Geertsma schreef: Er is best heel veel positiefs te zien en er is over het algemeen een betrokkenheid van gemeenteleden waar andere kerken jaloers op zouden zijn, denk ik. Het 'promoten' van perforatie van kerkgrenzen vind ik wel een behoorlijke stap te ver...
Over de gemeente ben ik zeer positief, alleen ben ik over de leiding wat minder te spreken. West blijft nog steeds achterop lopen in allerlei kerkelijke ontwikkelingen, die dankzij de kerkenraad uiteindelijk toch op de agenda komen. Er zijn zo veel liederen & instrumenten waar je de Here mee kunt loven en prijzen. Onlangs schreef ds. Leeftink hier een mooi artikel over in de kerkbode voor midden nederland, waarin hij hiervoor een pleidooi voerde. Tja, op dit punt hebben we geen voorganger maar iemand die de hakken in het zand zet en ons veelal psalmen laat zingen. Als ik sommige preken niet begrijp, krijg ik van een ouderling te horen dat ik beter mijn best moet doen om te luisteren. Al met al ervaar ik een enorm gebrek aan inlevingsvermogen. Er gaan erg veel mensen bij de kerk weg richting andere kerken (CGK, Oost, VBG, GKV*extra, anders evangelisch, ect.) Wat missen deze mensen in onze kerk, waardoor ze zich niet thuis voelen? Ik denk dat het bij de meeste echt niet zo is, dat ze alleen vanwege de praise band de kerk verlaten of juist vanwege de vernieuwingen. De meeste mensen gaan schoppen omdat ze iets missen en komen op een gegeven moment ergens terecht... Het is gewoon triest te moeten vaststellen dat er hoofdzakelijk voor terugkeer van de bezwaarden gebeden wordt in West. De rest lijkt niet belangrijk genoeg. Laat staan om eens te kijken wat we eraan kunnen doen om te voorkomen dat er nog meer mensen weglopen. Meer als bidden dat mensen de ogen geopent worden, problemen onder ogen willen zien en toegerust worden om de noodzakelijke dingen te veranderen, zodat west een bloeiende gemeente wordt. Zo niet, dan krijg je vanzelf kerkgrensperforatie.....