H3nQ

Beste mede-GSV-ers,

zoals u al lang heeft gezien is de opmaak van SIC vernieuwd. De eerste reacties zijn voornamelijk positief, waarvoor dank. Maar zoals u natuurlijk ook al is opgevallen, is het gebruik van lettertypen niet geheel consistent. Hier hebben wij als Reebocie bewust voor gekozen, omdat we verschillende lettertypen wilden uitproberen. Een goed oordeel hierover vellen is pas mogelijk wanneer je het echt op papier ziet.

Bij het vellen van dit oordeel komt u in beeld, want wij hebben besloten dat u mag bepalen welk font wij in het vervolg gaan gebruiken voor de grote stukken tekst, de artikelen dus. U mag kiezen uit de vijf verschillende lettertypen die in de afgelopen SIC gebruikt zijn. Voor de rest van de opmaak, zoals de lettertypen van titels en inleidingen, of de vormgeving van de inhoudsopgave houden we de keuze aan onszelf, maar eventuele feedback hierop kunt u kwijt in dit topic. Daarover zullen wij als commissie een goed afgewogen beslissing maken, want wij zijn de Reebocie.

amicaliter,

De Reebocie

Waarom zit Comic Sans niet bij de opties?

Charlotte schreef: Waarom zit Comic Sans niet bij de opties?

+100

Daarvoor verwijs ik u naar bladzijde 30 van het decembernummer van SIC.

Ik vind allemaal mooi. Goed bezig reebocie!!!:) XOXO

H3nQ schreef: Daarvoor verwijs ik u naar bladzijde 30 van het decembernummer van SIC.

Dat is allemaal jouw mening, dit is nauwelijks meer een democratisch besluit te noemen.

Je hebt helemaal gelijk. Die pretentie hebben wij ook nooit gehad, daarvoor hadden we eerst een voorstel moeten indienen om eventueel geld te krijgen om lettertypen te kopen, waarna het gehele aanbod van 69734 online beschikbare fonts als keuze aan de vereniging had moeten worden voorgelegd. Als het voorstel niet zou worden aangenomen zouden wij ons moeten beperken tot de 9812 gratis lettertypen.

Als commissie hebben we ervoor gekozen een voorselectie te maken, op grond van onze deskundigheid op het gebied van layout. Hier staan wij zelf volledig achter, maar mocht er vanuit de vereniging een duidelijke voorkeur blijken voor een lettertype dat niet in ons lijstje voorkomt, dan zullen wij dat meenemen in onze beslissing.

Mooi experiment! Ik dacht inderdaad al enig gebrek aan esthetisch inzicht te ontdekken toen ik al die verschillende lettertypes door elkaar gebruikt zag worden. Over het algemeen vind ik een lettertype met schreef vaak lekkerder lezen op papier, dus stem ik daarmee op 'Georgia', aangezien dat de enige met schreef is. Maar de andere zijn ook best mooi.

Deja Vu Sans extra light vind ik een beetje te licht, dus die zou ik niet doen. Verder vind ik het denk ik mooier als de lettertypes iets kleiner zijn dan in afgelopen SIC. Vooral Deja Vu Sans extra light en Cabin zijn echt minstens een punt te groot. Pagina 14 en 15 krijgen dan toch een beetje 'Rechte Sporen-trekjes'. Vanaf pagina 16 tot het eind is het lettertype goed, naar mijn bescheiden mening.

Over de kolomuitlijning zou ik nog kunnen zeggen dat de kolommen wel iets dichter naar elkaar toe mogen, zodat een kolom net een milimetertje breder wordt. Op pagina 6 en 7 zitten heel veel witte stukken bij het uitlijnen van de tekst. Ik weet niet goed hoe dat kan. Ligt misschien aan het programma die woorden verkeerd afbreekt, waarna jullie er zelf een 'enter' van maken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar pagina 7 en dan de vierde regel van de eerste alinea bekijkt, dan weet ik niet waarom het woordje 'andere' op de volgende regel staat, terwijl ie ook nog wel op de vorige had gepast. Door die witte stukken die zo ontstaan wordt het geheel wat minder strak.

Op pagina 6, 7, 8, 11, 12, 20 en 21 zitten de foto's er echt mooi in. Ze domineren de tekst niet en lopen mooi parallel met de alinea's. Die lijntjes tussen de foto's op pagina 4 zijn niet echt passend bij de rest van SIC, aangezien daarin verder ook geen lijntjes worden gebruikt. Maar misschien is dat ook een experimentje :-) Op de pagina's 16 tm 19 zijn echt veeeeel te veel plaatjes in een artikel gestopt. Twee plaatjes tegen elkaar aan op pagina 17, da's echt niet mooi. Er had beter 1 plaatje kunnen staan, of desnoods 2 met een witregel ertussen. De paginagrote foto van Xander is wel echt supermooi gedaan. Sowieso een goede foto met veel contrast, maar ook gewoon supergoed passend bij een interview.

Verder had dat natuurlijk ook wel het hoofdartikel mogen zijn. Hoofdartikel mag je eigenlijk altijd als SIC-redactie claimen en als opening van SIC plaatsen. Verder mooi dat er eindelijk weer aandacht is besteed aan de kopjes in de head van elke pagina! En die stippellijntjes vind ik ook wel leuk :-) Tot slot nog één tip: als de plaatjes een beetje met mate gebruikt worden, is het toevoegen van quotes wel een goed idee. Dat trekt de lezer nog meer het artikel in. In het interview met Hugo hadden sowieso de zinnen 'Ik vind het goed van Klaartje dat ze er zo lang mee wacht' en 'ik vroeg Jorien Drost verkering, maar ze wilde niet' gequote moeten worden.

Kortom: Supergoed bezig, ga vooral zo door en doe ook vooral wat jullie zelf leuk vinden!

Hannah schreef: ...'Rechte Sporen...

Trauma's!

Hannah schreef: Op de pagina's 16 tm 19 zijn echt veeeeel te veel plaatjes in een artikel gestopt. Twee plaatjes tegen elkaar aan op pagina 17, da's echt niet mooi. Er had beter 1 plaatje kunnen staan, of desnoods 2 met een witregel ertussen.

Die tekst gaat nu eenmaal over veel van die plaatjes, en je moet wel weten waar het over gaat, dus is het best logisch dat er veel bij staan. Memes betreffen nu eenmaal vaak plaatjes :)
En die "twee plaatjes tegen elkaar" op pagina 17 zijn al in deze vorm - als één afbeelding - van internet geplukt en vormen samen een kort stripje.

Paula Lunenborg

Goeie tips Hannah! Bedankt daarvoor.

Amicae amicique,

Leuk. De opmaak gaat namelijk wederom vernieuwd worden! Met dank aan de Reebocie en in het bijzonder amica Stephanie Brands en de amici Heule, Dijkstra en Frits de Roos mag u ergens in de week van het eindfeest deze spiksplinternieuwe SIC op uw deurmat aantreffen. Als ik het nieuwe concept met een woord zou moeten beschrijven, zou ik gaan voor 'lekker'.

Vergeet u ook vooral de deadline niet: 24 juni a.s.
Dit is dé kans om met uw schrijfsel te shinen in de eerste SIC met de nieuwe opmaak. Pak deze kans. Niet voor mij, maar voor uzelf.

Amicale groet namens de redactie,

Razende remco