JWJ

Dit stond in het Nederlands Dagblad


Een doop is bijna altijd geldig
door onze redacteur Daniël Gillissen
EMMELOORD – In de meeste kerken is nauwelijks discussie over de erkenning van een elders bediende doop. Ds. P.L. Voorberg deed er onderzoek naar en komt in zijn proefschrift tot de conclusie dat bijna elke doop geldig is.
Een kerk moet gaan voor erkenning van een doop, waar die ook is bediend, vindt ds. P.L. Voorberg. ,,De doop is onherhaalbaar. Alleen als essentiële elementen ontbreken, is het geen doop. Maar dat komt slechts zelden voor.’’

Voorberg, vrijgemaakt-gereformeerd predikant in Emmeloord, heeft meer dan twintig jaar onderzoek gedaan naar de erkenning door kerken van de elders bediende doop. Dat heeft geresulteerd in het proefschrift Doop en Kerk waarop hij woensdag hoopt te promoveren aan de vrijgemaakt-gereformeerde Theologische Universiteit in Kampen.
De erkenning van de elders bediende doop kwam in de derde eeuw voor het eerst heel duidelijk naar voren in de christelijke kerk, weet Voorberg. ,,Toen werd duidelijk dat ook buiten de kerk werd gedoopt. Tegelijk was de kerk ervan overtuigd dat de doop slechts eenmalig kan worden bediend. De vraag was: hoe lossen wij dit op? Er werd voor gekozen een elders bediende doop te erkennen.’’

En dat is nog zo, bij alle verdeeldheid tussen de kerken die uit de Reformatie zijn voortgekomen, en zelfs met de Rooms-Katholieke Kerk, is de doop een verbindende factor. Ze erkennen elkaars doop. Discussie hoor je er nauwelijks over.
Voor Voorberg is het toch een vraag en juist nu een actueel thema. Hij wijst erop dat mensen steeds makkelijker overstappen naar een ander kerkgenootschap, en op de overdoop die dan nodig is in evangelische gemeenten, die alleen de volwassenendoop erkennen.

Ook zijn eigen kerkverband erkent de doop van andere kerkgenootschappen. Kerkordelijk is dat goed geregeld, vindt Voorberg. De dogmatische onderbouwing liet echter te wensen over. Met zijn boek wil hij voor de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) nu die leemte vullen.

Zand
Voorberg vindt dat een doop aan twee voorwaarden moet voldoen om geldig te zijn. ,,Een doop is alleen geldig als die met water is uitgevoerd.’’ Dat voert hij terug op de Bijbeltekst waar Johannes zegt dat hij is gestuurd om te dopen met water (Johannes 1 vers 33). ,,Dopen met water is eigenlijk geen discussiepunt, dat gebeurt overal. Hoewel er in de twintigste eeuw een voorganger was die zei dat je in de Sahara wel zand mag gebruiken. Maar dat noem ik dan dus geen doop.’’
De geldigheid zit voor Voorberg meer vast op het tweede criterium: het geloof in de drie-eenheid. ,,Het gaat mij dan nog niet zozeer om de formulering van ‘in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. In de Bijbel komt ook de doop in de naam van Christus voor.’’ De God van de Bijbel is de drie-enige God, legt Voorberg uit. Daarom moet de gemeenschap waarin de doop plaatsvindt, wel geloven in de drie-eenheid. ,,Het is voor mij geen voorwaarde dat de dominee die de doop bedient, zelf in de drie-eenheid gelooft. Judas, de verrader van Jezus, mocht immers ook dopen. Blijkbaar is de bediener van de doop niet belangrijk.’’
Voorberg heeft zelf meegemaakt dat een catechisant werd gedoopt die overkwam uit de Jehovah’s Getuigen. ,,In onze visie is hij voor het eerst gedoopt. Wij erkennen de doop van de Jehovah’s Getuigen niet, want zij geloven niet in de drie-eenheid.’’ Anders gaat het volgens de predikant als iemand gedoopt is in een gemeente van de Protestantse Kerk in Nederland waar weinig of geen waarde aan de drie-eenheid wordt gehecht. ,,Je kunt van de PKN zeggen wat je wilt, maar ze staat voor het geloof in de drie-enige God.’’

