Agnes

Lieve kunst liefhebbers en/of barbaren,

Soms krijg ik een beetje het idee, dat ik een van de hele weinigen ben op de GSV, die zich een beetje met kunst vermaakt. Zijn er nog meer?????? Spui eens wat van uw gedachten over kunst. Dat zou nog lache kunnen worden. Of niet :cry:

Even een definitie opgezocht in de Van Dale:

kunst (de ~ (v.), ~en)
1 het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze
2 elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3 een of meer kunstwerken
4 door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5 wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt => namaak

Volgens mij houdt iedereen daarom wel van kunst. Alleen gebeurt dat redelijk onbewust. Het probleem is denk dat onder kunst voornamelijk duffe schilderijen en musea verstaan wordt, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn (wat ook blijkt uit de definitie hierboven).

Persoonlijk denk ik dat er wel wat meer aandacht mag komen voor de digitale kunst. Dus fotografie, animatie, websites, muziek en meer van dat soort.
Hoe sta jij tegenover dit soort uitingen Agnes? Toen ik in Utrecht studeerde hadden we als computerkunst-opleiding eens een discussie met zogenaamde 'echte' kunstenaars (theater), en die waren van mening dat een computer al het werk van een kunstenaar over neemt, en dus alles wat uit de computer kwam per definitie niet creatief/kunst kon zijn. Hoe denk jij daarover?

Kunst is voor mij hoe Rafael de bal voorovervallend met zijn hak in het Feyenoord-doel schiet. (Valt onder punt 4.)

Misschien hebben velen wel een 'museum met muffe schilderijen' als eerste associatie bij het woord kunst. Best jammer, want er is natuurlijk veel meer. Er komt steeds meer multimediale kunst voor. Het is niet meer alleen een doek en een kwast met wat verf. Dat maakt het voor meer mensen al veel leuker denk ik.

Ik zelf weet niet zoveel van digitale kunst af. Dus ook niet hoeveel aandacht daar aan besteed wordt. Dat zal vast komen doordat die ontwikkelingen nu pas echt op gang komen. Naar mijn idee. Ik sta er wel open voor. Het is wel iets heel anders dan de gangbare schilderijen enz. Misschien wel onderbelicht, omdat een website voor bijna iedereen toegankelijk is waardoor er een minder romantische waarde aan toegekend wordt.

Dat iets wat met computers gemaakt is per defenitie geen kunst kan zijn vind ik onzin. Iemand moet namelijk de computer een opdracht geven om iets uit te voeren. Die opdracht is door de kunstenaar bedacht. De computer is gewoon een nieuw middel om een doel te bereiken. Dus net iets als verf en klei.

Hoezo valt onder punt 4? Sinds wanneer oefenen ze bij Ajax op 'knullige voorzetten met zoveel mogelijk geluk in het doel werken'?

Ik denk wel dat er een boel mensen zijn op de GSV die zich met kunst bezighouden, maar het is een beetje moeilijk om daar in het algemeen over te praten.
Misschien is het leuk (in het kader van een beetje richting) om een discussie te voeren over een definitie van kunst. Je kunt het er in elk geval eindeloos over hebben.

Definitie: kunst is wat je niet snapt en wat tentoongessteld wordt als kunst.

ps. beetje twijfelachtige poll: je kunt toch wel kunst mooi of lelijk en verrijkend vinden?

Laten we alsjeblieft niet gaan zeiken over wat de definitie van kunst zou kunnen zijn. Zinloze discussie. Weinig over te zeggen en totaal niet interessant. Die poll is natuurlijk erg vreemd. Kunst is zo veelzijdig dat alles erin op gaat. Dergelijke generaliserende stellingen zijn, voor de hand liggend, niet in te nemen. En als klap op de vuurpijl: kunst is een dom woord.
Ben je nog naar de eindexamenexpositie van Minerva geweest vorige week, Agnes? Was erg leuk. Kijk je weleens naar R.A.M.? Erg leuk programma; al hangt dat erg af van de inhoud per aflevering.
-> Ik wil wel met je over kunst praten, hoor. Wil jij echter wel met mij praten over kunst? Of vind je me niet meer zo irritant als vroeger?

Jurgen schreef: -> Ik wil wel met je over kunst praten, hoor. Wil jij echter wel met mij praten over kunst? Of vind je me niet meer zo irritant als vroeger?

zon, ziel, martinitoren...

Iets voor een stilleven, of kan dit nog eens ten tonele gevoerd worden :wink:

deboer schreef: [..] zon, ziel, martinitoren... Iets voor een stilleven, of kan dit nog eens ten tonele gevoerd worden :wink:

hee, niet zo gemeen doen tegen mijn lieve huisgenootje hoor!! :wink:

Ach, laat ik maar gewoon een definitie gaan geven, weet ik zeker dat er over mij heengevallen gaat worden :wink:

Kunst: een nieuw, bewust gecreëerd object die ervaringen van warmte en diepte oplevert.

een nieuwe ondergrondse kachel ofzo.... Ehhhh, VLOERVERWARMING...?

Ach, laat ik maar gewoon een definitie gaan geven

Men kan het niet laten.

Robbert schreef: een nieuwe ondergrondse kachel ofzo.... Ehhhh, VLOERVERWARMING...?

Als dat de enige manier is waarop je warm word, denk ik dat je gelijk hebt. Erg diep zal het niet zijn, amper nieuw, maar wieweet?

