Jorien91

Mijn fiets staat al een tijdje stil, omdat mijn binnen- en buitenband van mijn voorwiel vervangen moeten worden.
Aangezien het een stuk goedkoper is om dat zelf te doen, gok ik erop dat het zonder fietsenmaker ook wel moet lukken.
Nu heb ik alleen zo'n verstelbare moersleutel, maar ben ik op zoek naar een moersleutel die helemaal om de moer heen valt en dus niet eentje die je er aan de zijkant op kan zetten.
Heeft iemand die toevallig in huis?

Waar je naar op zoek bent is een steeksleutel of ringsleutel M15. Vaak zit die samen met een M14 aan één sleutel.

steeksleutel werkt ook wel. ik heb ze allemaal. met voorwiel is dat zo gepiept, vooral als je geen versnellingen hebt. let wel ff op de goede maat band (staat op de zijkant). Succes!

Versnellingen zitten toch aan de achterkant? Ik zit lekker aan het winschoterdiep, en heb ook de steeksleutels wel. Zeg het maar.

Stteksleutel it is. Kan ik die binnenkort even van jou lenen Fer? Bel nog wel even wanneer dan. Bedankt iedereen!

Bruins schreef: Waar je naar op zoek bent is een steeksleutel of ringsleutel M15. Vaak zit die samen met een M14 aan één sleutel.

de M staat voor het soort draad, metrische in dit geval, en niet voor de grootte van de sleutel. Een sleutel 15 hoort bij M9 draad, M9 draad is vrij ongebruikelijk, M8 (sleutel 13) of M10 (sleutel 17) worden bijvoorbeeld vaker gebruikt.

tot zover de technische details van het wiel van je fiets.

Ik ben bang dat je gelijk hebt, maar op internet noemen ze sleutel 15 ook gewoon M15.
Bovendien is de erg ongebruikelijke 15 toch de beste, tenminste bij Jurriaan's fiets, maar hij heeft wel iets kleinere wielen, dus misschien ligt het daar aan.