ARC

Altijd al een aantal weken in een Europese stad willen wonen en werken? En daarnaast iets te leren over gidsen, kerkarchitectuur- en leven? ARC geeft je die kans, ook weer voor deze zomer!
Wat is het? De organisatie ARC biedt je de mogelijkheid om, als student, gedurende een periode van drie tot vier weken -in je eigen taal - gratis rondleidingen te verzorgen in bijvoorbeeld de kathedraal van Gent, de kathedraal van Luxemburg en verder onder andere in Oxford, Londen, Erfurt, Halberstadt, Bordeaux, Annecy en Florence.
Hoe werkt het? Uiteraard krijg je vooraf ter plekke een korte opleiding. Je hoeft echt geen kunsthistoricus te zijn; een zekere historische kennis en vertrouwdheid met het christelijk geloof is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk. Wel moet je open staan voor mensen met een christelijke achtergrond en respect opbrengen voor de plek waar je verblijft. Ook moet je aan de bezoekers kunnen vertellen wat het christendom voor de kerkelijke gemeenschap, architectuur, kunst en geschiedenis heeft betekend.
What else? Je leeft gedurende de periode in een gemeenschap met andere studentgidsen, de voertaal is daar Engels en in enkele gevallen Duits of Frans. Het gemeenschapsleven is minstens zo belangrijk als het gidsen zelf. Naast je werk is er voldoende vrije tijd om elkaar te ontmoeten en de stad te verkennen.
Wat kost het? De vereniging bekostigt je verblijf (huisvesting, maaltijden, studiemateriaal). Je werkt verder als vrijwilliger. Reiskosten en verdere uitgaven zijn voor eigen rekening. Neem voor meer informatie eens een kijkje op: http://www.arcnederlandvlaanderen.eu.
Lijkt het je wat? Meld je dan aan voor meer informatie (ook over de sollicitatieprocedure) bij Annelies: informatie#arcnederlandvlaanderen.eu.

Zijn er meer mensen die dit wel een mooie manier van goedkoop vakantie vieren vinden?

N.B. Steendam

Ja. Maar 5-6 dagen per week van 9-5 werken is nog best veel, zeker als je het een maand moet doen. En af en toe een ochtend spijbelen is niet netjes natuurlijk. De fooien mag je ook al niet zelf houden. :( Als de voorwaarden wat beter waren geweest had ik me direct aangemeld, het principe spreekt mij nl wel aan.
Ga jij dit doen dan?

Vind het wel iets om serieus te overwegen. Overigens zijn de punten die jij aandraagt wel even iets om rekening mee te houden inderdaad.

Het spreekt mij eigenlijk ook best wel aan. Het blijft echter vooral een vakantie-idee, aan geld verdienen hoef je dus niet te denken. Maar voor mij is het zelfs carrière-technisch gezien handig, of zeg ik dan iets raars? :)

Trouwens, @ Niek: volgens de site van ARC zijn de fooien voor het uitgaan en voor de vereniging. Dat betekent dat als je dus een bunch of jeuros van een aardige Amerikaanse dame hebt gekregen, dat je een rondje kunt geven aan je vakantievrinden.

N.B. Steendam

Nee, die euro's gaan naar de 'werking van de vereniging' (Annelies moet ook betaalt worden) en helpen om de uitstapjes te betalen. Maar die uitstapjes had je daarvoor al 'gratis' gekregen: "de vereniging organiseert en bekostigt het verblijf en de uitstapjes ter plekke".
Niks is gratis; je werkt gewoon van negen tot vijf en krijgt betaald met kost en inwoning plus af en toe een museumbezoek. Niet eens heel royaal dus. Maar hey, 't is wel erg leuk werk, je ziet wat van de wereld en het staat beter op je CV dan 3 weken costa brava. ARC hoog!

Christine H

Dit lijkt mij ook wel wat. De steden die er bij staan zijn ook niet mis, Oxford, Londen, Florence..! Voor geschiedenis lijkt het me ook mooi meegenomen Harm, voor mijn studie zou het helemaal goed van pas komen. Je werkt dan wel overdag, maar zulk zwaar werk is het ook weer niet he, beetje de toeristen op gang helpen, en een mooi gebouw en stad als werkvloer.

Herbsgarden

Hoe kom je bij die 9-5, Niek? Dat is namelijk best veel. Maar 9-12 bijvoorbeeld niet. Of 9-10. 9-20 zou daarentegen weer enorm veel zijn. Maar 12-15 is weer oké. Anyway, waar staat hoe lang je moet werken? (Ik ga het trouwens niet doen hoor.)

AssessorJoost
Christine H schreef: Dit lijkt mij ook wel wat. De steden die er bij staan zijn ook niet mis, Oxford, Londen, Florence..! Voor geschiedenis lijkt het me ook mooi meegenomen Harm, voor mijn studie zou het helemaal goed van pas komen. Je werkt dan wel overdag, maar zulk zwaar werk is het ook weer niet he, beetje de toeristen op gang helpen, en een mooi gebouw en stad als werkvloer.

ik zie hier wel een leuke vader-dochter activiteit in.

N.B. Steendam
Herbsgarden schreef: Hoe kom je bij die 9-5, Niek? Dat is namelijk best veel. Maar 9-12 bijvoorbeeld niet. Of 9-10. 9-20 zou daarentegen weer enorm veel zijn. Maar 12-15 is weer oké. Anyway, waar staat hoe lang je moet werken? (Ik ga het trouwens niet doen hoor.)

Niet te geloven dat jij carrière maakt bij Quote door obscure dingen voor hen op te zoeken...

