Rossatron

Vanmorgen in alle vroegte is op 94-jarige leeftijd prinses Juliana overleden. Deze oud-koningin, die regeerde van 1948-1980, verkeerde al jaren in zwakke gezondheidstoestanden en leefde dan ook uit het media-blikveld. Velen speculeerden reeds over het naderende einde. Vandaag is er een eind gekomen aan het uitzonderlijke gegeven dat vier generaties van Oranje in leven waren. Volgens de RVD is de prinses overleden aan een longontsteking. Hier kunt u reageren op dit nieuwsfeit. Ik spreek hierbij mijn medeleven uit met de koninklijke familie.

vanochtend stond nog in de Telegraaf dat het erg slecht ging met de prinses, terwijl bij het lezen van dit nieuwsbericht ze al overleden was.

even een kleinigheidje: er is een einde gekomen aan vier generaties ipv drie

Ik ben blij dat ze in alle rust is heengegaan, maar medeleven voor de familie is op zijn plaats

[offtopic]Drie is veranderd in vier, maar dit doet niets af aan het nieuwsfeit[/offtopic]

Zullen we dit niet op het forum doen?

Mijn medeleven gaat ook uit naar de familie, maar ons (relatief besloten) forum lijkt me niet de gepaste plek om ons medeleven te uiten.

Ik schat zo in dat er op het gemeentehuis binnenkort een condoleanceregister wordt geopend. Als je echt je medeleven wilt betuigen, gebruik dan dat register, en niet dit verenigingsforum.

Ook op internet is via de site van het koninklijk huis een condoleance register te vinden. Dit is daar speciaal voor bestemd.

Ook bij het overlijden van Prins Claus is er op dit forum een condoleance-mogelijkheid geweest. In ieder geval vind ik het goed er ook op dit forum aandacht aan te besteden. Het enkele feit dat dit forum enigszins besloten is, maakt het wat mij betreft nog niet ongepast. Natuurlijk kan iedereen, die dat wil, ook via de officiele kanalen de familie het medeleven betonen.

In ieder geval vind ik het goed er ook op dit forum aandacht aan te besteden

wat is daar zo goed aan dat je hier aandacht aan schenkt?
ga je voortaan bij iedereen die overlijdt zo'n forum openen dan?
wat mij betreft is het forum absoluut niet de plek voor zoiets. als je het er zo moeilijk mee hebt schrijf je het thuis maar op een papiertje

Nou dat vind ik wat lomp gezegd Boerma. Dit hele forum is er toch voor de hele GSV, als jij een topik wil openen over koehandel dan kan je dat doen. Als iemand anders een actueel onderwerp wil bespreken, dan kan iemand dat doen. Daar is een ieder vrij in.

Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk wel fan ben van het koningshuis en dat ik het heel erg vind voor de familie en andere gerelateerden. En ik leef in het bijzonder mee met prins Bernhard en koningin Beatrix. Alleen had ik niet zo heel veel met Juliana.

Ik moet zeggen dat ik de opmerkingen van erpeebee wel weer enorm tekenend vind. Ik stel voor dat iedereen, die grote moeite heeft met het bespreken van dit (inderdaad) actuele onderwerp gewoon van dit topic wegblijft, anders wordt het inderdaad ongepast. Als er dan niemand iets post is duidelijk dat ik een fout heb gemaakt door dit topic te openen.

Ik moet zeggen dat ik de opmerkingen van erpeebee wel weer enorm tekenend vind

weer? hoezo?

Ik zie ook niet goed wat er zo tekenend is eigenlijk... Dat moet je maar eens haarfijn uitleggen.
Wel zie ik dat er, hoewel ikzelf het nut totaal niet zie, ruimte moet zijn om een dergelijk topic te openen.

Iets heel anders: zijn er werkelijk mensen die dit nieuws veel doet? Komt misschien wat bot over, maar wat ik bedoel: de prinses was lange tijd ziek en dan op 94-jarige leeftijd in de slaap overlijden, het lijkt me zulks schokkend nieuws niet. (Denk niet dat ik weinig op heb met het koningshuis; maar zoals gezegd: ik zie het wereldnieuws niet.)

Je kunt het ook aan de reacties zien van mensen die bij het paleis langsgaan. Er worden weinig tranen gelaten, maar er wordt wel op haar teruggeblikt. Het is misschien geen wereldnieuws, maar mensen die haar als koningin hebben meegemaakt (waaronder ik) en tegelijk ook nog eens koningsgezind zijn kennen een beetje van haar persoonlijkheid en weten dat ze een goede koningin geweest is voor het land. Het moment van haar overlijden is niet zozeer een moment om over te treuren, maar meer om terug te kijken naar datgene wat ze heeft betekend voor het land.

