Dijkio

Waarde Amicae et Amici,

Na heftige voorbereidingen is het dan zover: de eerste discussie/debatavond georganiseerd door uw DisCo's. Zie de poster voor meer informatie over het onderwerp en de bijzondere gast uit Jeruzalem! Kleine noot: het verhaal van de spreker is in het Engels, maar gezien het hoge academische niveau van de GSV lijkt me dat geen enkel probleem.
Tot donderdag voor soos!

TheoSikkema

En uiteraard na afloop een lekker Soosavondje, FJ had het zelfs over een mogelijk swingfeestje!

De intellectuele pijler in ultima forma. Heel mooi dit, goeie flyer ook (wel jammer van de grove d/t-fout, maar dat terzijde)! Ik ben erbij!

you're welcome

Ik kan echt niks bedenken dat mij zou kunnen verhinderen, behalve eventuele studieverplichtingen. Maar dat is dan ook het enige voorbehoud waaronder ik zeg: ben ik bij!

Shit, die fout had ik in de papieren versie eruit gehaald! I've got the proof!
Lekker komen allemaal, het wordt mooi!

Oeh, hier wil ik best wel bij zijn. Als mijn paper donderdag bijna af is ben ik er, ja? (a)

Ziet er interessant uit, ben razend benieuwd.

bah, bah, bah, (ik mag geen grove taal gebruiken deze 40 dagen) ik kan er vanavond niet bij zijn.. Disco's veel succes en GSV veel plezier gewenst.

TheoSikkema

Bij zijn is meemaken en meer van dat, maar weet dat dit een heel bijzondere mogelijkheid is!

Leuk, ik kom wel even langs! Wat doet deze beste man op het moment in Nederland?

Op uitnodiging van Yachad(Missie: Ondersteuning van evangelieverkondiging aan het joodse volk) komen ds. Simon en zijn vrouw van 16 – 26 maart 2012 naar Nederland om verschillende gemeenten en instanties (o.a. de tweede kamer, de CU) te bezoeken en om over hun werk te vertellen. Hun missie: eerst de Jood maar ook de Griek. Ds. Simon is voorganger van de Kol ba’Midbar gemeente te Jeruzalem.

Zondag 18 maart.
Als voorganger preekt ds. Anthony Simon te GKv Ommen West om 14.30 U., adres: ‘Het Baken’, Trompstraat 2, Ommen.
Maandag 19 maart.
Op bezoek bij het Nederlands Dagblad en de scholen gemeenschap Guido de Bres te Amersfoort, locatie Paladijnenweg.
20 U. GKv Leusden, adres: De Blekerij 33, Leusden.
Dinsdag 20 maart
Op bezoek bij de CU te Den Haag.
20 U. GKv Amersfoort Zuid, adres: Martuskerk, Copernicusstraat 18, Amersfoort.
Woensdag 21 maart
Op bezoek bij de scholen gemeenschap Greydanus te Zwolle
20 U. Gemeenteavond te GKv, Emmen, adres: De Goede Herderkerk.
Donderdag 22 maart
20.30 U. GSV (Geref. Studenten Vereniging) te Groningen, adres: Sociëteit GSV/ATV, Hereweg 40.
Vrijdag 23 maart
14 30 U. de Amandelboom, adres; Houdringalaan 82, Bilthoven.
Zondag 25 maart
8.45 U. Als voorganger preekt ds. Anthony Simon in de GKv de Lichtkring, adres: Laan v. Emiclair 1, Amersfoort.
17.00 U. Als voorganger preekt ds. Anthony Simon in de GKv Westerkerk; adres: Lingestraat 10, Amersfoort.

Absoluut een aanrader!

Overigens, ter voorbereiding valt vandaag het ND te lezen: pagina 2!

Wat vonden jullie van die man? Met zijn standpunten eens/oneens?

Monique497 schreef: Wat vonden jullie van die man? Met zijn standpunten eens/oneens?

Ik vond het een beste held, voor zover ik het heb meegekregen kan ik het prima met hem eens zijn.
Wat mij nu meer interesseert is dat jouw vraag haast impliceert dat jij het niet met hem eens bent, maar eerst de kat uit de boom kijkt.
Dus wat vond jij van zijn verhaal?

Ik vond het een succesvolle eerste avond in elk geval, bedankt DisCo's!

Dijkio schreef:
Monique497 schreef: Wat vonden jullie van die man? Met zijn standpunten eens/oneens?

