Herbsgarden

Toen prinses Máxima onlangs beweerde dat dé Nederlandse identiteit niet bestond, brak onmiddelijk een felle discussie los. 'Ze snapt er niets van!', 'Ze heeft volkomen gelijk!': zoals zo vaak leek iedere Nederlander wel een mening te hebben over de kwestie.

Gedoe om niets? Nee, de Nederlandse identiteit is zeker een discussie waard. Uit cijfers blijkt dat in Nederland mensen van verschillende achtergronden elkaar steeds meer mijden. Soms is zelfs sprake van gewelddadige radicalisering. Door deze ontwikkelingen voelen veel mensen – hier geboren of hier naar toe gekomen – zich in Nederland niet meer thuis. Voel jij je wel thuis in Nederland? Voel je ook verbondenheid met de Nederlandse identiteit? En wat is die identiteit eigenlijk?

De Nederlandse identiteit zal centraal staan bij de volgende OV-lezing. Prof. dr. Herman Pleij, hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde, neemt ons mee in een reis door de Nederlandse (literatuur)geschiedenis, op zoek naar onze roots. Mocht je nu denken: 'een hoogleraar Letterkunde, wat saai', niets is minder waar! Kijk maar naar zijn enthousiaste optredens bij Pauw & Witteman.

Kortom: graag tot donderdag 1 mei!

Herman Pleij bij Pauw & Witteman

Goed bezig OV-cie!

Idd goed bezig. Misschien is het ook wel leuk om Pauw en Witteman zelf een keer uit te nodigen.

Wat een mooie prater! Ik heb er nu al zin in.

Goed gemikt die dag: Hemelvaartdag

Skippy schreef: Goed gemikt die dag: Hemelvaartdag

:?

Allemachtig hey, wat een adhd'er. Hoeveel hij in korte tijd spreekt zonder onderbreking (je krijgt haast ademhalingsproblemen als je m hoort). Er stond trouwens laatst in de HPdeTijd een interview met hem.

Herbsgarden schreef: Toen prinses Máxima onlangs beweerde dat dé Nederlandse identiteit niet bestond, brak onmiddelijk een felle discussie los. 'Ze snapt er niets van!', 'Ze heeft volkomen gelijk!': zoals zo vaak leek iedere Nederlander wel een mening te hebben over de kwestie.

Maar Máxima heeft niet gezegd dat dé Nederlandse identiteit niet bestaat. Ze zei dat ze dé Nederlandse identiteit niet heeft gevonden. Een nuanceverschil.

Leuke lezing overigens!

Tof zeg! Mooi figuur is dat. Goed gescoord, OV-cie!

Bijzonder interessante spreker!

Graag zou ik de visie van de Senaat en de OVcie zien op de mogelijke gevolgen van het besluit van 3 juni 1993 wat op deze Hemelvaartsdag van toepassing zal zijn. Graag zou ik zien dat hierin wordt meegenomen dat we de dag ervoor de verjaardag van wijlen koningin Juliana vieren.

Uit onze besluitenlijst:

03-06-’93
besluit:
1.dat alleen als minimaal het quorum van de GSV tijdens de diensten op Hemelvaartsmorgen in Groningen-West, Oost, Noord en Zuid te samen aanwezig is, de Hemelvaartssoos plaats zal hebben,
2.dit alleen maar geldt voor de kerken waar de diensten om half 10 of later beginnen,
3.en draagt de Senaat op dit te controleren.

Kortom, wie gaat er donderdag een feestje organiseren zodat de soos ook open is na deze verwachtingsvolle lezing?

Haha, geweldig!

Moet inderdaad wel nageleefd worden, ik zeg bij elke dienst 1 senator indelen?

Hoe is het trouwens bij dit besluit, als de gehele GSV naar een dienst voor half 10 gaat (dit jaar bijv. West om 8:45)? Is er dan geen soos? In dat geval lijkt het me verstandig als inwoners van Vinkhuizen naar de dienst van Noord gaan (10:45).

Rinze schreef: Kortom, wie gaat er donderdag een feestje organiseren zodat de soos ook open is na deze verwachtingsvolle lezing?

:?: Jij bent toch jurist? Als er genoeg mensen ter kerke gaan, donderdagmorgen, geschiedt de Hemelvaartssoos.

C.A. schreef: Haha, geweldig! Moet inderdaad wel nageleefd worden, ik zeg bij elke dienst 1 senator indelen? Hoe is het trouwens bij dit besluit, als de gehele GSV naar een dienst voor half 10 gaat (dit jaar bijv. West om 8:45)? Is er dan geen soos? In dat geval lijkt het me verstandig als inwoners van Vinkhuizen naar de dienst van Noord gaan (10:45).

West zal blij zijn met dit besluit. Uitgesloten van deelname zeg maar ;)

Maar ik hoorde dat in het geval geen officiele soos belegd kan worden Jurjen een feestje geeft. Lijkt me ook beter, kunnen we de hele avond in de voorzaal roken :)

Trouwens een leuke lezing! Jullie zijn goed bezig OV-cie!

Herbsgarden

VERRASSING!

De eerste honderd bezoekers van de OV-lezing krijgen een cadeau!

Met amicale groet,

De OV-cie

Ursa schreef:
Rinze schreef: :?: Jij bent toch jurist? Als er genoeg mensen ter kerke gaan, donderdagmorgen, geschiedt de Hemelvaartssoos.

Weinig kans dat het quorum morgenochtend gehaald gaat worden Ursa; vanavond koninginnedagfeest e.d.... vandaar dat het slim is om alvast een optie achter de hand te houden, zoals Jurjen aangaf te doen. Snapst?

Volkomen. Het gegeven dat er echter een feestje georganiseerd zou moeten worden duidt wel weer dat het idee achter het Hemelvaartsssoosbesluit (of hoe dat ding mag heten) niet meer begrepen wordt.

Hoei, een cadeautje! Wat zal het zijn? Een pen voor de aantekeningen?

Armani schreef: Hoei, een cadeautje! Wat zal het zijn? Een pen voor de aantekeningen?

Ik hoop een button met de tekst "I'm from Holland..."

Ursa schreef:
Rinze schreef: Kortom, wie gaat er donderdag een feestje organiseren zodat de soos ook open is na deze verwachtingsvolle lezing?

:?: Jij bent toch jurist? Als er genoeg mensen ter kerke gaan, donderdagmorgen, geschiedt de Hemelvaartssoos.

Het aantal mensen in de kerk was op twee handjes te tellen (en dan hield ik nog vingers over...)

Ik ben voor een feestje op soos... :)

Herbsgarden schreef: Herman Pleij bij Pauw & Witteman

Wat een prachtige kerel, zeg!
Grappig ook dat hij bij het 2e filmpje betiteld wordt met 'zotten deskundige'...

Anyway, het kan goed zijn dat ik er vanavond bij ben.
Krijgen we dat boek van hem cadeau? :wink: