Milou

Amicae amicique,

Het GSV-jaar is inmiddels alweer volop aan de gang en dat betekent dat het hoog tijd wordt voor een lezing, georganiseerd door uw eigen OV-cie.

Houd daarom allen donderdagavond 28 oktober vrij in uw agenda. Dan zal bioloog, filosoof en theoloog Willem J. Ouweneel een lezing geven over atheïsme. Hij zal dit onderwerp behandelen met een wetenschapsfilosofische insteek.

De lezing zal plaatsvinden in de senaatskamer van het Academiegebouw. Inloop 19:00, start v/d avond 19:30.
Wij hopen u te zien!

Met amicale groet,

De OV-cie

Ben benieuwd. Grote naam, mooie locatie. Wel even deze poster overal neerknallen hè. :)

De poster hangt al in de UB en op soos.

lekker bezig OV-cie! Interessant onderwerp, ik ben erbij.

Is een dergelijk gebied ook te betreden als sterfelijke HBO'er, tevens geen lid van GSV?

Het lijkt mij namelijk erg interessant.

Check, het heet niet zomaar de OV-cie, OV staat voor Openbare Vergadering.

Mooi onderwerp en leuke spreker, ben erbij!

Herbsgarden

Eerlijk gezegd dacht ik bij het lezen van de naam Ouweneel eerst: 'Ah getsie, die radicale creationist?'. Ik herinnerde hem als die man die voor de EO uitlegde waarom de aarde letterlijk in zes dagen zou zijn ontstaan en niet meer dan 6000 jaar geleden enzo. Maar gelukkig las ik in dat hij veranderd is. Hij noemt zich zelfs deels agnost, om precies te zijn een 'onstaansagnost : 'iemand die niet zeker weet hoe het leven zich hier op aarde ontwikkeld heeft, en die zich bovendien afvraagt of we het ooit zeker zullen kúnnen weten.'

Tijdens de lezing zal waarschijnlijk ook zijn boek 'De God die is - Waarom ik geen atheist ben' ter sprake komen. Dit boek is een uitwerking van zijn 'Theistisch Manifest', dat je kunt lezen. Zo'n vijftig pagina's dun, dus wel leuk om voor de lezing even door te scrollen. Dat manifest is trouwens weer een reactie op het bekende 'Atheistisch Manifest' van Herman Philipse. Ook wel de moeite waard.

Overigens werkt Ouweneel af en toe ook samen met Jan Zijlstra. Hij gelooft ook echt in de wonderbaarlijke genezingen die tijdens Zijlstra's diensten zouden plaatsvinden. Niet on-topic, maar wel een leuk discussiepuntje voor tijdens het naborrelen.

P.S. Interessante spreker, OV-cie, maar maak mensen ook een beetje enthousiast he! Het is nooit verkeerd om wat meer informatie over de spreker te geven dan alleen zijn naam.

C.A. schreef: Check, het heet niet zomaar de OV-cie, OV staat voor Openbare Vergadering. Mooi onderwerp en leuke spreker, ben erbij!

Excuus, ik moet mij deze jargon nog wat eigen maken.

Haha, jargon is juist niet openbaar (that's funny because it's ironic). Misschien moeten we wat vaker 'Openbare Vergadering' op de poster zelf zetten.

@ Jan: bedankt voor het voorstudiemateriaal!

EDIT: heb het Theïstisch Manifest een beetje doorgebladerd en kan me er (erg) goed in vinden. Eén vraagje dat ik nu wel heb: Ouweneel verwijst naar duizenden wonderlijke bekeringen en genezingen, en bewijsmateriaal daarvoor. Waarom heb ik daar nog nooit (veel) van gehoord dan?

Misschien omdat je je er nooit zo in verdiept hebt? Los daarvan komen er bar weinig wonderbaarlijke genezingen langs tijdens Journaal/RTL Boulevard en is de algemene kennis daarvan niet zo heel groot.

Herbsgarden
Gerjan schreef: Misschien omdat je je er nooit zo in verdiept hebt? Los daarvan komen er bar weinig wonderbaarlijke genezingen langs tijdens Journaal/RTL Boulevard en is de algemene kennis daarvan niet zo heel groot.

@Gerjan Toevallig heb ik mij jaren terug eens verdiept in zulke genezingen, maar ik kon ook niet zoveel voorbeelden vinden. Je zou juist verwachten dat het Journaal wel verslag zou doen van een wonderbaarlijke genezing. Dat is best nieuwswaardig, zeker als het opstandingen uit de dood betreft. (Daar gelooft Ouweneel ook in.) Dat je toch niet zulke wonderen ziet op het Journaal kan natuurlijk komen door de ongelovige aard van de seculiere linkse media, maar het zou ook kunnen dat de verhalen gewoon niet de toets van gezonde kritiek doorstaan.

Anders gezegd: je hoort niet vaak over wonderbaarlijke genezingen, omdat die genezingen geregeld toch niet zo wonderbaarlijk zijn als mensen als Jan Zijlstra beweren. Of mensen zijn helemaal niet echt genezen. (Zijlstra zelf claimt op zijn website en op DVD's bijvoorbeeld genezingen van mensen die binnen een paar dagen na hun 'genezing' alweer teruggevallen waren.) Althans, dat hoorde ik in Netwerk. (Overigens in een van de Evangelische Omroep.)

Vast een no-brainer, maar ik heb het heilige der heiligen nog nooit betreed: als je het Academiegebouw binnentreed wordt wel duidelijk gemaakt waar de lezing plaatsvindt? Ik zie mezelf nog wel verdwalen in zo'n mooi oud gebouw met systeemplafond.

1e verdieping, einde van de gang. Gewoon de trap op en dan rechtsaf. Succes!

Donders, goed dat je het zegt. Ik dacht zelf dat het in de aula was. Gaan we wel passen in de Senaatskamer?

Staat toch echt op de poster Harm ;) We hopen op een mooie opkomst zodat de Senaatskamer precies vol zit ;)

Ach ja, zoals Ouweneel zelf al zegt zien we vooral wat we willen zien, en wat we niet willen zien, zien we ook niet. Ik las dus wat ik wilde lezen.

Koning Drietand

Ik heb er zin in vanavond. Er komt misschien ook nog een atheïst dus neem even allemaal een fototoestel mee, dan kun je ermee op de foto.

Herbsgarden

Ik ben helaas verhinderd. Komt er wel een gedetailleerde transcriptie in de SIC? En wel scherpe vragen stellen he! Ter stimulans loof ik een pitchertje uit aan diegene die Ouweneel laat erkennen dat het agnosticisme zowel voor christenen als atheisten het beste uitgangspunt is, niet alleen wat betreft het ontstaan van de aarde, maar uberhaupt.

Koning Drietand
Herbsgarden schreef: Ik ben helaas verhinderd. Komt er wel een gedetailleerde transcriptie in de SIC? En wel scherpe vragen stellen he! Ter stimulans loof ik een pitchertje uit aan diegene die Ouweneel laat erkennen dat het agnosticisme zowel voor christenen als atheisten het beste uitgangspunt is, niet alleen wat betreft het ontstaan van de aarde, maar uberhaupt.

Mag je zelf weten wat er in de pitcher gaat?

Herbsgarden

Optie 1: Bier
Optie 2: De helft naar keuze en de helft barf

TheoSikkema

Tentamen eerst, dan door naar de lezing. Belooft mooi te worden, OV-cie: mooiste commissie van de GSV.