Milou

Volgens een recent verschenen rapport van de Wereldbank heeft meer dan 92% van de bevolking op Madagaskar zichzelf vandaag weer moeten redden van minder dan 2 dollar. Het is daarmee een van de armste landen van de wereld. De politieke crisis die het land sinds 2009 verlamt, heeft zulke economische gevolgen, dat het percentage mensen dat in enorme armoede leeft de afgelopen vijf jaar van 70% naar 92% is gestegen!

Zoals jullie misschien wel weten verblijf ik op dit moment in Andoharano, een klein dorpje op Madagaskar, zo’n 30 km van de hoofdstad. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor een lokaal ontwikkelingsproject (lesgeven op de school en meewerken op het land), gericht op het creëren van werk voor de allerarmsten. Cijfers zeggen je misschien niet zoveel maar ik ben nu 2 maanden in dit land en zie elke dag met eigen ogen hoe het is om van minder dan 2 dollar per dag te moeten leven.
Dat dit schrijnende situaties tot gevolg heeft behoeft denk ik geen verdere uitleg. Toch zou ik graag willen dat je even verder leest...

Het project is lokaal en dat wil zeggen dat er geen geld in overvloed is. Vaak kan er 1 lid van een gezin aan het werk en verdient daarmee 1,5 euro per dag. De gezinnen hier zijn echter groot, en je begrijpt wel dat zelfs in dit arme land dit bedrag niet voldoende is om een gezin van 9 kinderen van te onderhouden. In zeer gunstige tijden is er drie keer per dag wat te eten, maar geen geld voor het ziekenhuis of kleding, laat staan scholing. Wanneer de tijden wat minder gunstig zijn, is er geld voor één maaltijd per dag en warm water voor het slapen gaan om de maag wat te vullen. Je moet als kind ook maar het geluk hebben dat je ouders jou naar school sturen en niet je broertje of zusje. Geld voor scholing is namelijk maar beperkt aanwezig en vaak moeten ouders gewoon een keuze maken wie er op het land werkt en wie er naar school gaat.

In zulke omstandigheden zullen schoolspullen zeker niet de eerste prioriteit zijn voor de ouders hier, maar onderwijs is wel de enige mogelijkheid voor deze kinderen om de armoede de baas te kunnen. Vaak komen jongere broertjes of zusjes uit andere klassen hun broer of zus opzoeken met de vraag of ze zijn of haar schriftje of pen mogen gebruiken om zelf ook aantekeningen te kunnen maken. Er is dus echt een groot gebrek aan pennen, potloden en schriften.

Ik heb berekend dat voor ongeveer 400 euro alle kinderen die op dit moment in Andoharano naar school gaan voor de rest van het jaar schoolspullen hebben. En met meer geld zou de drempel voor andere kinderen lager worden om naar school te komen, zou er lesmateriaal gekocht kunnen worden en niet alleen de school, maar ook andere aspecten van het project gesteund kunnen worden. Als ieder van jullie die dit leest dus slechts een klein deel zou geven, dan zou het bedrag al snel bij elkaar gespaard zijn en is er zelfs ruimte voor meer.
Ik besef me terdege dat dit slechts tijdelijke hulp is die (in eerste instantie) eenmalig wordt aangeboden en er een situatie moet ontstaan waarin de mensen zich uiteindelijk zelf kunnen redden. Zolang dat nog niet het geval is en de armoede zo’n kritiek punt heeft bereikt dat het voor 9 op de 10 mensen zeer lastig is het hoofd boven water te houden, denk ik dat het goed is om op deze wijze toch bij te dragen aan kansen en ontwikkelingen voor de kinderen en de last voor de ouders te verminderen.

Mocht je bereid zijn een gift te geven voor een kans op beter onderwijs, dan zou het fijn zijn als je deze gift vóór 23 november overmaakt naar het volgende rekeningnummer: 8890105 tnv M. de Bruijne te Groningen, onder vermelding van ‘je naam + project Madagaskar 2013’. In dat geval hebben Roelof en ik genoeg tijd om in overleg met de mensen hier de spullen te kopen in de tijd dat we hier samen zijn. Uiteraard zul je een terugkoppeling ontvangen over wat er precies met de gift is gedaan.

Alvast bedankt!

Groetjes, ook namens Roelof,
Milou

Ps. Mocht je graag meer weten over mijn leven hier, dan moet je het me even laten weten. Ik stuur zo (heel) af en toe een mail om iedereen op de hoogte te houden ;)

eva mariëtte

Volgende week donderdag zal er een discreetfeestje zijn. Bovenstaande project heeft ons aan het denken gezet. Wij willen daarom als cadeau een gift voor project Madagascar. Er zal op soos de mogelijkheid zijn om deze gift (contanten) in te gooien. Dit wordt dan vrijdags overgemaakt . Duurt dit je te lang en wil je nu al helpen, maak dan nu al een gift over!