Ik vond het een beste held, voor zover ik het heb meegekregen kan ik het prima met hem eens zijn.
Wat mij nu meer interesseert is dat jouw vraag haast impliceert dat jij het niet met hem eens bent, maar eerst de kat uit de boom kijkt.
Dus wat vond jij van zijn verhaal?

Mensen zijn zo voorspelbaar.

Ik vond het op zijn minst interessant dat hij homoseksualiteit als iets slechts zag. Zag hij het als een zonde? Ik ben benieuwd hoe hij hier over denkt. Maar dit was zijn laatste zin die hij uitsprak en toen was het afgelopen. Als hij homoseksualiteit als zonde ziet, als iets slechts, dan ben ik het niet met hem eens. Helaas kan ik hem niet meer citeren, maar dit is mij bijgebleven. Verder vond ik het een interessante gedachte dat hij mensen niet overtuigt met argumenten, maar vond dat God hen de ogen zal openen. Ik vond het ook wel bijzonder hoe hij mensen benadert, hetzij atheïsten, hetzij moslims. Hij gaat zelf uit van de waarheid van de bijbel, maar atheïsten zien de bijbel niet als waarheid en moslims uiteraard ook niet. Toen zei iemand in het publiek dat het dan geen zin heeft te zeggen: '' Je moet zus en zo doen, want dit staat in de bijbel''. Dit lijkt me logisch, want moslims en atheïsten, en iedereen die niet de bijbel als autoriteit aanneemt, worden niet overtuigd van zo'n argument. Hij zei daarop dat hij altijd uitgaat van God en van de bijbel, en dat het aan God is om hen de ogen te openen.
Ik denk dat hier toch een zekere kortzichtigheid in zit. Ik verwacht dat hij voet bij stuk blijft, wat je ook tegen hem zegt. Dat vond ik ook al tijdens de vragenronde, hoe hij reageerde.

Nu ik er weer zo over nadenk, moet ik wel zeggen dat ik het een intrigerende man vindt, en hartstikke goed om de westerse christenen eens wakker te schudden, maar een paar dingetjes die mij tegenstaan.

Maar om geen verkeerde indruk te geven: De lezing/avond was geslaagd.

Zoals je merkt, Mark, ben ik vrij voorzichtig met het uiten van mijn mening. Dat kan geen kwaad, denk ik.

Monique, wanneer er nog geen nieuwe post onder de jouwe is geweest kan je net zo makkelijk je bericht wijzigen, dat voorkomt dubbelposts zoals nu. (officieel verboden door de Webcie, just sayin')

prima!

Het enige waar we op dit moment over kunnen speculeren is wat hij zei over de manier waarop hij evangeliseert en of dat een naïeve of misschien wel 'juiste/bijbelse' manier is. Wanneer je in de bijbel leest over mensen bekend maken met God zie je dat handelingen en de brieven aan de gemeentes vol staan met dat de volgelingen van Jezus die 'slechts' het evangelie verkondigen. Wanneer je hun redevoeringen leest gaat het ook niet over argumenten of weerleggingen, blijkbaar was in die tijd het evangelie alleen krachtig genoeg om mensen te laten geloven. En zo is het vandaag ook denk ik. Mensen gaan niet geloven omdat jij de meest aannemelijk religie hebt, zoiets bestaat namelijk niet. Mensen worden gegrepen door een waarheid die niet van mensen kan komen, hun ogen worden geopend.. niet iedereens ogen zullen worden geopend(Romeinen 10:16). Op basis waarvan? Egocentrisme, rechteloosheid, domheid.. lijkt me niet. De bijbel zegt er verder niets over.

Wat wel staat is dat het evangelie nog steeds het fundament is waarop wij bouwen. En ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren, mensen die tot geloof komen puur door het evangelie te vertellen.. Vaak genoeg beland ik ook in discussies die vruchteloos zijn, nergens op uitkomen en die alleen maar afstand creëren tussen mensen. Het was daarom heel helder wat de dominee zei. Hij begreep niet eens wat het probleem was wat werd geschetst door sommige(gsv'ers). 'Alleen zeggen dat de bijbel wél de waarheid is? Dat is toch niet overtuigend?' Gelukkig hoeven wij ook niet andere mensen te overtuigen maar doet God dat door zijn evangelie heen en met de werking van de Heilige Geest. Dat probeerde hij ons te vertellen, maar het gaat er o zo moeilijk in.. right?