Hoewel Voorberg in principe vrijwel elke doop erkent, maakt hij toch onderscheid, tussen een wettige en een geldige doop. Het onderscheid heeft niet direct consequenties, maar hij wil duidelijk maken dat het hem niet om het even is, in welke omgeving de doop wordt bediend. ,,Een wettige doop vindt helemaal volgens de regels van de Schrift plaats, vol liefde voor God. Door de doop word je verbonden met de drie-enige God. Het evangelie wordt in de dienst gepreekt, de ouders zijn gelovige christenen. Maar er zijn ook gemeenten waar een of meer van deze elementen ontbreken. Dan kan de doop toch geldig zijn omdat de doop onherhaalbaar is. De doop is net zo onherhaalbaar als de besnijdenis. God gaat één keer een band met je aan. Zijn ja is ja.’’
Bij het vaststellen of sprake is van een ‘wettige doop’ is ook belangrijk of die is bediend in ,,een kerk die echt kerk mag heten, de ‘ware’ kerk’’. Voorberg schaart zijn eigen kerkverband, de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en de Christelijke Gereformeerde Kerken onder de ‘ware’ kerken. Het hangt er nog even vanaf hoe de Hersteld Hervormde Kerk zich gaat ontwikkelen, maar ook die hoort erbij, vindt Voorberg. ,,Ze hebben gedaan wat ze in 1834 bij de Afscheiding al hadden moeten doen. Het is goed om kerkelijke contacten aan te gaan met hersteld-hervormden.’’ In de toekomst zou een gezamenlijke kerk van vrijgemaakt-gereformeerden, christelijk-gereformeerden en hersteld-hervormden volgens hem ,,prachtig zijn’’.
Voorberg spreekt van een ‘valse’ kerk - ,,liever zeg ik een kerk die zich geen kerk mag noemen’’ – als ,,officieel de ruimte wordt gegeven voor afwijking van Gods woord en als de ware leer wordt tegengestaan’’. Duidelijk ‘valse’ kerken zijn volgens Voorberg de Rooms-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk in Nederland.
,,Daar is officieel ruimte om af te wijken van Gods woord. De synode van onze kerken heeft deze kerken ooit als valse kerk getypeerd en die besluiten respecteer ik.’’
Daarmee is voor Voorberg ook de doop in een gereformeerde-bondsgemeente die voldoet aan alle voorwaarden die hij stelt, niet wettig, maar slechts geldig. ,,Het kerkverband waar je bij hoort, is heel belangrijk.’’
Voorberg kan niet alle kerken van een ‘naamkaartje’ voorzien. Sommige kerken verkeren voor hem in een soort schemergebied. ,,Zo heb ik moeite met de Nederlands Gereformeerde Kerken. In dit kerkverband zie ik ruimte voor onschriftuurlijke zaken zoals de vrouw in het ambt.’’ Ook de Gereformeerde Gemeenten kan Voorberg niet van een typering voorzien. ,,Ze doen tekort aan de rijkdom van Gods woord door bijvoorbeeld tegen een groep van dertig belijdeniscatechisanten te zeggen: mag er nog maar een van jullie worden bekeerd.’’ Ook de verschillende soorten evangelische gemeenten schaart Voorberg in het schemergebied. Hij zegt erbij dat hij in niet-ware kerken ,,heel wat broeders en zusters is tegengekomen’’.

In de afgelopen twintig jaar dacht Voorberg een tijd dat alleen de doop in een ‘ware’ kerk goed was. ,,Maar na verder onderzoek bleek die stelling toch onhoudbaar.’’ De ontdekking van zijn onderzoek is voor Voorberg dan ook dat God in ,,verwaterde kerken’’ als de Rooms-Katholieke en Protestantse Kerk door middel van de doop ,,een appel doet op mensen. Door de bediening van de doop roept Hij mensen op zich op Hem te richten. Ik heb meer oog gekregen op Gods werk buiten de kerk (de ware kerken, DG). Gods geduld met de mens is breed verspreid.’’

Ik vind het een interessant onderwerp waar ds. Voorberg zijn proefschrift over heeft geschreven. Hij stelt in zijn proefschrift dat de doop in (bijna) alle gevallen gewoon geldig is. Ik kan hem daarin volgen en ben het denk ik met hem eens. Ik zet mn vraagtekens echter wel bij zijn opvatting dat er echt alleen met water kan worden gedoopt. Ik snap wel dat hij dit zegt, want het staat zo ook in Johannes 1 en bovendien is het een symbool voor afwassing van de zonden etc. Maar ik vraag me af in hoeverre dit in een noodzakelijke situatie nodig is. Misschien heb ik hem hierin verkeerd begrepen, maar zo komt het in bovenstaand artikel op mij over (in de Sahara mag je geen zand gebruiken om te dopen!)