Inderdaad, je kunt best praten over de definitie van kunst. Heel goed zelfs, juist omdat er niet echt een sluitende definitie is. Ik denk dat er heel veel te zeggen is over wat kunst kenmerkt en definieert. Maar misschien is dat niet voor iedereen leuk of interessant.

Ik heb ooit eens geleerd:
Kunst is een intentioneel gecreëerde metafoor, die gebruik maakt van een esthetische symboolstructuur en de waarnemingskaders van één of meer personen heeft veranderd.

Wat ook interessant is: Wat vinden jullie dat kunst moet doen?

Of: Is Frans Bauer minder goede kunst dan het Requiem van Mozart?

Pieternel schreef: Wat ook interessant is: Wat vinden jullie dat kunst moet doen? Of: Is Frans Bauer minder goede kunst dan het Requiem van Mozart?

Dat laatste hang af van het antwoord op de vraag: wat vinden jullie dat kunst moet doen? de een vindt waarschijnlijk frans bauer absoluut niet bij kunst horen en een ander vindt het requiem van mozart geen kunst, dus..

Het kan ook nog anders...

Ik vind namelijk dat Frans Bauer heel goed is in zijn genre, als je ziet hoe hij het waarnemingskader kan veranderen van een groep zigeuners of andere mensen op campings. En dan kom ik ook weer bij die warmte (waar Lieuwe het over had) de warmte die deze man aan zijn publiek geeft, wanneer hij ze een kopje koffie geeft bij zijn eigen tot 'villa' omgebouwde caravan, dat vind ik uit de kunst.
Waar het eigenlijk op neer komt wat ik wil zeggen, is dat voor een bepaald publiek de muziek van Frans Bauer (en waarschijnlijk daarbij inbegrepen het karakter en houding van deze lieve jongen)kunst is. En dat het voor anderen kotsneigingen oproept.

Daarom denk ik dat een ieder die zegt dat ie kunst maakt (en zichzelf artiest/kunstenaar noemt) Kunst maakt en dat het gene wat hij of zij heeft gemaakt kunst is. Dus ik houd van kunst... maar niet alle

Ook vind ik het Requiem van Mozart echt heel tof, uit de kunst gewoon.

Jurgen schreef: -> Ik wil wel met je over kunst praten, hoor. Wil jij echter wel met mij praten over kunst? Of vind je me niet meer zo irritant als vroeger?

Ik heb je inmiddels leren accepteren jurgen :lol: Gerrie, dat was een mooi moment he, onder de martini. JAmmer dat het novitiaat was. Daardoor een beetje snel geirriteerd haha.

Maar om ff weer verder te gaan over kunst. Het is helemaal geen zinloze discussie als je het hebt over de defenitie van kunst. Of welke functie(s) het moet hebben. Het was echter niet de bedoeling van dit topic.. (om het voor iedereen een beetje leuk te houden.) Meer een beetje kijken wie welke mening daarover heeft. Als we intellectueel willen gaan ouwehoeren kan dat wel op een speciaal topic daarvoor met een wat meer afgebakende stellingname.

Agnes schreef: Maar om ff weer verder te gaan over kunst. ... Meer een beetje kijken wie welke mening daarover heeft. ....
Ik weet niet wat dan precies wel je bedoeling is met dit topic. Kijken wie welke mening over kunst heeft is zo algemeen en suggestief. Probeer eens wat concreter dan het verschil aan te geven tussen Frans Bauer en Mozart. Ik noem maar wat, zet eens een gedicht op dit topic en kijk wat iedereen er uit kan halen, of een schilderij. Daar kun je over praten.
agent_Fox_Mulder

De

agent_Fox_Mulder

Dat is lastig Robbert, enkele weken geleden heb ik met een aantal amici enkele uren het gehad over de vraag wat sport nu eigenlijk was, maar daar zijn we niet uitgekomen. Mijn uitgangspunt is daarom deze als ik samen met deze amici er al niet uit kan komen is het voor anderen sowieso zinloos om het te proberen :wink: .
Maar om even wat over een schilderij te zetten ik ben het afgelopen jaar een aantal maal naar het van Gogh museum geweest en daar moet iedereen echt eens gaan kijken. Je loopt langs die schilderijen en je ziet gewoon het leven van een mens erin terug, hoogtepunten dieptepunten echt een heel goed opgezet museum.
Verder is Dali ook erg goed, gewoon om het surrealistische je kunt er dan mooi je eigen ideeen/interpretatie op los laten, met muziek is dat ook erg belangrijk vindt ik. daarom kan ik ook meer met een band als R.E.M dan met Frans Bauer.

agent_Fox_Mulder schreef: Dat is lastig Robbert, ... Mijn uitgangspunt is daarom deze als ik samen met deze amici er al niet uit kan komen is het voor anderen sowieso zinloos om het te proberen... van Gogh ... met muziek is dat ook erg belangrijk vindt ik. daarom kan ik ook meer met een band als R.E.M dan met Frans Bauer.
  1. Das toch juist leuk om je eigen standpunt of je eigen visie daarop te geven, das beter/ leuker dan zo maar een waardeoordeel te geven, zo van das fout of dat is slecht.
  2. Van Gogh is een held (shit nou zeg ik dat zonder uit te leggen waarom ik dat vind...)
  3. Ja bij mij gaan alle REMmen los bij Frans Bauer