nannega

Eenheid binnen de kerk

Woensdag 2 juni zullen Bisschop de Korte van het bisdom Groningen-Leeuwarden en prof. dr. T.H. Zock (bijzonder hoogleraar Levensbeschouwing en geestelijke volksgezondheid aan de RUG) een lezing geven over eenheid binnen de kerk.

Recent zijn er binnen de kerk initiatieven geweest die gaan om deze eenheid. Bisschop de Korte is mede-auteur en ondertekenaar van “Wij kiezen voor eenheid”, een manifest van verschillende kerkelijk leiders die zich uitspreken voor deze eenheid. Met aandacht voor de eigen geschiedenis, belevingen en accenten is hierin gezocht naar de eenheid die de kerk bindt.

Daarnaast zal er door Prof. dr. T.H. Zock gesproken worden over het manifest “Kiezen voor openheid” dat gezien kan worden als een aanvulling op het eerdere “Wij kiezen voor eenheid”. Mw. Zock heeft een bijdrage geleverd aan “Kiezen voor openheid” en zal ingaan op de redenen van het tot stand komen van dit manifest en haar visie op eenheid binnen de kerk.

Na de lezing van de sprekers zal er ook gelegenheid zijn tot discussie en vragen.

Het GSp en O.C.S.G. nodigen je van harte uit om deze avond bij te wonen en kijken uit naar je komst.

De belangrijkste informatie:
Datum: woensdag 2 juni
Tijd: 19.30 zaal open, 20.00 begin lezing
Locatie: N.S.G.-sociëteit, Hereweg 1

EDIT: Aansluitend (vanaf 22:30) zal er een broederfeest zijn in Huize Maas, wees erbij! Zie ook de flyer.

Leuk hoor, goed geregeld!

voorafgaand aan het broederfeest? super!

Even een bump voor dat broederfeest!

goeddd iedereen komen natuurlijk!

Koning Drietand

Allemaal erbij zijn mensen wordt interessant en de lezing wordt ook mooi.

Koning Drietand

Webcie sticky?

Kan de flyer worden aangepast? Klaasjan Haar Lukkien heeft een kater en komt niet opdraven vanavond.

Maar alle andere GSV-ers wel (even) Toch?

roelofgunnink

Ben er wel (even) bij

Deze activiteit is verplicht voor mensen die willen ontgroenen. Frederik staat al klaar met zijn intekenlijst. Komen dus! Theo staat al bijna achter de draaitafel.

Ik kom alleen als wij het niet geregeld hebben en Huize Maas tegenwoordig op miraculeuze wijze boven jan zit.

Hoe was de lezing eigenlijk? Zijn daar nog mensen geweest? Klinkt als een interessant onderwerp, ben benieuwd!

Je kunt Eduard en Fred vragen voor een verkorte samenvatting... :)

Koning Drietand

Persoonlijk vond ik het boeiend. Vooral de vrijzinnige vrouwelijke dominee en tevens professor. Zij verdedigde haar standpunt dat we lekker ruimdenkend moeten zijn en het er gewoon om gaat dat je goed leeft binnen het christendom en alle andere religies en ideologieën. Daarom konden we allemaal vanuit dezelfde basis samen werken. De bisschop vond samenwerken om goede dingen te doen goed, maar kon er niet mee instemmen dat je hetzelfde nastreeft. Hij vond het belangrijk dat je een soort van belijdenis ondertekent met zijn allen (wat ook was gebeurd in het Manifest van Eenheid) om vanuit dezelfde basis te kunnen werken. De vrouw vond dat je dit veel breder moest trekken en niet zo veel gezamenlijk moet willen belijden. Daarnaast vond ze het niet leuk dat Ernst van ATV haar geen christen vond. Dat is wel ongeveer in het kort waar het over ging.

Paarshaas schreef: Persoonlijk vond ik het boeiend. Vooral de vrijzinnige vrouwelijke dominee en tevens professor. Zij verdedigde haar standpunt dat we lekker ruimdenkend moeten zijn en het er gewoon om gaat dat je goed leeft binnen het christendom en alle andere religies en ideologieën. Daarom konden we allemaal vanuit dezelfde basis samen werken. De bisschop vond samenwerken om goede dingen te doen goed, maar kon er niet mee instemmen dat je hetzelfde nastreeft. Hij vond het belangrijk dat je een soort van belijdenis ondertekent met zijn allen (wat ook was gebeurd in het Manifest van Eenheid) om vanuit dezelfde basis te kunnen werken. De vrouw vond dat je dit veel breder moest trekken en niet zo veel gezamenlijk moet willen belijden. Daarnaast vond ze het niet leuk dat Ernst van ATV haar geen christen vond. Dat is wel ongeveer in het kort waar het over ging.
Als haar opvattingen christelijk zijn, dan ben ik geen christen. Ze begon zelf over polemiek, daar kan ik als grefo ook wel aan mee doen. Overigens was het misschien niet het meest netjes van me om dat op die manier tegen haar te zeggen, maar ik zou nog steeds graag antwoord willen waarom ik uberhaubt eenheid danwel openheid wil met vrijzinnigen. Uiteraard samen inzetten voor onze medemens, maar ik snap niet waarom ze daar het naampje christen op willen plakken als dat nergens voor staat wat hun betreft. Ze zei nog dat vrijzinnigen niet zo graag over christus spreken. Aha, vandaar dat je christen genoemd wilt worden... Met de bisschop was er nog goed te praten. Hij wilde in elk geval helder neer zetten dat Jezus het centrale onderwerp van de Bijbel is en oucumene is voor hem dat iedereen die Jezus wil navolgen, eenheid zoekt.