Alladin

Via H. Schilthuis (Gomarus College) werd mij gevraagd te polsen of er mensen zijn die begeleiding willen en kunnen geven aan leerlingen met een Persoonsgebonden Budget (PGB).

Bij het Gomarus College in Groningen melden veel ouders zich aan van deze leerlingen, met de vraag of er mogelijkheden zijn voor begeleiding.
PGB gaat in principe niet via de school, maar school wil wel graag bemiddelen tussen ouders en mogelijke begeleiders en stelt ook ruimte beschikbaar waar deze begeleiding gegeven kan worden.

Het gaat om een aantal Havo- en VWOleerlingen die gediagnosticeerd zijn met ADHD of PDD-nos en die een budget hebben gekregen voor ondersteunende of activerende begeleiding. De begeleiding omvat meestal (afhankelijk van de diagnose):

  • leerstof structuren en leeraanpak verbeteren
  • agenda helpen structureren en helpen plannen
  • contact met leerkrachten verbeteren

kortom, als begeleider moet je een stok achter de deur zijn, een motivator, en moet je enige orde in chaos kunnen (helpen) brengen. Ontzettend leuk en uitdagend werk!

Is dit iets voor jou.. zie jij het zitten om 1 of meer leerlingen te begeleiden naast je studie (1 leerling krijgt meestal budget voor 3 a 4 lesuren in de week), neem dan z.s.m. contact op met Harry Schilthuis, 050-5497477 of h.schilthuis@gomaruscollege.nl
Zelf begeleid ik 2 leerlingen op 3 dagen, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan een combinatie van 1x 1 en 1x 2 lesuren.

Als je nog vragen hebt kun je mij ook altijd bellen, 06-16454343.

Groetjes Alinda Zuidhof

Worden er geen eisen gesteld aan bv opleiding of ervaring?

Ik doe het ook, heel erg leuk, zolang ze maar voldoendes halen. :)

Ik denk dat je niet veel ervaring nodig hebt. Als je dingen niet weet kan je altijd even in hun boeken duiken. Verder helpt het je zelf ook via het opdoen van ervaring en discipline uiteraard. Gewoon doen!

@ pytric: het is aan de ouders om 'kwalitatief verantwoorde zorg' in te kopen. Wat inzicht in de stoornis is dus zeker wel handig, maar je kunt hierin snel leren. Het belangrijkste is dat je je kunt aanpassen aan wat iemand nodig heeft en wat zijn of haar zwakke punten zijn.

Zijn er ook mensen die mij kunnen begeleiden? Ik ben laks, kan me niet concentreren en hou van pauze houden. Grootste probleem is dat ik geen persoonsgebonden budget heb.

Is dit een noodkreet koos??? ;)

Koos L schreef: Zijn er ook mensen die mij kunnen begeleiden? Ik ben laks, kan me niet concentreren en hou van pauze houden. Grootste probleem is dat ik geen persoonsgebonden budget heb.

denk dat dit wat meer is voor jou koos:

. is nog grattiesj ook!

L1Rn4urAyA7aTEe

Om welke periode gaat het? Ik kan evt. wel leerlingen begeleiden maar ik moet even zien hoe en wat in mijn programma.

Voor zover ik kan zien lijkt het wat op Remedial Teaching wat je doet. Of heb ik dat fout. Ik heb wel enig inzicht in de stoornissen (heb wat vakjes ontwikkelingspsychologie gevolgd, ooit).

Dus het lijkt me wel zinvol werk, maar ik kan evt. pas na de zomervakantie beginnen omdat ik nu ook nog een baan voor 55% heb.

Er zijn voldoende aanmeldingen en de gesprekken zijn afgelopen week gevoerd. Resultaat: een poule waaruit het komend jaar mensen kunnen worden gehaald om gekoppeld te worden aan leerlingen/ouders.
Dit topic kan dus dicht.