Geertsma

Ik heb ooit toen ik mijn computer net had een Word-document van een oude Word-versie laten openen met WordPad, waarbij de optie aanstond dat bestanden van dat type altijd met dat programma moeten worden geopend. Ik zit nu dus met het probleem dat alle Word-bestanden standaard als WordPad-bestanden in mijn computer staan, waardoor ik ze alleen fatsoenlijk vanuit Word kan openen en niet door ze rechtstreeks aan te klikken. Ik heb me suf gezocht naar een oplossing dit ongedaan te maken, maar het is me tot nu toe nog niet gelukt. Iemand een idee, of had ik de eerste keer gewoon beter moeten opletten?

Als je met XP werkt, het bestandsicoontje met de rechtermuisknop aanklikken en kiezen voor 'Openen met' en dan onderin het uitschuifmenu voor 'Programma kiezen'. In de lijst staat Word, als het tenminste op je computer geïnstalleerd is. Deze moet je selecteren. Niet dubbelklikken, want je moet nog het vakje 'dit type bestand altijd met dit programma openen' aanvinken. Vanaf nu zal elk *.doc bestand in Word geopend worden.

Mocht dit niet lukken, zoek dan naar het menu 'Extra' dat bovenin elke map te vinden is. Klik in dat menu op 'Mapopties' en kies daarna voor het tabblad 'bestandstypen'. Hier krijg je een hele lijst met extensies. Selecteer daar de DOC-extensie uit en druk op 'wijzigen' om een ander programma aan het bestandsformaat te koppelen.

Succes!

Die eerste werkt niet (heb ook geen XP). Als ik één keer heb aangegeven dat het met een bepaald programma geopend moet worden, kan ik nergens de 'openen met'-optie meer krijgen. Zit die tweede optie ook in Windows 98? Zo ja, dan probeer ik dat thuis ff uit. Bedankt voor de suggesties.

Je kunt ook vóór je op de rechtermuisknop klikt, de SHIFT-toets inhouden. Dan krijg je volgens mij ook de 'openen met' functie.

ja die optie zit ook in eerdere versies van windows. je moet dan alleen [shift] ingedrukt houden bij het aanklikken van het bestandje, en dan krijg je als het goed is de optie 'openen met...' erbij.
anders vraag je vanavond maar even 'live' ;)

je was me gewoon nèt voor...:blbl:

Huisgenoot, bedankt, hè :D.

LATEX RULEZZZZZZZZZZZZ

Latex sucks!!

Dan nu even hoe je zoiets normaal instelt:

Je dubbelklikt op 'deze computer', en gaat naar het menu 'extra', en klikt daarin de onderste optie 'mapopties' aan. Dan kies je het tabblad 'bestandstypen', en je zoekt in de lijst 'geregistreerde bestandstypen', de extentie DOC op. Waarschijnlijk stond deze bij Geertsma op Wordpad ipv Word.

XP maakt het ons allemaal wat makkelijker door de functie 'openen met'. En dat shift trucje kende ik niet, en werkt op mijn xp compu niet. Maar op deze manier kan het dus ook...

Latex is beter dan welk ander tekstverwerkingsprogramma dan ook! Voor de mensen die gewend zijn aan Word is er zelfs een gigantisch handig programma beschikbaar waarmee je met een GUI allemaal dingen kunt aanklikken (net als word) en zo je latex documenten vormt! Vet handig!

Programmaatje heet LYX. Volgens mij is er ook al een versie beschikbaar voor Windows! Als je klikt kun je het programma downloaden die zou moeten werken onder windows. In het programma is een tutorial aanwezig waar de functionaliteit duidelijk staat aangegeven.

Ik heb het zelf niet geprobeerd. Als je PC ontploft is dit voor eigen risico :wink:

Carloz schreef: Dan nu even hoe je zoiets normaal instelt: [...]

Dat verhaal had ik hierboven dus ook al uitgelegd. Wat zijn we deze digibeet heerlijk behulpzaam!

Tja... Ben nu wel zover dat-ie het met Word zou moeten openen en hij geeft ook overal een Word-pictogrammetje aan. Maar verder lukt het niet.
Als ik een document aanklik, opent-ie wel keuring Word, maar vervolgens krijg ik eerst de melding:

Word cannot open the document. Try one or more of the following: * On the File menu, click open to open the document. * Make sure the document has an .DOC extension. (C:\MIJN.DOC)

Het eerste werkt niet en het tweede is het probleem niet.

Vervolgens krijg ik nog een keer de melding:

The document name or path is not valid. Try one or more of the following: * Check the path to make sure it was typed correctly. * On the File menu, click open. Search for the file using this dialog box. (DOCUMENTEN\WORD\bestandsnaam.DOC)

Daarna opent hij een leeg Word-document.
Nog iemand suggesties :)?

@VET: had k niet gelezen...

@ Geertsma...
Het makkelijkst is gewoon even office de-installeren en opnieuw installeren (als je tenminste de cd's nog hebt liggen). Dan stelt hij de bestandskoppelingen automatisch weer goed in.

Tja, die heb ik dus niet meer. Nooit gehad ook, eerlijk gezegd ;). Heb het nog geprobeerd op te lossen door .DOC-documenten helemaal uit de lijst te verwijderen en dan aan te geven dat die documenten met Word moeten worden geopend. Dat werkte ook niet.
Maar ben er al achter waar het probleem waarschijnlijk ligt:

(DOCUMENTEN\WORD\bestandsnaam.DOC)

De map moet namelijk MIJN DOCUMENTEN zijn en het is ook de enige map van waaruit hij de bestanden niet opent. Maar ja, het is ook net weer de map waar ze allemaal instaan...

Is dat ook te veranderen?

En dat is weer op te lossen door de map MIJN DOCUMENTEN om te dopen naar DOCUMENTEN. Is niet helemaal mooi, maar het werkt wel...