Ik ben het eens met de opvatting dat de doop maar één keer geldt. God geeft zijn belofte en zegt dat je van Hem bent. Dit blijft gelden. Ik denk zelf dat het een teken van ongeloof kan zijn (let wel: kan zijn) als je je over laat dopen (nee ik wil de mensen die dat hebben gedaan niet shokkeren of in een hoek plaatsen). Want God heeft zijn belofte gedaan, die jij niet accepteert, of wil verbeteren met een nieuwe belofte. Een stukje onzekerheid komt om de hoek kijken en je wil graag zekerheid dus laat je je opnieuw dopen. De mensen die zich laten overdopen hebben echter de opvatting dat de doop niet echt was, of niet geldig was. Ik vraag me af hoe deze mensen (misschien zijn er (oud-)GSV'ers die hierop kunnen reageren uit eigen ervaring) dit zien en wat voor criteria zij hebben voor een zogenoemde 'geldige/wettige doop'.

Ds. Voorberg zegt daarnaast dat de bediener van de doop niet belangrijk is. Mag iedereen dopen?

Ik ben vooral benieuwd naar uw mening op dit artikel.

Mijn mening?

Meer dan twintig jaar het zou verboden moeten worden.

Ik denk dat mensen die zich laten overdopen dit doen omdat het een voorwaarde is om bij een gemeente te horen, vaak een evangelische. Ze willen zo graag naar die 'gevoelige' gemeente, dat ze die doop er maar even bij doen, en niet echt nadenken wat doop nu eigenlijk betekent. Je gaat immers niet naar de hel als je je nog een keer laat dopen? Gewoon nog een keer en dat is dat.

Verder denk ik dat het goed is als het dopen uitbesteed wordt aan mensen die hier specifiek voor geroepen zijn, de voorgangers. Dit omdat zij volgens mij meer de voorwaarden voor een rechtsgeldige doop onderzoeken. (christelijke ouders, drie-eenheid e.d.) Maar in principe moet iedereen met de goede insteek en bedoeling kunnen dopen, eventueel met zand, ook het water is maar een symbool en van zand kan je ook schoonschuren.

Farmer schreef: Ik denk dat mensen die zich laten overdopen dit doen omdat het een voorwaarde is om bij een gemeente te horen, vaak een evangelische. Ze willen zo graag naar die 'gevoelige' gemeente, dat ze die doop er maar even bij doen, en niet echt nadenken wat doop nu eigenlijk betekent. Je gaat immers niet naar de hel als je je nog een keer laat dopen? Gewoon nog een keer en dat is dat.

Ik denk dat je mensen die besloten hebben zich te laten overdopen hier enorm tekort doet. Deze mensen denken over het algemeen juist na over wat de doop nu eigenlijk is en komen tot de conclusie dat ze met hun doop hun geloof in hun enige ware Drieëne God belijden. Of dat de juiste uitleg is van wat de doop nu eigenlijk inhoud kun je daarbij in het midden laten, maar ik vind het gewoon niet correct om te zeggen dat deze mensen zich laten wederdopen 'om erbij te horen'.

Farmer schreef: Ik denk dat mensen die zich laten overdopen dit doen omdat het een voorwaarde is om bij een gemeente te horen, vaak een evangelische. Ze willen zo graag naar die 'gevoelige' gemeente, dat ze die doop er maar even bij doen, en niet echt nadenken wat doop nu eigenlijk betekent. Je gaat immers niet naar de hel als je je nog een keer laat dopen? Gewoon nog een keer en dat is dat.

Ik denk dat je hier iets te makkelijk bent. Voor die mensen is een overdoop gelegitimeerd omdat volgens hen de kinderdoop niet Bijbels is. Daar valt over te discussiëren. In ieder geval is het (vaak) niet zo dat het hen niet zoveel uitmaakt, zo'n overdoop. Nee, ze hebben in hun nieuwe gemeente geleerd hoe de 'ware' doop is en dat ze dus eigenlijk nog niet gedoopt zijn. 'Wederdopers' zien hun doop zelf niet als 'overdoop'.

Ik sluit me overigens bij Hans aan.

