Biezema

Beste GSV'ers die lid zijn van de gemeente in Groningen-west,

Regelmatig in de Columnakerk te vinden? Of juist niet? Wat beweegt jou om wel of niet naar de erediensten in de Columnakerk te komen? Daar willen we heel graag met je over praten! Spreker op de avond is Roel Sietsma (pastor in Grootegast), tevens is er voldoende ruimte om met gemeenteleden van gedachten te wisselen. We hopen je te ontmoeten op de gemeenteavond op donderdag 3 februari om 20.00u in de Columnakerk!

Met vriendelijke groeten,
Commissie Gemeente Opbouw in Groningen-West.

Onderstaande is bedoeld voor (gast-)leden van de Columna kerk in Groningen west.

Eredienst in Verwachting!!

Donderdag 3 februari gemeenteavond in de Columnakerk.
We hopen op die avond samen te praten over de eredienst en over je persoonlijk geloofsleven.

Waarom ga je zondags naar de kerk?
Wat verwacht je van de eredienst?
Heb je behoefte aan de eredienst?
Wat mag God van ons verwachten in de eredienst.
Met wie deel je het geloof?
Wil je nog tijd steken in jouw relatie met God? Hoe doe je dat? Zijn dit aansprekende vragen? Is de interesse gewekt? Dan hopen we jou te zien op de gemeenteavond. Daar willen we deze onderwerpen samen als gemeente bespreken.

Dhr. Sietsma (pastor in Grootegast) is bereid gevonden om met ons terug te gaan naar de wortels van de eredienst. Wat zijn de Bijbelse richtlijnen? Ook zet hij ons allen tot nadenken over ons persoonlijke geloofsleven. Uiteraard krijg je de gelegenheid om hierover je vragen te stellen.

Na de pauze willen we aan de hand van stellingen samen in gesprek. In de verschillende gespreksgroepen kun je je mening kwijt en krijg de gelegenheid om te horen hoe medegemeenteleden erover denken.

We hopen dat we op deze avond veel van elkaar mogen leren, en naar elkaar toe mogen groeien, en zo samen mogen bouwen aan Gods Gemeente.

Dusss…

Op 3 februari ben je om 19.45uur van harte welkom voor een kop koffie of thee en
om 20.00uur start de vergadering!

Het onderwerp van de gemeenteavond is zeer belangrijk. Niet in de minste plaats omdat de huidige invulling voor veel mensen reden is om nu elke zondag naar Groningen-Oost af te reizen. Daarom hopen we dat veel van jullie zullen komen om te laten horen wat jullie vinden van de manier waarop de kerkdienst ingevuld wordt.
Helaas is er op 3 Februari ook een sooslezing. Bij deze een oproep aan de GSV' ers die geregeld in de columnakerk komen, om het belang van deze avond in te zien en vooral om te komen. Jarenlang is het onderwerp niet echt goed bespreekbaar geweest, nu kan het een keer wel. Ik hoop en bid dat er daarom ook wat studenten zullen zijn.

In voorbereiding op de gemeenteavond willen we aanstaande vrijdag een gebedsbijeenkomst houden. Deze zal beginnen om ongeveer half negen bij Jan Oosterhuis (Parelstraat 76).

Het onderwerp van de gemeenteavond is voor veel mensen behoorlijk beladen. Niet in de minste plaats omdat mensen bang zijn dat er van alles geroepen gaat worden waardoor we niet dichter bij elkaar komen, maar juist verder bij elkaar verwijdert raken.

Maar in de kerk moet niet angst regeren. Jezus is het hoofd van de kerk, in de bijbel worden de kerk vergeleken met het lichaam van Christus. Als we in zijn liefde blijven, als zijn woorden in ons blijven zullen we vruchtdragen en zegent onze Vader wat we hem vragen.

Door samen de avond voor te bereiden met bijbelstudie, zang en vooral gebed hopen we beter te begrijpen wat Hij wil met de erediensten in onze gemeente. En zo een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het gesprek op de avond zelf.
Ook willen we bidden voor dominee Joosse, die begrijpelijkerwijs de avond gespannen tegemoet ziet. Voor hem zal de avond moeilijk zijn, omdat hij verantwoordelijk is voor de eredienst. Juist studenten hebben vaak kritiek op zijn preken. Beter is om te gaan bidden. Mozes kon God ook gebruiken.

We hopen dat er veel mensen komen. Als je niet kan, de vraag of je toch voor deze avond wil bidden. Er hangt veel van af en het kan alleen goed gaan als we Hem vragen en zoeken wat Hij wil.

Ook vanuit mijn kant de warme aanbeveling voor de beide avonden, zowel voor de gebedsavond als voor de gemeenteavond. Als lid van de gemeente ben je medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de gemeente. Die verantwoordelijkheid houdt niet op bij de kerkdeuren, maar begint waar Gods gemeente bij elkaar komt en leeft door in je hart. Dat is niet een last, maar een prachtig gegeven: God wil jou mede gebruiken om zijn gemeente te laten bloeien. Jouw meedenken, jouw kritische blik op de gemeente is niet een ondermijning van het werk van de kerk, maar juist een opbouwing daarvan. Gods gemeente heeft jou nodig. Kom daarom ook naar de gemeenteavond op 3 februari, om de gemeente te ontmoeten en om samen na te denken over de eredienst, een belangrijk onderdeel van gemeente-zijn. En bid mee, aan de Parel komende vrijdag, of in je eigen kamer of op welke plek dan ook. Bid of God zijn gemeente wil blijven vergaderen, ook in een wijk waarin veel studenten wonen, ook in een gemeente als Groningen-West.

Zijn er al mensen die besloten hebben naar de gemeenteavond te gaan?

Ik verwacht dat er heel veel mensen naar toe gaan, ook veel studenten. En zo leuk is een sooslezing nou ook alweer niet :). Ik ga in ieder geval wel heen.

Koning David

Ik vind het niet bepaald vriendelijk dat er reclame gemaakt wordt tegen de OV-lezing. Dat je wilt dat er veel mensen naar de gemeenteavond van West gaan, prima, maar maak geen reclame ten koste van de sooslezing met Zwarts.

Wat een onzin!

Ga jij maar in het OV topic reclame maken! In dit topic mag dat!

Henk heeft aangegeven waarom dit relevant is voor Groningen West. Hier ben ik het mee eens. (hoe relevant een OV is kan in dat topic besproken worden). Alle GSV-ers zijn m.i. volwassen genoeg om zelf een keuze te maken.

Ik heb die dag een afscheidsetentje van twee collega's. Weet niet hoe laat dat wordt, misschien kom ik na afloop nog even langs, maar ben bang dat ik er die avond niet bij ben.

Dat wordt stevig dooreten.;)
Maar ik hoop natuurlijk dat veel mensen komen, het is tenslotte iets wat iedereen aangaat. En die ds. Sietsma kan in iig goed preken (was een paar week geleden in west), dus volgens mij wordt het heel leerzaam. Kortom, als reactie op EJ, ja ik zal er zijn 8)

Hoe was het eigenlijks?

Best tof. Na een interessante praat van dominee Sietsema is er in groepjes een aantal stellingen besproken. Dit gaf een aardig beeld van hoe de gemeente aankijkt tegen bepaalde aspecten van de eredienst. De verschillen bleken helemaal niet zo groot te zijn, en men staat over het algemeen best positief tegenover veranderingen. Ik denk dat de commissie 'dienen en bouwen' veel aan deze avond heeft gehad.

Ik vond het ook erg leuk en interessant....
en dat als 'nieuweling' :wink: