaat op te controleren of het quorum aanwezig is. Ik ben benieuwd wie dit in Oost, Noord en Zuid hebben gedaan.

Stel dat de GSV binnenkort open gaat. Dan wordt het nog lastiger om te peilen of het quorum wel aanwezig is.