JWJ schreef: Ik ben het eens met de opvatting dat de doop maar één keer geldt. God geeft zijn belofte en zegt dat je van Hem bent. Dit blijft gelden. Ik denk zelf dat het een teken van ongeloof kan zijn (let wel: kan zijn) als je je over laat dopen (nee ik wil de mensen die dat hebben gedaan niet shokkeren of in een hoek plaatsen). Want God heeft zijn belofte gedaan, die jij niet accepteert, of wil verbeteren met een nieuwe belofte. Een stukje onzekerheid komt om de hoek kijken en je wil graag zekerheid dus laat je je opnieuw dopen. De mensen die zich laten overdopen hebben echter de opvatting dat de doop niet echt was, of niet geldig was. Ik vraag me af hoe deze mensen (misschien zijn er (oud-)GSV'ers die hierop kunnen reageren uit eigen ervaring) dit zien en wat voor criteria zij hebben voor een zogenoemde 'geldige/wettige doop'. Ds. Voorberg zegt daarnaast dat de bediener van de doop niet belangrijk is. Mag iedereen dopen? Ik ben vooral benieuwd naar uw mening op dit artikel.

Ik vindt het wel een consistent verhaal. Ik ben niet zo van de indeling in valse en ware kerken, maar ik vindt het criterium dat hij geeft wel goed (als er officieel ruimte is om af te wijken van Gods woord). De RKK is dan idd een 'valse' kerk, maar het moeilijke is natuurlijk dat het meestal niet gaat om ruimte geven om af te wijken van Gods woord, maar om interpretatie verschillen van dat woord. In Evangelische kerken is er (officieel) zeker geen ruimte om af te wijken van Gods woord (zoals bij de RKK en de PKN), maar men komt op grond van de bijbel nogal eens tot andere conclusies.

Over het overdopen: jij ziet de doop als een belofte van God die een overdoper dan niet accepteerd, maar in evangelische kerken heeft de doop niet zoveel te maken met de belofte(s) die jij bedoeld. Het heeft daarom volgens mij niets met ongeloof te maken, maar met een heel andere visie op wat de doop is.

Wat is die visie van de evangelischen dan volgens jou?

JWJ schreef: Wat is die visie van de evangelischen dan volgens jou?

Oei, dat kunnen ze zelf vast beter onder woorden brengen, maar ik zal een poging doen.

In de gkv wordt een baby'tje door de doop ingelijfd bij het verbond, zoals de joodse kinderen door de besnijdenis bij het verbondsvolk gingen horen. De doop is dan een teken van de belofte van God aan (de ouders van) dat kindje dat het er bij mag horen (mits hij/zij zich later ook aan de eis van het verbond gaat houden).
De geloofsdoop symboliseert dat iemand opnieuw geboren is, en volgt daarom altijd op bekering. De dopeling daalt af in het watergraf, gaat helemaal kopje onder, sterft (net zoals Jezus aan het kruis stierf), en komt dan als een nieuw mens weer boven. De betekenis van de doop is de dood. De doop is dan dus het 'bad van de wedergeboorte'. Het mooie hieraan vindt ik dat het vanaf dat moment helemaal goed is tussen God en jouw, want het vuur kan niet gaan waar het al geweest is.

Hebben we eigenlijk wel evangelischen/baptisten op de vereniging? Anders zet ik wel ff een oproepje op www.credible.nl ;)

Julian schreef: Ik denk dat je mensen die besloten hebben zich te laten overdopen hier enorm tekort doet.
Hier geef ik je gelijk in.
Julian schreef: Deze mensen denken over het algemeen juist na over wat de doop nu eigenlijk is en komen tot de conclusie dat ze met hun doop hun geloof in hun enige ware Drieëne God belijden. Of dat de juiste uitleg is van wat de doop nu eigenlijk inhoud kun je daarbij in het midden laten
Hier niet. Dit verschil in denken over de doop leidt er juist toe dat mensen zich over laten dopen; hier zit de crux. Is de doop een teken van jouw geloof in God en ga je dus door het watergraf en sta je op in een nieuw leven, of is de doop allereerst Gods belofte dat Hij jou uitgekozen heeft? Het verschil lijkt voor sommigen misschien klein, maar de theologische oorzaken en gevolgen zijn groot. Maar ik weet niet of het JWJ's bedoeling is een discussie over kinder en volwassendoop te voeren..

Even iets anders.
Ik las vorige week dit artikel over het dopen in de vroegchristelijke kerk. Ik vond het een erg interessant artikel. Ik wilde het niemand onthouden:

http://home.wanadoo.nl/gjvdvlis/GJVDVLI ... trange.pdf