Bruins

Hoi GSV,

Ik ben blij, want ik geloof. Bij struggles in m'n leven, kan ik altijd naar God toe. Ik geloof dat God luistert, daardoor hoef ik dingen niet op te kroppen. Mijn zorgen spreek ik uit naar God en geef ze op die manier een plek, dat stelt mij gerust.

Niet-gelovigen hebben dat niet. Zij beweren dat ik tegen mijzelf praat. Dat ik een psychologisch trucje uithaal en daarmee mijzelf voor de gek hou. "Lekker makkelijk zo'n gelukstrucje, maar wel naief en dom", zouden zij zeggen.

Hoe zit dat nou? Maakt geloven gelukkig? Is God dan niet enkel een psychologische projectie, een trucje van m'n hersenen om mij gerust te stellen? Zorgt mijn karakter ervoor of ik (minder) makkelijk in dat trucje trap? Is het voor intelligente mensen moeilijker om te geloven?

Met dit soort lastige vragen worstelt uw OVcie. Tijd om hulp in te roepen van een expert, zo dachten wij. Wij zochten en wij vonden Guus. Guus psychologisch Geluk? Nee. Guus Labooy. Hij studeerde Medicijnen en theologie en promoveerde op een wijsgerig-theologisch onderwerp in de 'science-religion' discussie. Lees meer over en van hem op zijn blog.

Voor uw vermaak en intellectuele ontwikkeling komt Guus op 4 december van 20.00-22.00 uur naar Huis de Beurs. Zet maar NU in uw analoge agenda.

Dit soort grote vragen over geloven zijn niet alleen voor u als gelovige belangrijk, maar minstens zo belangrijk voor uw (niet-gelovige) studiegenoten. Vertel ze over de lezing. U kunt er "pap" op zeggen dat ze het rete-interessant vinden. Dus nodig ze uit en neem ze mee, wordt super.

Liefs, uw OVcie

ps. Sorry voor de lange uitleg.

pps. Poster:

GodsdienstEnPsychologie

ppps. onze lezing staat ook op de website van het SKLO (spreek uit: SKLO). Vet he, kijk: http://sklo.nl/activiteiten

Klinkt goed! Er komt ook wel een FB-evenement neem ik aan?

Ja, dat komt er zeker. Zodra de poster af is. Sinds de OpenSoosposter heeft dat nogal wat voeten in de aarde, begrijpt u.

Bruins schreef:

Ja, dat komt er zeker. Zodra de poster af is. Sinds de OpenSoosposter heeft dat nogal wat voeten in de aarde, begrijpt u.

Ik begrijp het.

Paula Lunenborg

Mooi onderwerp!

AlindaGerrits

Nicee, leuk onderwerp!!

Guus Labooy is een van de betere namen van de moderne historie. Alleen daarom ga ik waarschijnlijk wel heen.
Leuk onderwerp, props OVcie!

Wow, ga ik dan eindelijk een lezing bijwonen.

Gaaf, wordt churandy Martina wel in de poster verwerkt?

Klinkt interessant, en herkenbaar!

Ik ben benieuwd :)

Is het misschien ook een idee als er alvast een artikeltje van hem beschikbaar komt voor ons, zodat het makkelijker wordt om een goede discussie te starten?

(Dan is het ook duidelijker wat de insteek is. Want het onderwerp neigt al een beetje naar het debat van vrije wil en determinisme)

Dit is zijn blog, staat heel veel op: http://labooy.wordpress.com/

Stabbles schreef:

Ik ben benieuwd :)

Is het misschien ook een idee als er alvast een artikeltje van hem beschikbaar komt voor ons, zodat het makkelijker wordt om een goede discussie te starten?

(Dan is het ook duidelijker wat de insteek is. Want het onderwerp neigt al een beetje naar het debat van vrije wil en determinisme)

oeh, volgens mij niet hoor;) maar ik vind het wel een goeie vraag over een introducerend artikeltje of 2 als ik ze kan vinden.
Ik heb bijvoorbeeld een artikel gelezen dat opsomt waarom religies zo 'comforting' zijn. (oa. omdat ze zo compleet zijn, en ze potentieel alles in het leven betekenis kunnen geven, relaties met anderen en ook relatie van jezelf tot de wereld).

Maar dat doe ik wel een keertje in het weekend;)

Voor Norrit:

Imgur

Yeees, nu ga ik sowieso..

Dat kan je heel mooi aangeven door op deze fbpagina op deelnemen te drukken: https://www.facebook.com/events/660438447386898/?ref_newsfeed_story_type=regular

Gaan andere verenigingen en studenten ook lekker uitgenodigd worden enzo?
Ik kan hem bijvoorbeeld op de columna-facebook flikkeren hoewel dat niet per se heel veel studenten mee worden bereikt..

Vandekamp schreef:

Gaan andere verenigingen en studenten ook lekker uitgenodigd worden enzo?
Ik kan hem bijvoorbeeld op de columna-facebook flikkeren hoewel dat niet per se heel veel studenten mee worden bereikt..

Uiteraard gaan we nog even lekker promoten bij andere studentenverenigingen :)

Nodig vooral zelf ook studiegenoten uit. Mijn ervaring is dat veel niet-gelovigen er van uit gaan dat gelovigen met oogkleppen door de wereld gaan en dus weinig zelfreflectie hebben. Deze lezing is zelfreflectie pur sang. Gelovigen die aan zelfreflectie doen, dat vindt iedereen toch leuk?

Goed nieuws! De spreker van komende donderdag, Guus Labooy, heeft een artikel met ons gedeeld over het onderwerp waar hij het met ons over gaat hebben. Dit kan gelezen worden als voorbereiding op de lezing, maar nog leuker natuurlijk is om het artikel komende dinsdag met je BK te behandelen!
U kunt het artikel vinden in GSVdocs.