Hoi allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie ruimhartige bijdrage aan het project! Heel gaaf dat er zo meegeleefd wordt vanuit Groningen.
Roelof en ik kunnen echt superveel doen met alle giften die zijn binnengekomen en we zijn dan op dit moment ook druk bezig met de aankopen van alle schoolspullen etc. Zodra alles gekocht en uitgedeeld is horen jullie meer!

Nogmaals heel erg bedankt :)

Liefs, Milou

ps. Discreet heel erg bedankt voor dit initiatief!

Pics or didn't happen ;)

Beste GSV'ers,

Allereerst hartelijk bedankt voor jullie gulle gaven! We hebben in totaal bijna €3000 binnen gekregen, een enorm bedrag waar we heel veel mee hebben kunnen doen!

Zoals wij in onze eerste brief schreven, hebben de kinderen op de school waar Milou les geeft een groot tekort aan schoolspullen. Door jullie giften zijn we in staat geweest om alle kinderen en ook de leraren van de school de benodigde schriftjes voor niet alleen schooljaar 2013-2014, maar ook 2014-2015 en zelfs nog wat exta te kunnen geven! Al met al zo’n 2000 schriftjes! Zowel de kinderen als de leraren waren hier heel blij mee. Daarnaast zijn alle schriftjes voorzien van een mooi beschermvloeitje, iets wat op elke school in Madagaskar wordt gebruikt. Verder hebben alle kinderen een etui gekregen met daarin pennen, (kleur-) potloden, een liniaal, een schaar, een gum en een puntenslijper en is er nu voldoende materiaal op voorraad om zo de kinderen ook voor volgend schooljaar van pennen, potloden en dergelijke te voorzien. Verder hoeven de kinderen nu niet meer zelf een bal van oude plastic zakjes en touwen te maken, maar heeft de school nu voet-, volley-, en basketballen!

Daarnaast vertelde de schoolleiding ons dat de school ook grote behoefte had aan nieuw lesmateriaal: het oude materiaal dateerde namelijk uit 1996. Je begrijpt dat we hier graag aan mee wilden werken, om zo de leraren te ondersteunen en tegelijk de kinderen een kans op beter onderwijs te geven. We hebben met jullie giften alle boeken voor de hele school kunnen vervangen!
Ook is er een grote hoeveelheid krijt aangeschaft, waar de school een jaar mee vooruit kan.

Ondanks dat we al heel veel van de giften besteed hadden, bleef er een aanzienlijk bedrag over en bleven er nieuwe giften binnen stromen. We zijn toen samen met de mensen in Andoharano op zoek gegaan naar een goede besteding van het bedrag dat nog over was. Andoharano ligt in een gebied waar het van half november tot maart praktisch elke dag flink stortregent. Ter vergelijking: in onze herst valt ongeveer 80 mm regen per maand, in Andoharano is dat 300 mm per maand gedurende het regenseizoen. Omdat bijna alle volwassenen op het land werken en de kinderen lange einden van en naar school moeten lopen, is de regen voor de meeste mensen een groot probleem. Met maar 1 paar kleren is de kans op ziekte na een fikse bui behoorlijk en men gaf dan ook eenduidig aan behoefte aan regenkleding te hebben.
Door jullie giften is het gelukt alle leden van de associatie en alle kinderen die naar school gaan een regenpak te geven. Dat dit nuttig was hebben we in de dagen nadat de regenkleding ontvangen was meteen met eigen ogen mogen aanschouwen en het was prachtig om overal in de heuvels gele, roze en blauwe regenpakken te zien!

Tot slot hebben we 700 kilo rijst gedoneerd aan de associatie wat verdeeld is onder de leden. Veel leden leven namelijk in erg moeilijke omstandigheden en gaven aan lang niet altijd genoeg te eten te hebben, vooral in deze tijd van het jaar vlak voor de oogst. Ondanks dat dit slechts een tijdelijke oplossing is, leek het ons goed om de gezinnnen op deze manier een steuntje in de rug te geven, al helemaal omdat er nog een klein bedrag over was.

De mensen in Andoharano zijn enorm dankbaar voor alles wat ze gekregen hebben en het is mooi om te zien dat we op deze manier samen met jullie wat hebben kunnen betekenen in de levens van deze mensen.
We willen jullie dan ook nogmaals heel hartelijk bedanken voor jullie ruimhartige giften!

Bedankt!
Roelof en Milou

Ps. Mark en andere geïnteresseerden: als je het verslagje met foto's wil zien, moet je even een mailtje sturen (foto's uploaden lukt me niet).