Rinze

Ik vroeg me af of al onderwerp was van discussie binnen de GSV?

Een Amice uit Twente schrijft over de kansen die studentenverenigingen laten liggen als het gaat om het gebruik van Twitter en Facebook e.d. Wat vinden jullie? Heeft de GSV hier nog terrein te winnen? En hoe staat de Webcie hier tegenover. Past het nog in de nieuwe website?

Goed punt Rinze, mooie blog. Binnen de nieuwe website is zeker een prominentere plaats voor social media. Technische mogelijkheden staan echter niet garant voor 'bij zijn' op dit gebied, daar is een beetje visie/beleid/uitvoering voor nodig. Zo wordt de PRescie nog meer de belangrijkste commissie van de GSV.

Ah, mooi verhaal van amice Wierenga. Volgens mij ligt de crux bij voldoende bemanning en samenwerking tussen commissies en de Senaat. De GSV heeft nu een twitter-kanaal, daar kun je prima dingen mee doen, zoals in het voorbeeld in het blog: 'kijk hier voor foto's open soos http://dinges.ly'. Dat vereist enige inzet en kennis, misschien zelfs een vast persoon die 'media-agent' is.

Paar dingen lopen bij ons prima, zoals de professioneel ogende emailadressen die met het gemak van de wereld overgeschakeld kunnen worden op een nieuwe account. Ook het nieuws op de voorpagina is helder en up-to-date.

Wat betreft bijv. forum-accounts zou het handiger zijn die met wachtwoord door te geven aan de nieuwe commissie. Wat je wel vaker ziet in amicaal Nederland is dat er ongeveer per jaar een nieuwe account wordt aangemaakt, en ook nog eens voor verschillende commissies. Die account moet ook nog eens anders heten, aangezien een eerdere commissie al 'OV-cieGSV' o.i.d. heeft gebruikt. Het kan zoveel simpeler! En ook dat komt professioneler over.

Over het adverteren op Hyves e.d. ben ik wat minder enthousiast. Je kunt je ook afvragen wat de mogelijkheden zijn na de overname van het Hyves-netwerk door TMG (toch?). De kosten zijn moeilijk te berekenen en de 'opbrengsten' ook. De methode van op je eigen soos of op een andere gelegenheid foto's maken en mensen dan doorverwijzen naar je site werkt dan beter.

PS. Voor Hannah: het is toch 'dit' blog en niet 'deze'?

Blog is een afkorting van weblog en een leenwoord uit het Engels. Engelse leenwoorden krijgen normaalgesproken een mannelijk geslacht in het Nederlands (het worden dan dus de-woorden), tenzij het eigenschappen heeft waardoor het bij de uitzonderingen hoort en toch vrouwelijk wordt. (We)blog heeft geen van deze eigenschappen en zou dus in principe een de-woord zijn.

Maarrrrr... de Nederlandse spelling is descriptief en niet prescriptief (in normaal Nederlands: het beschrijft de taal en schrijft geen regels voor). Toen het woord weblog in gebruikt raakte, bracht het vele taalgebruikers in verwarring. Men gebruikte 'de' even frequent als 'het'. De woordenboeken hebben er dus voor gekozen beide vormen op te nemen in de Nederlandse spelling. Voor de afkorting 'blog' wordt 'de' iets vaker gebruikt, maar ook daar geldt dat ook 'het' goed is.

Wees alleen wel consequent in je gebruik, wanneer je het woord verbuigt.

  1. Kies je voor het mannelijke 'de', dan verbuig je:

    • de vermoeiende VGST'er > de nieuwe (we)blog
    • die/deze vermoeiende VGST'er > die nieuwe (we)blog
    • een vermoeiende VGST'er > een nieuwe (we)blog
  2. Kies je voor het vrouwelijke 'het', dan verbuig je:

    • het trieste Twente > het nieuwe (we)blog
    • dat/dit trieste Twente > dat nieuwe (we)blog
    • een triest Twente > een nieuw (we)blog

Op mij komt het laatste iets minder natuurlijk over, dus ik kies voor de mannelijke variant.

@ Rinze: Okee, ook even inhoudelijk reageren. Ik vind het best een leuk idee voor de GSV om zoiets te beginnen. Ik heb geen idee hoeveel de huidige gemiddelde middelbare scholier zich met Twitter en dergelijke bezighoudt, maar het lijkt me voor hen best leuk om eens 'mee te kunnen kijken' met het dagelijks leven van een student.