Het staat op die site, bij 'wat is ARC'. Onder het kopje 'Het dagelijks leven van een ARC-groep: de gemeenschap'. Daar kun je ook lezen dat men om de zoveel tijd een "bezinningsmoment" moet voorbereiden. Lijkt me net wat voor jou.

(Of bedoelde je met je dronken hoofd dat je graag had willen zien dat ik 9-17 uur typte? Nah, dat zou wel heel triest zijn)

Mijn zwager (kunstgeschiedenis) heeft dit een paar jaar geleden gedaan. Hij vond het een erg boeiende, gezellige en leerzame vakantie. Hij verbleef met zijn groepsgenoten in een klooster in Florence en werd verzorgd door de nonnetjes. Overdag een aantal rondleidingen geven en verder vooral veel genieten van de stad en omgeving.
Erg gaaf (volgens hem).

Misschien heb je er iets aan in je overwegingen.
Groet

L.S.,
ook dit jaar is het weer mogelijk u op te geven voor een zomerproject van ARC. Kijk op de website www.arcnederlandvlaanderen.eu hoe u deel kunt nemen aan zo’n bijzondere jongerenontmoeting ergens in Europa!

En vraag Dik Kootstra voor ervaringsverhalen/foto's :)

Leuk spul!
Zeker het overwegen waard.

Om het advies maar op te volgen: Dik, kun je me er wat meer over vertellen?

eva mariëtte
Christine H schreef: Dit lijkt mij ook wel wat. De steden die er bij staan zijn ook niet mis, Oxford, Londen, Florence..! Voor geschiedenis lijkt het me ook mooi meegenomen Harm, voor mijn studie zou het helemaal goed van pas komen. Je werkt dan wel overdag, maar zulk zwaar werk is het ook weer niet he, beetje de toeristen op gang helpen, en een mooi gebouw en stad als werkvloer.

Het lijkt mij misschien ook wel wat, ook de steden die jij aankaart.

Paula Lunenborg

Ja ik ben ook wel erg benieuwd. Ik heb altijd al zoiets willen doen! Heb ooit wel eens naar campings in Frankrijk gekeken, maar dit is natuurlijk wel tof. Maar de puntjes van kritiek die Niek noemde zijn inderdaad ook wel het overwegen waard. Dus ik sluit me bij Mark aan: Dik, aan jou het woord!

Dat Dik uitkomst mag bieden!

Hoe lang ben je minimaal weg? Maken bedrijfskundigen ook een kans? Ik kan wel doen alsof ik er verstand van heb

angelina schreef: Ik kan wel doen alsof ik er verstand van heb

Grappig dat je je als bedrijfskundestudent zo typeert.

/inkopper

Overigens een interessante vraag vind ik, moet men per se een historische achtergrond hebben?

C.A. schreef:
angelina schreef: Ik kan wel doen alsof ik er verstand van heb

Grappig dat je je als bedrijfskundestudent zo typeert.

/inkopper

Overigens een interessante vraag vind ik, moet men per se een historische achtergrond hebben?

@C.A., als je dan toch de wijsneus uit gaat hangen, een achtergrond is per definitie historisch.. (behalve die van je bureaublad dan ;P)

@Eva & Angelina
Volgens mij kan je voor dit project ook prima mee als je niet uit de geschiedenis hoek komt. Gewoon een reisboekje kopen over de stad en over de kerk, en je weet al 10x zoveel als een gemiddelde tourist.

Christine H

Je krijgt op de locatie info/stoomcursus, als je er genoeg interesse en motivatie voor hebt dan pik je dat gauw genoeg op.

ACR Nederland / Vlaanderen schreef: - In welke steden kan ik gidsen? Vorig jaar (kan dit jaar anders zijn!) werden Nederlandstalige gidsen gevraagd in Gent, Leuven, Londen, Oxford, Bordeaux, Beziers, Florence, Erfurt, Halberstadt en Luxemburg. - Wanneer vinden de projecten plaats? Een project duurt meestal 3 à 4 weken en overlapt vaak het laatste deel van juli en het eerste deel van augustus. De exacte data zijn pas bekend na de internationale ARC-vergadering begin april. - Kan ik een project kiezen? Als je je aanmeld kun je wel een voorkeur opgeven, maar omdat er vaak projecten zijn die meer in trek zijn kunnen we niet garanderen dat je ook daadwerkelijk het project van je voorkeur krijgt. Uiteraard houden we rekening met beschikbaarheid en talenkennis. - Kan ik mij ook samen met een vriend(in) inschrijven voor een project? In principe wordt er naar elk project maar één Nederlandstalige gids gestuurd (zo ook met de andere talen), omdat er vaak niet meer werk is (=toeristen zijn). Maar dit maakt het ook interessant en leuk: je komt in een gevarieerd Europees gezelschap die je vriendengroep blijkt te worden, vaak nog voor een hele lange tijd daarna! - Wat zijn de gidstijden? Bij de meeste projecten heb je twee dagen in de week vrij om samen met de groep uitstapjes te maken. Werktijden hangen geheel af van het project, maar vaak gids je enkele uren in de ochtend, waarna een lunch (+ soms rust) volgt en vervolgens een tweede shift in de middag tot 17/18.00 uur. - Wat kost het nu eigenlijk allemaal? Je werkt als vrijwilliger, maar als dank daarvoor betaalt de ontvangende kerk het verblijf van de groep. De reis (+ verzekering) zal je zelf wel moeten regelen en betalen en natuurlijk bepaal je zelf de kosten voor souvenirs, terrasjes etc. Overige kosten (enkele tientjes) zijn er voor de voorbereiding in Nederland/Vlaanderen, mocht je daadwerkelijk op project gaan.