keet

Deze oproep kregen wij binnen. Wie heeft zin in een kloostermidweekje ergens in mei? Reageer hier of stuur een mailtje naar senaat@gsvnet.nl.

13 februari
Geachte senaat van G.S.V.,

Het GSp – Studentenplatform voor Levensbeschouwing is een organisatie die cursussen,
lezingen en andere activiteiten organiseert op het gebied van religie, filosofie,
levensbeschouwing en maatschappij voor RuG- en HBO-studenten in Groningen. Het is
binnen de Groninger studentenwereld de voorziening voor ontmoeting, bezinning en
diepgang.

Naast ons reguliere voor- en najaarsprogramma worden er ook bijzondere activiteiten
georganiseerd. Dit jaar organiseert het GSp, met het thema ‘toewijding’ als leidraad, een
kloosterweek; van donderdag 10 mei tot en met zondag 13 mei zullen enkele
studenten een paar dagen op het GSp-pand het gestructureerde leven van een
kloosterling leiden, in tegenstelling het hectische leven van een student. Dit houdt in dat
er geleefd wordt volgens een strak dagritme en dat er ook veel aandacht wordt besteed
aan bezinning en meditatie. Er zal dus geleefd worden op een manier zoals dat ook
tegenwoordig nog in kloosters geleefd wordt. Verder zullen de studentmonniken veel
vrijwilligerswerk in de stad gaan verrichten.

Het GSp wil graag organisaties in de Groninger studentenwereld bij dit bijzondere
project betrekken, en dit is dan ook de reden van dit schrijven. Het GSp wil graag enkele
studentmonniken uitnodigen die namens hun vereniging meedoen aan de kloosterweek.
Behalve dat een week van rust en bezinning een bijzondere ervaring zal zijn, willen we,
door middel van het vrijwilligerswerk dat de monniken zullen gaan doen, ook aandacht
vragen voor een verscheidenheid aan goede doelen. De betrokkenheid bij deze
vrijwilligersactiviteiten hopen we ook te kunnen tonen door een vrijwilligersdag op
maandag 7 mei, aan het begin van de themaweek. We hopen dat geïnteresseerde
organisaties daar, samen met hun studentmonnik, ook aan mee willen werken om zo de
betrokkenheid van de studenten bij de stad te laten zien. Deze dag zal worden afgesloten
met een maaltijd en een borrel.

Het GSp wil uw organisatie uitnodigen om deel te nemen aan dit bijzondere project. Dit
kan op twee manieren: deelname aan de kloosterweek (10 tot en met 13 mei) door het
afvaardigen van een studentmonnik en/of deelname aan de grote vrijwilligersdag (7
mei). Voorafgaande aan de kloosterweek zal er een intakegesprek plaatsvinden.

Als jullie geïnteresseerd zijn in deelname, laat het ons dan vóór 5 maart weten. Voor
meer informatie kunnen jullie contact met me opnemen.

Met vriendelijke groet,

Tim Kersjes
voorzitter GSp – Studentenplatform voor Levensbeschouwing
Contactgegevens: voorzitter@gspweb.nl
06-20998052

Tof initiatief! Volgens mij best interessant om ook eens met niet-GSV'ers een mid-weekje zo inhoudelijk bezig te zijn.

.....en een borrel.

met kloosterwijn en abdij-bier neem ik aan :) Kben benieuwd of het een 'klooster-borrel' (?) wordt of gewoon een studentenborrel. Of verschillen die niet zo van elkaar?

Het lijkt mij ook heel tof, probleem is wel dat het samenvalt met de PaCo. Er is ook een intake trouwens, dus als je teveel op je kerfstok hebt kun je het vergeten...

Sinds wanneer is het PAAScongres in mei en een week na Toko en gelijk met een boel andere dingen? Weet iemand de reden waarom het twee maand opgeschoven is??

Sinds de jaarplanning is gemaakt waarbij is bedacht dat het het beste uitkwam als de PACO in mei was. Toen stond de datum voor de TOKO nog niet vast, deze is pas later geregeld. Jammergenoeg wilde de organisatie zodra ze de datum van de TOKO bekend maakten deze niet meer verschuiven.
Een beetje jammer inderdaad dat de PACO en TOKO nu moeilijk te combineren zijn.

Maar goed, on-topic, wel heel interessant natuurlijk zo'n kloosterweek.

Martine schreef: Een beetje jammer inderdaad dat de PACO en TOKO nu moeilijk te combineren zijn.

Hoezo moeilijk te combineren? Ik ga waarschijnlijk gewoon naar allebei! Betere geloofs-boost kan ik niet bedenken :)

[bump]