siegard

Hallo allemaal,

Elk jaar besluiten veel bijbelkringen om samen een boekje aan te schaffen en die te behandelen. En elke keer moet je dan samen een boekje kiezen waarvan je van tevoren eigenlijk niet zo goed weet of het boekje geschikt is voor je bk. Daarom is het handig om eens wat ervaringen over boekjes uit te wisselen. Van meerdere bijbelkringleiders hebben wij gehoord dat hier ook wel behoefte aan is. Dus vandaar dit topic. Het zou handig zijn als de bk-leiders hier hun ervaringen delen, dat maakt het wat overzichtelijker. Maar ook als je geen bk-leider bent mag je prima wat (nuttigs) zeggen over de boekjes. En je kunt ook even wat vragen over bepaalde boekjes. Hardstikke handig allemaal. Het zou wel handig zijn als de beschrijving van het boekje in ieder geval een klein beetje uitgebreid is. Is het bijvoorbeeld praktisch gericht of juist theoretisch? Wordt de bijbel vaak aangehaald? Staan er al vragen bij? Vraagt het ook extra veel voorbereiding? En zo is er nog veel meer handige informatie waar anderen wat aan hebben. Zo kun je precies zien wat voor boekje het is en of het geschikt is voor jouw groep.

Het zou handig zijn als er zoveel mogelijk boekjes beschreven worden, dan heeft iedereen er het meeste aan. Dus heb je een boekje behandeld, zou je hier dan een recensie over kunnen schrijven? Dat zou erg handig zijn! Succes ermee!

TheoSikkema

Zetten jullie het dan ?

BK: Vrucht en Hagel
Boekje: Het normale christelijke leven
Auteur: Watchman Nee
Vertaling Mej. A.B. Huiskamp
ISBN: 978-90-70048-34-1
Uitgeverij: Uitgeverij Novapres, Hoenderlo
Prijs: 10 euro

==========================================

Namens BK Vrucht en Hagel, onder vreugdevolle c.q. liefdevolle leiding van H. Gunnink is er een boel bereikt met het boekje "het normale christelijke leven" van Watchman Nee. Het boekje is al zo'n 50 jaar uit, maar bevat hele waardevolle lessen voor het leven van alledag.

Het christelijk geloof, de relatie met God, Jezus en de Geest en de bijbel worden aan de hand van de brief aan de Romeinen (redelijk veel verwijzingen) heel erg logisch verwoord en uitgelegd. Wat hebben christenen van nu nog te maken met de wet en de zonde? En welke rol speelt de Heilige Geest in de levens van mensen? Deze, en nog veel meer vragen worden helder aan de hand van leuke, duidelijke anekdotes of voorbeelden beantwoord!

Het is wel vrij pittig in de voorbereiding, er moet wel goed ingelezen worden voordat je een hoofdstuk echt goed kunt bespreken. Een hoofdstukje is meestal rond de 20-30 pagina's, maar als je de waardevolle/belangrijke lessen/punten onderstreept voor jezelf, valt een hoofdstuk best goed te behandelen in 1 avond. Wat bij ons ook vaak hielp in het onderwerp te komen was om van tevoren de relevante teksten uit de romeinenbrief te lezen. Net zoals het lezen van de eerste 8 hoofdstukken van dezelfde brief toen we net begonnen waren aan het boekje.
'Het normale christelijke leven' is zeker een theoretisch boekje, maar het is heel fijn dat door de voorbeelden en anekdotes de theorie heel dicht bij de praktijk komt.

Het is misschien weinig echte recensie, maar daar ben ik dan ook niet zo goed in. Wel kan ik met zekerheid zeggen dat ik het afgelopen jaar ontzettend veel van dit boekje geleerd heb en een voor mezelf veel duidelijker beeld heb gekregen van wat het christelijk geloof nou inhoudt.

**Edit: ik zie ook pas vandaag dat er een artikel over in de SIC staat, doe daar dan ook maar je voordeel mee.

Ha, mooie beschrijving! Dat gaat lekker snel zo!
Theo, volgens Chris A. werkt dat systeem niet meer, omdat je niks kunt invoeren. Dus vandaar dit topic. Verder wel handig systeem inderdaad.

BK: Geween en Tandengeknars (en ook Unestra BoKaal)
Boekje: Groeien in geloof
Auteur: Dick van Keulen
Prijs: 10 euro (vanaf volgend jaar te leen bij bovengenoemde bk)

====================================

Zelden zo'n goed boekje gehad voor bk! Nadat we er eerst met de Unestra-bk aan begonnen waren, zijn we hem ook met de GSV-bk gaan behandelen. Het is niet zo'n boekje waar je een aardig prijsje voor betaalt en uiteindelijk maar een paar hoofdstukken van behandelt. Door de grote variatie aan thema's biedt het materiaal voor een heel jaar.

Dick van Keulen snijdt op een heel persoonlijke en aansprekend geschreven manier verschillende vragen aan die leven bij jongeren en jong-volwassenen, waaronder:

  • Wat houdt het in om 'op Jezus te lijken'?
  • Vraagt God om je hele leven om te gooien voor hem en zo ja, wat blijft er dan van je persoonlijkheid over?
  • Hoe keer ik mijn zonden naar het licht?
  • Welke dingen belemmeren mijn groei in geloof?
  • Wat is de doop met de Heilige Geest?
  • Wat is Gods plan met mijn leven?

De hoofdstukken zijn gemiddeld 7 pagina's lang, dus dat weerhoudt je niet van voorbereiding. Daarnaast worden overbekende/uitgekauwde thema's fris gepresenteerd (op Dicks eigen manier met leuke tekeningetjes) en worden aan het einde van elk hoofdstuk gespreksvragen gegeven. Anders dan vele theoretische catechisatie-achtige boekjes nodigt dit boek uit om de dagelijkse praktijk van je geloofsleven onder de loep te nemen en daar samen op een persoonlijke en tegelijk opbouwende manier over door te praten.

Als je het mij vraagt: het perfecte boekje voor bk!