Koning David

Vorige week dinsdag (23:40 op Nederland 3) zond de RVU het programma 'God bestaat niet' uit. Gisteren was de tweede aflevering.

De begeleidende tekst van de site van de RVU:

God bestaat niet

We dachten in een moderne seculiere staat te leven maar als volgelingen van een actuele actieve godsdienst gebruik maken van de rechten die zij in Nederland genieten raken we in verwarring.

Er blijkt geen staat op aarde te bestaan die niet is gebaseerd op religie en volledig seculier en vrij van andere dwingende ideologieën is ingericht.

Er is ook in ons land nooit een duidelijke keus gemaakt. Ondanks de ontzuiling is er nog steeds bijzonder onderwijs, staat er “god zij met ons” op onze munt (hetgeen het Vaticaan niet eens had) en is god na een korte onderbreking weer terug in de troonrede.

De parochie van de kerk waarin de opnamen grotendeels gemaakt zijn, betreurt de beschikbaarstelling van de kerk. Zij distantieert zich van het programma.

naar de site waar tevens het programma te bekijken is in Real Video.

Vorige week op NU.nl

SGP en ChristenUnie eisen aanpak tv-uitzending

Uitgegeven: 8 juni 2005 21:24
Laatst gewijzigd: 8 juni 2005 21:27

DEN HAAG - De SGP en de Christenunie willen dat het kabinet de 'ronduit blasfemische' RVU-uitzending 'God bestaat niet' van de buis haalt. De Tweede-Kamerleden Van der Vlies en Slob dringen daarop aan in schriftelijke vragen aan premier Balkenende, minister Donner van Justitie en staatssecretaris Van der Laan van Cultuur en Media.

De christelijke fracties vinden dat in de uitzending "willens en wetens op een uiterst schandelijke manier de spot wordt gedreven met God en met het christelijk geloof".

Balkenende en Donner hebben volgens de fracties in het kader van de waarden- en normendiscussie opgeroepen tot een waardige en respectvolle houding tegenover mensen en verschillende geloofsgroepen. "Deze uitzending is hét voorbeeld van hoe het absoluut níet moet."


De mening van Ewout:
Ik heb heb aflevering twee gisternacht bekeken. Het viel allemaal wel mee. Je hebt iemand die een paar bekende argumenten tegen geloven noemt en dat wordt afgewisseld door enkele absurdistische filmpjes. Die filmpjes waren leuk, de rest was nogal saai.

Vriend Niels

Gewoon uitzenden, als de EO reclame mag maken voor het geloof, mag de RVU net zo goed met een programma komen dat het geloof afkraakt.

Het programma zelf is niet zo opzienbarend, maar ik vind de (het?) intro en het shirt van die gast wel tof.

hebben jullie het wel over het juiste programma? ik kan niet helemaal een goed beeld vormen, omdat ik weiger er lang naar te kijken, maar ik vind het een waardeloos programma. 2 voorbeelden van wat ik heb gezien:

  1. Jezus als hond aangelijnd in het park.
  2. Jezus rijdt een kind aan met zijn auto.

Ik ken verder niet het hele idee, maar ik vind dat toch echt te ver gaan.

Ik vind de gesprekken met de gasten wel zeer interessant. Tip: luister alleen naar het programma, de beelden zijn het meest aanstootgevend. Ikzelf heb de afleveringen gezien met de klep van mijn laptop dicht, omdat ik eigenlijk moest slapen.

Henri!! schreef: 1. Jezus als hond aangelijnd in het park. 2. Jezus rijdt een kind aan met zijn auto. Ik ken verder niet het hele idee, maar ik vind dat toch echt te ver gaan.

Ja hier zag ik ook foto's van in de krant. Ik heb er totaal geen behoefte aan dat onze Redder op zo n manier wordt geschoffeerd!

Nylez schreef: Gewoon uitzenden, als de EO reclame mag maken voor het geloof, mag de RVU net zo goed met een programma komen dat het geloof afkraakt.

Volgens mij is de EO heel wat respectvoller tegenover niet-christenen dan de RVU tov het geloof... Maar dan moet ik wel afgaan op de verhalen die ik heb gehoord. Totaal geen behoefte er zelf naar te kijken.

RVU schreef: Educatie in de media De RVU educatieve omroep is een niet-ledengebonden omroep, geheel onafhankelijk van levensbeschouwingen, ideologieën of religies en maakt deel uit van het Nederlandse publieke omroepbestel. Samen met Teleac/NOT vormt de RVU de stichting Educatieve omroepcombinatie. Deze stichting geeft voor een belangrijk deel invulling aan de educatieve opdracht, zoals deze wettelijk is voorgeschreven en heeft als doel 'educatie' binnen de publieke omroep te intensiveren. De RVU levert een substantiële bijdrage aan de programmering van Nederland 3. Zij versterkt tevens het aanzien van deze zender in het algemeen en is bovendien één van de omroepen die het gezicht van de zender 747 AM bepaalt. De RVU beschikt wekelijks over 1 uur en 30 minuten televisie-zendtijd en over 3 uur en 40 minuten radio zendtijd.

Lijkt me dat ze met dit programma 'een beetje' hun doel voorbij schieten.

Er is in de absurde filpjes m.i. inderdaad sprake van agressieve intolerantie. Ze zijn echter zo absurd en vaak bijzonder kinderachtig dat ik me er niet zo aan kan storen. Verder sluit ik me aan bij vet dat de interviews bijzonder boeiend zijn.

Koning David

Bijzonder boeiend? Ik vond het allemaal wat eenzijdig en voorspelbaar. Dat geloven soms tot depressies en minderwaardigheidgevoelens leidt, en dat sommige mensen geloven omdat ze bang zijn voor God, wisten we natuurlijk allang. En dat Gods goedheid en almacht moeilijk te verenigen zijn met het bestaan van het kwaad ook.
Maar daarom concluderen dat God niet bestaat is natuurlijk een stap te ver. Het programma neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus, vandaar die absurdistische filmpjes.

Jammer dat het forum van God bestaat niet op de RVU-site zo verschrikkelijk kinderachtig is. Ik heb de discussies even bekeken en had meteen al geen zin om mij daar mee te bemoeien.