albertinenanninga

Hoi GSV'ers,

Nog een Bezinningsweekendtopic? Ja, nog één. In het andere topic mogen jullie je opgeven. In dít topic zullen we jullie voorzien van leuke informatie over het weekend, we zullen in dit topic de spreker van de openingslezing op de vrijdagavond bekend maken en we zullen een aantal workshopleiders aan jullie voorstellen zodat jullie al wat voorkennis hebben.

Bovendien zal hier binnenkort het programma bekend gemaakt worden, en natuurlijk de exacte locatie (De Kwartjesberg), en de paklijst. Spannend hè?

Vriendelijke groetjes, jullie Bezwicie,
Evite, Harmen G, Albertine, Alinda, Saskia en Wouter Hoving

Dus ik heb net een stuk gelezen met de informatie dat er nog geen informatie is? Wreed!

Om gelijk maar even de spanning wat op te voeren zal hier een aanwijzing voor de openingsspreker op bezinningsweekend. Ook zo benieuwd? Binnenkort zal het worden bekendgemaakt.

In het kader van de vraag "Wie is deze pokémon?", dan nu:

Wie is deze spreker?

Wie is deze spreker??

Dr Phil?

Da's toch geen gezicht?

Klopt, check deze foto:

lolveling

Voor het laatst bij de GSV tijdens een OV-lezing in de lustrumweek van 2011!

Dat was een leuke lezing ja! Nog een goede reden om naar bezinningsweekend te gaan.

albertinenanninga

Goed gevonden, Stephanie en Mark! Jullie winnen een meet&greet met Kars Veling, op voorwaarde dat jullie bij het bezinningsweekend zijn natuurlijk.

Voor de mensen die de diesrede van de praeses alweer vergeten zijn en niet weten wie Kars Veling is:
Kars Veling was één van de oprichters van de GSV, in 1966. Als ik me niet vergis was hij de eerste praeses. Na zijn GSV tijd heeft hij nog veel andere gave dingen gedaan zoals lid zijn van de Eerste Kamer en lijsttrekker zijn van de ChristenUnie tijdens de Tweede kamerverkiezingen in 2002.
In 2011 werd hij directeur van het Huis voor democratie en rechtsstaat (ProDemos) in Den Haag.

Kars Veling komt op de vrijdagavond van het bezinningsweekend een lezing geven met als onderwerp: De waarde van christelijke amicitia. Verhalen over de begintijd van de GSV en de wereld van nu.
Naar aanleiding van bijvoorbeeld 1 Kortinthiërs 12: "Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus."

Benieuwd wat iemand die een grote rol had bij de oprichting van de GSV hierover te zeggen heeft? Ga mee naar Bezinningsweekend en kom erachter :)

albertinenanninga schreef:

Kars Veling komt op de vrijdagavond van het bezinningsweekend een lezing geven met als onderwerp: De waarde van christelijke amicitia. Verhalen over de begintijd van de GSV en de wereld van nu.
Naar aanleiding van bijvoorbeeld 1 Kortinthiërs 12: "Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus."

Well that's ironic! Zijn bedankbrief staat trouwens nog wel in de senaatsdropbox geloof ik, die vond ik 2 jaar geleden in de stads archieven.
Laat ik daar verder nog over zeggen dat het bewaren van de christelijke eenheid niet bepaald bovenaan het prioriteitenlijstje van dhr. Veling stond toen. Misschien een dappere eerstejaars die daar een prangende vraag over durft te stellen?

Fun fact: zijn 'nemesis' in het '66-conflict was Professor doktor H.E.S. Woldring, Praeses van V.G.S. Hendrik de Cock in '66 en lector in huis de beurs tijdens het Fidel lustrum in 2013.

Was er niet ook een dergelijke lezing tijdens het Fidel lustrum? Tenminste, het thema komt me bekend voor.

Ha!

Oops! Dat dus :awesome: .

Kars Veling! Vet interessant dus! Vergeet je vooral niet op te geven:

http://gsvnet.nl/forum/12-01-2015-bezinningsweekend-6-8-februari-bodybuilding-hier-opgeven?page=3

Qumran, Joodse opstand en Dode Zeerollen. Wellicht herinnert u zich nog de expositie in Assen vorig jaar. Toen kreeg het Drents Museum het voor mekaar om een van de grootste cultuurschatten van Israël naar Nederland te krijgen voor een expositie. De Dode Zeerollen bevatten de oudste manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel en de moderne bijbelwetenschap is sterk beïnvloed door de ontdekking hiervan in de grotten van Qumran. Het is niet toevallig dat de metropool Assen werd uitgekozen voor deze bijzondere expositie, want het Drents Museum werkte samen met het Qumraninstituut van de RUG en het persoonlijk contact tussen de directeur van het Qumraninstituut en Jeruzalem heeft dit mogelijk gemaakt.

De directeur van het Qumraninstituut in Groningen is prof. dr. Mladen Popovic en met grote vreugde kunnen we u meedelen dat hij op zaterdag een lezing voor u zal verzorgen. Hoewel hij in de week voor het bezinningsweekend nog druk heeft met de CRASIS Annual Meeting van de RUG is hij bereid in zijn vrije weekend voor ons te komen spreken! Gezien zijn grote kennis van de Dode Zeerollen en betrokkenheid bij de moderne bijbelwetenschap kunt u een goed verhaal verwachten en al uw kritische vragen stellen.

voor meer info over popovic: http://www.rug.nl/staff/m.popovic/

Lijkt me een baas. Lekker geregeld Bezwicie!

Oh wat donders interessant! Goed geregeld zeg!

albertinenanninga

Er zijn al bijna 70 aanmeldingen voor het bezinningsweekend! Daar kunnen er natuurlijk altijd meer bij, dus geef je nog snel op voordat het vrijdag (23:59) is.

Nu jullie al weten wie er vrijdagavond en zaterdagochtend komen spreken zijn jullie misschien benieuwd wat er 's zondags op de planning staat. Daar kan ik jullie meer over vertellen. Zondagochtend komen Lieuwe de Jong en Marinus de Jong (s)preken over 'Het trainen van jezelf in je geloof'. Hoe doe je dat eigenlijk? En waar loop je tegenaan?

Lieuwe en Marinus zijn allebei jonge dominees en oud-FQI leden. Ohja en Marinus is de broer van amica Hilde de Jong :)

Meer info:
Marinus - http://oud.tukampen.nl/Profiel_Marinus_de_Jong.aspx?pgeId=511
Lieuwe - http://www.eo.nl/beam/geloven/item/je-hebt-niets-aan-predikanten-die-alle-antwoorden-hebben/

O wat gaaf, heb nu oprecht zin in bezinningsweekend :)

Ik heb al een hele tijd oprecht zin in Bezinningsweekend, maar dit topic lezen vergroot die zin alleen nog maar. Lekker bezig hoor bezwicie!

Nog plek voor Marianne en mij bij iemand in de auto op de zaterdagavond terug naar Groningen? :)