Ja dat begrijp ik, Gerwald. Het wordt en werd je wel duidelijk gemaakt dat de prinses een belangrijke persoon is geweest voor Nederland. Terugkijken is dus op zijn plaats, zeker bij het overlijden. Maar om nu te rouwen en je medeleven te uiten op een forum, nee, dat komt in mij niet op.

je medeleven uiten doe je niet voor jezelf. Je doet het om mee te leven met nabestaanden. ik ben te nuchter om te zeggen dat je moet rouwen om het overlijden van Juliana. Ze is oud, ze heeft geleefd, het is haar tijd. ik hoop en verwacht dat degenen die om haar heen staan dit ook zo zien.
medeleven uiten doe je dus voor de nabestaanden, rouwen is iets wat je ook voor jezelf doet, omdat je iemand mist. Dat laatste is bij de gebeurtenis van afgelopen zaterdagochtend niet op z'n plaats dunkt me.

Wel zie ik dat er, hoewel ikzelf het nut totaal niet zie, ruimte moet zijn om een dergelijk topic te openen

ruimte is er wat mij betreft ook wel, maar als ik vind dat dat totaal onnodig is, en dat ik er geen behoefte aan heb om zoiets op de gsvsite te plaatsen,- i.p.v. gewoon naar het officiele condoleanceregister op internet te gaan- dan vind ik dat ik dat prima mag zeggen. zelfs al zeg ik dat 'lomp'.

maar mensen die haar als koningin hebben meegemaakt (waaronder ik) en tegelijk ook nog eens koningsgezind zijn kennen een beetje van haar persoonlijkheid en weten dat ze een goede koningin geweest is voor het land

was juist zaterdag op het nieuws dat het opmerkelijk was dat een groot deel van de mensen die daar kwam, juist kleine kinderen waren die haar nooit hadden meegemaakt.

maar tuurlijk als het je enorm aangrijpt dat iemand van in de negentig na een lang ziekbed overlijdt, dan is dat jou zaak, maar wat mij betreft is de gsvsite daar niet de plek voor, en dat heb ik kenbaar willen maken!

erpeebee schreef: was juist zaterdag op het nieuws dat het opmerkelijk was dat een groot deel van de mensen die daar kwam, juist kleine kinderen waren die haar nooit hadden meegemaakt.

niet alleen voor het paleis wandelen is een manier om je medeleven te uiten. in de krant van vandaag stonden de berichten van iets oudere mensen die Juliana als koningin hebben meegemaakt. En wat het betekent dat ook kinderen voor het paleis langslopen...

erpeebee schreef: maar tuurlijk als het je enorm aangrijpt dat iemand van in de negentig na een lang ziekbed overlijdt, dan is dat jou zaak, maar wat mij betreft is de gsvsite daar niet de plek voor, en dat heb ik kenbaar willen maken

dat is je goed recht!! wordt gerespecteerd.

Lijkt mij dat dit topic wel dicht kan, is nog niets zinnigs op gezegd.

zou graag nog wel even willen weten wat je met deze

Ik moet zeggen dat ik de opmerkingen van erpeebee wel weer enorm tekenend vind
zin bedoelde.
wat mij betreft mag dit topic idd daarna wel op lsot aangezien het er niet op lijkt, dat het doel waarvoor dit topic is gestart nog gehaald gaat worden. is waarschijnlijk mijn schuld en indien dat zo is spijt me dat wel.

Met alle respect voor de mensen die Juliana dierbaar achtten, ik vind dit topic ook totaal overbodig. Het staat nota bene op de voorpagina van de GSV site, net alsof de GSV bekend maakt dat Juliana niet meer leeft. Daar hebben we toch de RVD voor, die betalen we er met z'n allen voor!

Simon schreef: Met alle respect voor de mensen die Juliana dierbaar achtten, ik vind dit topic ook totaal overbodig. Het staat nota bene op de voorpagina van de GSV site, net alsof de GSV bekend maakt dat Juliana niet meer leeft. Daar hebben we toch de RVD voor, die betalen we er met z'n allen voor!

amen.
Webcie, kan dit verplaatst cq dicht?

Ik vind dat dit topic best zijn nut kan hebben als mensen maar gewoon reageren op het verscheiden van de moeder des vaderlands, en niet het nut en onnut van zo'n topic uitlichten.
Natuurlijk is niemand van het koninklijk huis erbij gebaat dat wij hier een register zouden tekenen. En natuurlijk zijn er andere plekken voor om dat te doen. Maar vergelijk het forum als een gesprek op soos: daar zou je het ook over de vorige koningin kunnen hebben, zeggen dat je geschrokken bent van het nieuws, of juist niet, of zeggen wat de koningin voor jezelf of voor Nederland betekend heeft.
En om de daad bij het woord te voegen:

De dood van prinses Juliana heeft me bepaald bij de waarde van ons koningshuis, niet om het systeem van de monarchie, maar om de invulling die het huis van Oranje eraan geeft. In al haar opgelegde beperkingen heeft Juliana laten zien hoe een mens liefde en ruimte kan tonen en hoe dit gepaard kan gaan met humor en een zekere mate van scherpzinnigheid.
In Juliana verliest Nederland een belangrijke figuur die de rust in ons land mede heeft gewaarborgd. Mijn gedachten zijn bij haar man, kinderen en overige familie.